Moskwicz, Wołga, Orsk, Wiatka, Buratino – te marki (i wiele innych) wciąż mają w pamięci miliony Rosjan. W czasach ZSRR były one znane każdemu obywatelowi tego kraju. Po zmianie systemu i upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku wiele starych marek i wielu producentów nie wytrzymało konkurencji na wolnym rynku. Fabryki upadały, a radzieckie marki znikały. Zastępowały je marki zachodnie, lub nowe, powstałe juz w Rosji.
Rosjanie tęsknią za markami z czasów ZSRR
Po nałożeniu na Rosję sankcji przez Zachód i po pospiesznej ewakuacji europejskich i amerykańskich firm z rynku rosyjskiego, Rosjanie zostali pozbawieni produktów, które znali od lat i bez których wielu z nich nie wyobrażało sobie życia. Powstała próżnia, którą trzeba jakoś zapełnić. O tym, że część społeczeństwa rosyjskiego tęskni za markami z czasów Związku Radzieckiego, wiadomo było od lat. Okazuje się jednak, że sentyment do dawnych czasów odczuwa w Rosji przeważająca część społeczeństwa.
Czytaj więcej
Fikcyjne miejsca i postaci a także bitwy, które nigdy się nie odbyły. Dopiero po dziesięciu latach zespół redaktorów Wikipedii wykrył, że w przeszło 200 artykułach o historii Rosji coś jest nie tak. Ich autorka napisała własną historię tego kraju.
W sondażu przeprowadzonym przez badaczy z podmoskiewskiego uniwersytetu Synergia 83 procent ankietowanych opowiedziało się za przywróceniem marek znanych z czasów Związku Radzieckiego. W badaniu wzięło udział 5000 respondentów. Zaskakuje kolejna informacja: zdaniem 87 procent badanych w czasach ZSRR produkowano towary „dobre jakości i tanie”. Jest to o tyle intrygująca odpowiedź, że spora część mieszkańców współczesnej Rosji nie pamięta czasów radzieckich, ani jakości urządzeń produkowanych w ZSRR.
Zdaniem badanych przywrócenie dawnych marek mogłoby pomóc rosyjskiej gospodarce uzupełnić braki spowodowane sankcjami i wycofaniem firm zagranicznych z rynku, a także wzmocnić rosyjską gospodarkę.