Reklama

Największy od lat kryzys wizerunkowy branży dóbr luksusowych. „Komu można ufać?”

Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych to nie jedyny problem dla słynnych europejskich marek. Doszedł do tego także kryzys wizerunkowy, który wiele osób skłania do pytania: czy luksus to dzisiaj jedynie sprawny marketing?

Publikacja: 25.07.2025 14:41

Najnowszy kryzys dotyczy włoskiej marki Loro Piana, producenta luksusowych ubrań z kaszmiru.

Najnowszy kryzys dotyczy włoskiej marki Loro Piana, producenta luksusowych ubrań z kaszmiru.

Foto: Hollie Adams/Bloomberg

Przez lata luksus kojarzył się z wysoką jakością, rzemieślniczą pracą i najwyższymi standardami – również etycznymi. Tymczasem na wizerunku branży, która uczyniła te wartości swoim znakiem rozpoznawczym, zaczęły pojawiać się coraz większe rysy.

Dotychczas najwięcej krytyki w szeroko pojętej branży odzieżowej zbierały tanie marki z segmentu tak zwanej szybkiej lub ultraszybkiej mody. Powstają jednak kolejne raporty, które obarczają odzieżowych gigantów z branży luksusowej odpowiedzialnością za zaśmiecanie środowiska i wykorzystywanie osób zatrudnionych przy produkcji ubrań.

Ciemne chmury nad branżą luksusową. Kolejne skandale wychodzą na jaw

Przez dekady dostawało się oczywiście też wielu czołowym domom mody. Głównie jednak chodziło o prawa zwierząt, z których luksusowe marki odzieżowe pozyskiwały lub wciąż pozyskują skóry, futra czy pióra.

Czytaj więcej

Koniec blandyfikacji w świecie mody. Znane marki stawiają na styl „old money”

Aktywistom – choćby z organizacji PETA – wielokrotnie udawało się skłonić domy mody do rezygnacji z wykorzystywania tych materiałów. Wizerunek marek podminowują jednak kolejne raporty, które nie pozostawiają na nich suchej nitki w kwestii praktyk przyjaznych środowisku – a raczej ich braku.

Reklama
Reklama

Jakby tego było mało, w ostatnim czasie rozmaite śledztwa (policyjne i dziennikarskie) ujawniły kolejny problem, który długo pozostawał w cieniu powyższych. Chodzi o łamanie praw pracowniczych i praw człowieka, do których dochodzi w fabrykach produkujących ubrania i akcesoria z górnej półki.

Czy słynnym markom z górnej półki uda się odzyskać zaufanie klientów?

Najnowsze śledztwo dotyczy włoskiej marki Loro Piana, słynącej z luksusowych swetrów z kaszmiru. Jak informuje włoska prasa, sąd w Mediolanie objął nadzorem markę Loro Piana (należącej do giganta branży luksusowej, koncernu LVMH) w związku z nadużyciami wobec pracowników (w tym nielegalnych imigrantów) w fabrykach produkujących wyroby Loro Piana.

W ubiegłym roku dziennikarskie śledztwo „Bloomberga” ujawniło inny problem na tym tle. Okazało się, że peruwiańscy dostawcy wełny z wikunii otrzymywali od Loro Piana niewspółmiernie niskie wynagrodzenia za ten cenny surowiec.

W maju tego roku postępowanie wszczęto przeciwko firmie Valentino Bags Lab – części domu mody Valentino, który produkuje torebki i akcesoria podróżne. Zarzuty były podobne do tych, które postawiono niedawno marce Loro Piana.

Do tych spraw warto dodać kolejną, wcześniejszą, która odbiła się szerokim echem w mediach. W ubiegłym roku domy mody Armani oraz Dior musiały tłumaczyć się przed włoskim odpowiednikiem UOKiK z tego, że zlecały produkcję firmom, które łamały prawa pracownicze.

„Obie firmy przedstawiły nieprawdziwe oświadczenia podkreślające ich społeczną odpowiedzialność i etyczne działanie w zakresie warunków pracy i stosowania się podwykonawców do obowiązujących przepisów. Jednakże, aby wyprodukować niektóre przedmioty, firmy te miały wykorzystywać dostawy z warsztatów i fabryk, w których pracownicy otrzymywali za niskie wynagrodzenie, a także pracowali dłużej niż zezwala na to prawo, w warunkach, które nie spełniały wymogów przepisów bhp. To stoi w sprzeczności z warunkami, którymi te firmy się szczycą” – głosi oświadczenie AGCM, włoskiego odpowiednika UOKiK.

Reklama
Reklama

Wcześniej, w kwietniu 2024 roku, marka Giorgio Armaniego miała inne problemy. Jak informował Reuters, z ustaleń sądu w Mediolanie wynikało, że firma Giorgio Armani Operations, część Armani Group, zlecała produkcję torebek, pasków i produktów skórzanych, dwóm firmom, które z kolei wynajęły do tego cztery chińskie firmy mające zakłady produkcyjne pod Mediolanem. Te firmy płaciły pracownikom 2-3 euro za godzinę, wymagały pracy po 10 godzin dziennie, niekiedy przez siedem dni w tygodniu. Wyprodukowane torebki dom mody Armani kupował za 250 euro, by ostatecznie oferować je w butikach za 1800 euro. Efekt? Firma Giorgio Armani Operations została objęta nadzorem sądowym.

Wszystkie marki wydały oświadczenia, w których na różne sposoby tłumaczyły się z tych spraw. Mimo to wszystkie te skandale wywołały niesmak i pytania o to, czy wyroby luksusowych marek wciąż są warte swoich horrendalnych cen – zwłaszcza że owe ceny ustawicznie rosną, a jakość produktów w wielu przypadkach jest coraz niższa. „Jeśli nie można zaufać nawet marce Loro Piana, to komu można ufać?” – pytał retorycznie branżowy serwis Business of Fashion w redakcyjnym komentarzu do ostatnich rewelacji na temat kryzysu wizerunkowego czołowego włoskiego producenta luksusowych ubrań z kaszmiru.

Przez lata luksus kojarzył się z wysoką jakością, rzemieślniczą pracą i najwyższymi standardami – również etycznymi. Tymczasem na wizerunku branży, która uczyniła te wartości swoim znakiem rozpoznawczym, zaczęły pojawiać się coraz większe rysy.

Dotychczas najwięcej krytyki w szeroko pojętej branży odzieżowej zbierały tanie marki z segmentu tak zwanej szybkiej lub ultraszybkiej mody. Powstają jednak kolejne raporty, które obarczają odzieżowych gigantów z branży luksusowej odpowiedzialnością za zaśmiecanie środowiska i wykorzystywanie osób zatrudnionych przy produkcji ubrań.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Moda
Chanel haute couture: Kolekcja jesień-zima 2025/26. Powrót na wrzosowiska
Moda
Nadchodzi era „mastiżu” w świecie mody. Chcemy luksusu, ale w nowym wydaniu
Moda
Koniec blandyfikacji w świecie mody. Znane marki stawiają na styl „old money”
Moda
Kłopoty słynnego włoskiego domu mody. Spadek przychodów, prezes idzie na L4
Moda
Kim Kardashian chce naśladować Apple'a. Nadchodzi globalna ekspansja marki Skims
Reklama
Reklama