Kara dla znanego belgijskiego producenta pralin. Czekolada nie była z Belgii

Słynny producent pralin, firma Godiva, informowała klientów na pudełkach, że jej produkty pochodzą z Belgii, tymczasem produkowano je w USA. Godiva przystała na ugodę, ale wprowadzanie klientów w błąd będzie ją słono kosztować.

Publikacja: 18.10.2021 16:03

Belgia słynie z pralinek i czekolad.

Belgia słynie z pralinek i czekolad.

Foto: Monique Carrati

Umyślnie czy nie, produkująca luksusowe praliny i czekolady firma Godiva umieszczała na opakowaniach swoich produktów informację, która zmyliła wielu konsumentów. Za wprowadzenie klientów w błąd koncern w ramach ugody zapłaci 15 milionów dolarów.

„Belgijska” czekolada produkowana w USA

Godiva to produkująca wyroby czekoladowe firma, której historia sięga 1926 roku, kiedy w Brukseli założyła ją rodzina Drapsów. Z czasem wyroby firmy zyskały międzynarodowe uznanie i koncern rozrósł się. Dziś fabryki czekolady należące do firmy Godiva znajdują się w Belgii, Turcji i w Stanach Zjednoczonych.

Czytaj więcej

„Czekolada musi zawierać cukier”. Nietypowy spór w Niemczech

Koncern zaczął mieć kłopoty w tym ostatnim kraju w 2019 roku, kiedy klienci, kupujący produkty Godivy, zorientowali się, że czekolada wcale nie powstaje w Belgii. A to właśnie – ich zdaniem – sugerowała informacja umieszczona na opakowaniach czekolad i pralinek.

Etykiety opatrzono bowiem frazą „Belgium 1926”, wskazującą na kraj i rok założenia marki Godiva. I to właśnie to oznaczenie wprowadziło klientów w błąd. Tymczasem czekolady te wyprodukowano w stanie Pennsylvania, gdzie znajduje się amerykańska fabryka marki.

Ze względu na prestiż wynikający z wysokiej jakości belgijskiej czekolady, ceny pralin i czekolad Godiva z frazą „Belgium 1926” na opakowaniu były oczywiście wyższe, niż w przypadku wielu innych produktów czekoladowych. I amerykańscy konsumenci tę cenę płacili – w przekonaniu, że w zamian otrzymują oryginalną belgijską czekoladę.

Kiedy zorientowali się o oszustwie, poczuli się oszukani. Pozwali więc koncern Godiva o celowe wprowadzenie w błąd. Oczywiście przedstawiciele producenta czekolady próbowali się bronić. Utrzymywali, że „Belgium 1926” nie wprowadza błąd, a jedynie informuje o miejscu i dacie założenia firmy.

Marki muszą mieć się na baczności

W październiku 2021 roku doszło w końcu do ugody, zgodnie z którą firma Godiva zapłaci klientom łącznie 15 milionów dolarów. Koncern zgodził się zapłacić każdemu klientowi minimum 1,25 dolara za każdy kupiony produkt, a maksymalnie 25 dolarów – za 20 produktów.

Ugoda dotyczy wszystkich klientów, którzy kupili produkty marki Godiva po 31 stycznia 2015 roku i mają na to dowód. W przypadku braku dowodu zakupu klient może domagać się 1,25 dolara odszkodowania za każdy kupiony produkt, a maksymalnie 15 dolarów (jeżeli kupił 12 produktów).

Oczywiście koncern poniesie dodatkowe koszty, między innymi pokrycie wynagrodzeń prawników, reprezentujących konsumentów. Ugoda uzyskała już wstępne zatwierdzenie ze strony sądu i czeka jeszcze na ostateczne zatwierdzenie.

Przypadek Godivy nie jest odosobniony. W 2019 roku amerykańscy konsumenci pozwali markę The Hershey Company, produkującą popularne – i nie tanie – słodycze. Opakowania sugerowały, że wafelki i inne słodkości oblewa biała czekolada, jednak w rzeczywistości była to kremowa polewa, która z czekoladą nie miała nic wspólnego. Sprawa wciąż nie doczekała się swojego finału.

Z kolei 2021 roku klienci w USA wszczęli proces przeciwko koncernowi Mars Wrigley Confectionery US. Zarzucili mu, że – w brew reklamie – lody jednej z marek, które posiada koncern, nie oblewa prawdziwa czekolada, a jedynie produkt czekoladopodobny. Zamiast tłuszczu kakaowego, polewa zawiera bowiem olej palmowy i kokosowy.

Podobnych spraw istnieje na całym świecie bardzo wiele. Wszystkie świadczą o tym, że rośnie świadomości konsumentów o tym, co wkładają do koszyka. Głośne sprawy w sądzie mogą kosztować marki nie tylko słone sumy, ale przede wszystkim budowany przez wiele lat wizerunek.

Źródła: Gazet van Antwerpen, Bloomberg Law

Umyślnie czy nie, produkująca luksusowe praliny i czekolady firma Godiva umieszczała na opakowaniach swoich produktów informację, która zmyliła wielu konsumentów. Za wprowadzenie klientów w błąd koncern w ramach ugody zapłaci 15 milionów dolarów.

„Belgijska” czekolada produkowana w USA

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Słodycze
11 listopada to nie tylko rogale. Z jakimi tradycjami wiąże się to święto?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Słodycze
Lodziarnia w Krakowie wśród 100 najlepszych na świecie. Internauci zdecydowali
Słodycze
Polski przysmak liderem światowym rankingu najlepszych ciast. To efekt kruszonki
Słodycze
Tłusty czwartek: słona historia pączków. Pierwotnie wcale nie były słodkie
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Słodycze
Świąteczne wypieki się nie udały? To nic. „Brzydkie ciasta” to nowy trend
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej