„Tanie i dobre”: ponad 80 procent Rosjan tęskni za markami z czasów ZSRR

Zachodnie marki zniknęły z rosyjskiego rynku po ataku Rosji na Ukrainę. Okazuje się, że Rosjanie zatęsknili za markami, które istniały w czasach Związku Radzieckiego. Taki wynik przyniosły badania opinii społecznej przeprowadzone w Rosji.

Publikacja: 13.07.2022 16:42

W badaniu 87 procent ankietowanych powiedziało, że towary produkowane w czasach ZSRR były „tanie i d

W badaniu 87 procent ankietowanych powiedziało, że towary produkowane w czasach ZSRR były „tanie i dobrej jakości”.

Foto: Vitali Adutskevich

Moskwicz, Wołga, Orsk, Wiatka, Buratino – te marki (i wiele innych) wciąż mają w pamięci miliony Rosjan. W czasach ZSRR były one znane każdemu obywatelowi tego kraju. Po zmianie systemu i upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku wiele starych marek i wielu producentów nie wytrzymało konkurencji na wolnym rynku. Fabryki upadały, a radzieckie marki znikały. Zastępowały je marki zachodnie, lub nowe, powstałe juz w Rosji. 

Rosjanie tęsknią za markami z czasów ZSRR

Po nałożeniu na Rosję sankcji przez Zachód i po pospiesznej ewakuacji europejskich i amerykańskich firm z rynku rosyjskiego, Rosjanie zostali pozbawieni produktów, które znali od lat i bez których wielu z nich nie wyobrażało sobie życia. Powstała próżnia, którą trzeba jakoś zapełnić. O tym, że część społeczeństwa rosyjskiego tęskni za markami z czasów Związku Radzieckiego, wiadomo było od lat. Okazuje się jednak, że sentyment do dawnych czasów odczuwa w Rosji przeważająca część społeczeństwa. 

Czytaj więcej

Zmyślona historia Rosji na Wikipedii. Redaktorzy wykryli wielkie fałszerstwo

W sondażu przeprowadzonym przez badaczy z podmoskiewskiego uniwersytetu Synergia 83 procent ankietowanych opowiedziało się za przywróceniem marek znanych z czasów Związku Radzieckiego. W badaniu wzięło udział 5000 respondentów. Zaskakuje kolejna informacja: zdaniem 87 procent badanych w czasach ZSRR produkowano towary „dobre jakości i tanie”. Jest to o tyle intrygująca odpowiedź, że spora część mieszkańców współczesnej Rosji nie pamięta czasów radzieckich, ani jakości urządzeń produkowanych w ZSRR. 

Zdaniem badanych przywrócenie dawnych marek mogłoby pomóc rosyjskiej gospodarce uzupełnić braki spowodowane sankcjami i wycofaniem firm zagranicznych z rynku, a także wzmocnić rosyjską gospodarkę.

Moskwicz-408, produkowany od 1964 roku, był jednym z najpopularniejszych samochodów w czasach ZSRR.

Moskwicz-408, produkowany od 1964 roku, był jednym z najpopularniejszych samochodów w czasach ZSRR.

Foto: Torsten Maue, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Rosjanie najchętniej widzieliby powrót radzieckich marek motoryzacyjnych, a także marek spożywczych. Najmniej badanych było skorych do kupowania sprzętów RTV i AGD opatrzonych markami znanymi z czasów ZSRR.

Radziecka Wiatka VP150 była niemal kopią włoskiego skutera Vespa.

Radziecka Wiatka VP150 była niemal kopią włoskiego skutera Vespa.

Foto: Brian Bigshot, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Polityka władz Rosji odpowiada na to zapotrzebowanie: produkcja samochodów Moskwicz ma zostać wznowiona. W dawnych fabrykach Renault mają powstawać samochody produkowane we współpracy z chińskimi firmami. Chińczycy dostarczą komponenty do produkcji, a w Rosji z tych części zostaną zmontowane pojazdy. 

Moskwicz, Wołga, Orsk, Wiatka, Buratino – te marki (i wiele innych) wciąż mają w pamięci miliony Rosjan. W czasach ZSRR były one znane każdemu obywatelowi tego kraju. Po zmianie systemu i upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku wiele starych marek i wielu producentów nie wytrzymało konkurencji na wolnym rynku. Fabryki upadały, a radzieckie marki znikały. Zastępowały je marki zachodnie, lub nowe, powstałe juz w Rosji. 

Pozostało 84% artykułu
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie
Społeczeństwo
Amerykanie wybrali słowo roku 2024. Jego nagła popularność to zasługa TikToka
Społeczeństwo
Wojna na słowa między chińskimi miliarderami. „Usuńcie te oszczerstwa”
Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Społeczeństwo
Nagroda Jamesa Dysona. Innowacyjne projekty młodych inżynierów wyróżnione
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska