Voyah Free: nadjeżdża luksus w chińskim wydaniu. To elektryczny SUV premium

Chińska motoryzacja elektryczna to już nie jest pieśń przyszłości. Chińczycy zapuszczają korzenie na rynku europejskim, także w Polsce. Pora na pojazdy, które staną do rywalizacji z najbardziej znanymi europejskimi producentami, takimi jak Audi czy Mercedes.

Publikacja: 11.12.2023 14:52

Voyah Free na ulicach Warszawy.

Voyah Free na ulicach Warszawy.

Foto: Materiały prasowe

Niby przyzwyczailiśmy się do tempa, w jakim zmienia się świat, a jednak nadal wiele rzeczy nas zaskakuje. Weźmy choćby motoryzację – segment luksusowy to wciąż dla wielu osób przede wszystkim auta z Niemiec. Audi, BMW, Mercedes – tych producentów zwykliśmy kojarzyć z SUV-ami luksusowymi, także elektrycznymi.

Tymczasem niemieccy producenci będą mieli towarzystwo i konkurencję. W tym segmencie chcą też zaistnieć firmy z Chin, które pod względem elektromobilności nie tyle doganiają Europę, co wręcz coraz częściej wyznaczają trendy. Owocem tego trendu jest Voyah Free, SUV premium z Chin. Co o nim wiadomo?

Voyah Free: elektryczny SUV premium z Chin 

Pojawienie się w Polsce marki Voyah to element europejskiej ofensywy chińskiego producenta, który zadebiutował najpierw w Norwegii i Szwajcarii, a teraz wchodzi na rynki między innymi w Polsce i Niemczech. Voyah należy do koncernu Dongfeng Motor Corporation. Dongfeng należy do chińskiej „wielkiej czwórki” branży motoryzacyjnej, rocznie firma sprzedaje ponad 3 miliony samochodów. 

Czytaj więcej

Aston Martin Valour: retrofuturyzm na jubileusz 110-lecia

W przeszłości fundamentem oferty firmy Dongfeng były ciężarówki, które przez lata napędzały chińską gospodarkę – można było je spotkać w każdym zakątku kraju. To jednak już jedynie część zamierzchłej przeszłości. Dzisiaj Dongfeng Motor Corporation to potentat na lokalnym rynku, nie tylko samochodów spalinowych, ale też elektrycznych. Siłę koncernu tworzy kilka marek – jedną z nich jest właśnie Voyah. 

Foto: Materiały prasowe

Voyah w Polsce debiutuje z SUV-em o nazwie Free. Trudno się dziwić temu wyborowi, bo samochody o takim nadwoziu budzą obecnie ogromne zainteresowanie na rynkach Europy, także w Polsce.

Bryła modelu Free to dzieło włoskiego studia projektowego Italdesign Giugiaro, mającego na koncie tak znane projekty jak Maserati MC-12, Alfa Romeo Brera, a w przeszłości – DMC Delorean, Lotus Esprit czy legendarna pierwsza generacja Fiata Pandy.

Sylwetka Voyah Free budzi skojarzenia z segmentem premium – wyobraźnia błyskawicznie przywołuje dobrze znane modele, ale to znak, że projektanci dobrze wykonali swoje zadanie. Free jest elegancki i zgrabny. Auto ma blisko pięć metrów długości, a rozstaw osi to 296 centymetrów. Te parametry stawiają Voyah Free jako konkurenta dla Audi Q8 e-tron czy BMW iX.

Foto: Materiały prasowe

Wnętrze jest eleganckie i minimalistyczne – na desce rozdzielczej zamontowano trzy wyświetlacze, które ciągną się przez całą szerokość wnętrza – dzięki temu dostęp do nich ma nie tylko kierowca, ale i pasażer na przednim siedzeniu.

Elektryczny Voyah Free: 489 KM mocy i 500 kilometrów zasięgu 

Inżynierowie wyposażyli model Free w dwa silniki elektryczne, które razem generują moc odpowiadającą ok. 489 KM, przenosząc ją na wszystkie koła. Voyah Free do 100 km/h rozpędza się w nieco ponad 4 sekundy, a prędkość maksymalna tego modelu wynosi 200 km/h.

Mamy do czynienia z SUV-em, a nie terenówką, dlatego zdecydowano się na zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów, takie rozwiązanie powinno zapewnić komfort jazdy godny standardu premium. Zasięg modelu Free określono na poziomie ok. 500 kilometrów.

Co ważne – za wprowadzenie na polski rynek marki Voyah odpowiada Auto Fus Group, firma, która w Polsce reprezentuje tak legendarne marki jak Rolls-Royce, Aston Martin czy McLaren. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że to Auto Fus Group zbudował w Polsce segment luksusowej motoryzacji. Teraz do tego bogatego portfolio dołącza Voyah. Czy powtórzy sukces Rolls-Royce'a czy Astona Martina? Czas pokaże.

Niby przyzwyczailiśmy się do tempa, w jakim zmienia się świat, a jednak nadal wiele rzeczy nas zaskakuje. Weźmy choćby motoryzację – segment luksusowy to wciąż dla wielu osób przede wszystkim auta z Niemiec. Audi, BMW, Mercedes – tych producentów zwykliśmy kojarzyć z SUV-ami luksusowymi, także elektrycznymi.

Tymczasem niemieccy producenci będą mieli towarzystwo i konkurencję. W tym segmencie chcą też zaistnieć firmy z Chin, które pod względem elektromobilności nie tyle doganiają Europę, co wręcz coraz częściej wyznaczają trendy. Owocem tego trendu jest Voyah Free, SUV premium z Chin. Co o nim wiadomo?

Pozostało 84% artykułu
Samochody
Rolls-Royce Ghost Series II: luksus lubi zmiany
Samochody
Dzieło sztuki w ruchu. Nowy BMW Art Car debiutuje w wyścigu Le Mans
Samochody
Elektryczne Mini Cooper. Jak jeździ legenda motoryzacji w nowej odsłonie?
Samochody
Luksus kłuje w oczy. Prezes Bentleya: nasi klienci stali się wrażliwi społecznie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Samochody
Rolls-Royce w Karkonoszach. Słynne angielskie limuzyny na górskich serpentynach