„Tanie i dobre”: ponad 80 procent Rosjan tęskni za markami z czasów ZSRR

Zachodnie marki zniknęły z rosyjskiego rynku po ataku Rosji na Ukrainę. Okazuje się, że Rosjanie zatęsknili za markami, które istniały w czasach Związku Radzieckiego. Taki wynik przyniosły badania opinii społecznej przeprowadzone w Rosji.

Publikacja: 13.07.2022 16:42

W badaniu 87 procent ankietowanych powiedziało, że towary produkowane w czasach ZSRR były „tanie i d

W badaniu 87 procent ankietowanych powiedziało, że towary produkowane w czasach ZSRR były „tanie i dobrej jakości”.

Foto: Vitali Adutskevich

Moskwicz, Wołga, Orsk, Wiatka, Buratino – te marki (i wiele innych) wciąż mają w pamięci miliony Rosjan. W czasach ZSRR były one znane każdemu obywatelowi tego kraju. Po zmianie systemu i upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku wiele starych marek i wielu producentów nie wytrzymało konkurencji na wolnym rynku. Fabryki upadały, a radzieckie marki znikały. Zastępowały je marki zachodnie, lub nowe, powstałe juz w Rosji. 

Rosjanie tęsknią za markami z czasów ZSRR

Po nałożeniu na Rosję sankcji przez Zachód i po pospiesznej ewakuacji europejskich i amerykańskich firm z rynku rosyjskiego, Rosjanie zostali pozbawieni produktów, które znali od lat i bez których wielu z nich nie wyobrażało sobie życia. Powstała próżnia, którą trzeba jakoś zapełnić. O tym, że część społeczeństwa rosyjskiego tęskni za markami z czasów Związku Radzieckiego, wiadomo było od lat. Okazuje się jednak, że sentyment do dawnych czasów odczuwa w Rosji przeważająca część społeczeństwa. 

Czytaj więcej

Zmyślona historia Rosji na Wikipedii. Redaktorzy wykryli wielkie fałszerstwo

W sondażu przeprowadzonym przez badaczy z podmoskiewskiego uniwersytetu Synergia 83 procent ankietowanych opowiedziało się za przywróceniem marek znanych z czasów Związku Radzieckiego. W badaniu wzięło udział 5000 respondentów. Zaskakuje kolejna informacja: zdaniem 87 procent badanych w czasach ZSRR produkowano towary „dobre jakości i tanie”. Jest to o tyle intrygująca odpowiedź, że spora część mieszkańców współczesnej Rosji nie pamięta czasów radzieckich, ani jakości urządzeń produkowanych w ZSRR. 

Zdaniem badanych przywrócenie dawnych marek mogłoby pomóc rosyjskiej gospodarce uzupełnić braki spowodowane sankcjami i wycofaniem firm zagranicznych z rynku, a także wzmocnić rosyjską gospodarkę.

Moskwicz-408, produkowany od 1964 roku, był jednym z najpopularniejszych samochodów w czasach ZSRR.

Moskwicz-408, produkowany od 1964 roku, był jednym z najpopularniejszych samochodów w czasach ZSRR.

Torsten Maue, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Rosjanie najchętniej widzieliby powrót radzieckich marek motoryzacyjnych, a także marek spożywczych. Najmniej badanych było skorych do kupowania sprzętów RTV i AGD opatrzonych markami znanymi z czasów ZSRR.

Radziecka Wiatka VP150 była niemal kopią włoskiego skutera Vespa.

Radziecka Wiatka VP150 była niemal kopią włoskiego skutera Vespa.

Brian Bigshot, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Polityka władz Rosji odpowiada na to zapotrzebowanie: produkcja samochodów Moskwicz ma zostać wznowiona. W dawnych fabrykach Renault mają powstawać samochody produkowane we współpracy z chińskimi firmami. Chińczycy dostarczą komponenty do produkcji, a w Rosji z tych części zostaną zmontowane pojazdy. 

Moskwicz, Wołga, Orsk, Wiatka, Buratino – te marki (i wiele innych) wciąż mają w pamięci miliony Rosjan. W czasach ZSRR były one znane każdemu obywatelowi tego kraju. Po zmianie systemu i upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku wiele starych marek i wielu producentów nie wytrzymało konkurencji na wolnym rynku. Fabryki upadały, a radzieckie marki znikały. Zastępowały je marki zachodnie, lub nowe, powstałe juz w Rosji. 

Pozostało 84% artykułu
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem