Chiński gigant rynku dóbr luksusowych w opałach. Straty i „strategiczna zmiana”

Po kilku latach dynamicznego wzrostu i dobrych wyników, koncern Lanvin Group kontrolowany przez Chińczyków zanotował duże straty – wynika z wstępnych danych za rok 2024 przedstawiony przez koncern, do którego należy kilka znanych europejskich marek luksusowych, w tym najstarszy francuski dom mody.

Publikacja: 10.03.2025 15:47

W 2018 roku chiński koncern Fosun Fashion Group z siedzibą w Szanghaju przejął Lanvin, najstarszy, f

W 2018 roku chiński koncern Fosun Fashion Group z siedzibą w Szanghaju przejął Lanvin, najstarszy, funkcjonujący do dziś europejski domu mody.

Foto: Christophe Morin/Bloomberg

Po okresie wzrostów koncern Lanvin Group, do którego przylgnął przydomek „chińskiego LVMH”, zanotował duży spadek sprzedaży i przychodów. Z opublikowanego sprawozdania finansowego zawierającego wstępne wyniki za rok 2024 wynika, że chiński gigant boleśnie odczuwa spowolnienie na rynku dóbr luksusowych.

Lanvin Grup w dół. Problemy chińskiego giganta

W 2018 roku chiński koncern Fosun Fashion Group z siedzibą w Szanghaju przejął Lanvin, najstarszy, funkcjonujący do dziś europejski domu mody. Chińczycy mieli ambicję stać się pierwszą prawdziwie globalną firmą z Państwa Środka operującą w branży luksusowej, mogącą zagrozić europejskiemu gigantowi – koncernowi LVMH.

Aby być bardziej rozpoznawalnym na arenie międzynarodowej i wejść do światowej ligi branży luksusowej, w 2021 roku Fosun Fashion Group przemianował się na Lanvin Group. W kolejnych latach przejął kolejne zachodnie marki: Sergio Rossi, Wolford, St. John i Caruso.

Czytaj więcej

Adidas zamyka projekt, który mógł pociągnąć go na dno. „Wszystko sprzedaliśmy”

W momencie przejęcia przez FFG dom mody Lanvin zmagał się z problemami finansowymi. Nowy właściciel miał tchnąć nowe życie we francuską marki. I faktycznie, rok 2022 przyniósł wzrost wartości sprzedaży wyrobów Lanvin aż o 67 procent. Cały koncern zanotował wtedy rekordowe zyski na poziomie 425 milionów euro – o prawie 40 procent wyższe niż rok wcześniej.

Ostatni rok okazał się jednak dla „chińskiego LVMH” bardzo trudny – podobnie jak dla wielu innych graczy z branży luksusowej, które zmagają się ze spadkiem popytu i kiepskimi wynikami sprzedaży. Ze sprawozdania finansowego wynika, że przychody Lanvin Group spadły o 23 procent, do kwoty 328 milionów euro.

Analizując wyniki regionalne, nie ma zaskoczenia, że najgorsza sytuacja była w Chinach, gdzie spadek popytu odbija się na wynikach wielu innych marek luksusowych. Przychody Lanvin Group spadły w ChRL o 37 procent.

Nie najlepiej było też w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), gdzie przychody spadły o 28 procent. Znacznie lepiej poradził sobie rynek amerykański, gdzie zanotowano spadek „tylko” o 13 procent. Lanvin Group zauważa, że dość odporny na spowolnienie okazał się w ubiegłym roku również rynek japoński.

Niezbyt zadowalające wyniki zanotował dom mody Lanvin, jego przychody spadły o 26 procent, do kwoty 82,7 miliona euro. Marki Wolford i Sergio Rossi zanotowały jeszcze gorsze wyniki – spadki odpowiednio o 31 i 30 procent. Nieco lepiej poradziły sobie marki St. John i Caruso, gdzie przychody spadły odpowiednio o 12 i 7 procent.

Lanvin Group. Co dalej z „chińskim LVMH”?

W raporcie podkreślono, że 2024 był „rokiem przejściowym, który cechował się ewolucją kreatywną i strategiczną zmianą w sytuacji przeciwnych wiatrów”.  Cytowany przez branżowe media dyrektor finansowy Lanvin Group David Chan tłumaczy rozczarowujące wyniki globalnymi trendami, które wpłynęły na spadek popytu, zwłaszcza w Chinach, a także na wyzwania związane z łańcuchem dystrybucji. Chan zauważa, że koncern już zbudował podwaliny przyszłych zmian na lepsze.

Po pierwsze, w styczniu tego roku na stanowisko prezesa LG powołano nową osobę – Andy’ego Lew. Po drugie, dom mody Lanvin ma nowego dyrektora artystycznego w osobie brytyjskiego projektanta Petera Coppinga, wcześniej projektującego dla domów mody Loui Vuitton, Sonia Rykiel, Christian Lacroix, Oscar de la Renta i Nina Ricci.

Branża mody z entuzjazmem przyjęła debiutancką kolekcję Coppinga dla Lanvin na sezon jesień-zima 2025, w której projektant sięgnął do źródeł, inspirując się dorobkiem twórczyni marki, Jeanne Lanvin. Koncern wiąże również duże nadzieje z projektantem Paulem Andrew, który w ubiegłym roku został dyrektorem kreatywnym marki Sergio Rossi.

„Chiński Louis Vuitton” chce też umocnić swoją pozycję w Europie. Ma nadzieję na usprawnienie działani na tym rynku dzięki budowie swojej drugiej europejskiej siedziby, której lokalizacja jak na razie pozostaje tajemnicą.

Po okresie wzrostów koncern Lanvin Group, do którego przylgnął przydomek „chińskiego LVMH”, zanotował duży spadek sprzedaży i przychodów. Z opublikowanego sprawozdania finansowego zawierającego wstępne wyniki za rok 2024 wynika, że chiński gigant boleśnie odczuwa spowolnienie na rynku dóbr luksusowych.

Lanvin Grup w dół. Problemy chińskiego giganta

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Moda
Polska projektantka tworzy kolekcję dla H&M. Pierwsza taka współpraca w historii
Moda
Adidas zamyka projekt, który mógł pociągnąć go na dno. „Wszystko sprzedaliśmy”
Moda
Polska sportsmenka twarzą znanej marki modowej. „Długoterminowa współpraca”
Moda
Ulubiona marka luksusowa pokolenia Z wchodzi na nowy poziom. Rekordowe wyniki
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Moda
Nowa kolekcja marki Bytom wiosna-lato 2025: Marcin Dorociński w roli głównej