Najbogatszy Europejczyk pozbywa się jednej z marek. Stała się za mało luksusowa

LVMH, największy na świecie koncern na rynku dóbr luksusowych, sprzedał jedną ze swoich marek. Właściciela zmieniło Off-White, które do niedawna udowadniało, jak z sukcesami łączyć streetwear ze światem luksusu.

Publikacja: 01.10.2024 13:35

Off-White angażowało się we współpracę z gigantami takimi jak np. Nike.

Off-White angażowało się we współpracę z gigantami takimi jak np. Nike.

Foto: Reinhart Julian Unsplash

Kilka lat temu nazwisko Virgila Abloha w świecie mody luksusowej otwierało wszystkie drzwi. Amerykański projektant, didżej i producent muzyczny, dyrektor kreatywny męskiej kolekcji marki Louis Vuitton, był współczesnym człowiekiem renesansu.

Gdy w 2018 roku trafił do Louis Vuitton, na jedno z najbardziej prestiżowych stanowisk w świecie mody, był już człowiekiem ze sporym dorobkiem. Przede wszystkim jednak – równolegle zbudował potęgę własnej marki o nazwie Off-White, która stała się jednym z ulubieńców świata luksusowego streetwearu. To jednak już w dużym stopniu przeszłość, czego dowodem jest decyzja koncernu LVMH.

Off-White sprzedany. LVMH podjęło decyzję

Zgodnie z informacją, LVMH sprzedało Off-White amerykańskiej firmie Bluestar Alliance. To podmiot, który ma w swoim portfolio także inne znane – między innymi Scotch & Soda, Hurley czy Bebe. W tym zestawie Off-White będzie jednak najjaśniejszą gwiazdą jako marka najbardziej luksusowa. Kwota transakcji nie została ujawniona, powód sprzedaży przez LVMH także nie. 

Czytaj więcej

Zalali rynek milionami zegarków. Teraz zmieniają wizerunek. „Wracamy do źródeł”

„Jesteśmy dumni ze dorobku, który Off-White stworzył pod wizjonerskim kierownictwem Virgila Abloha. Bluestar Alliance to najlepszy partner do tego, by rozwinąć to dziedzictwo. Bluestar Alliance podziela naszą gotowość do szanowania spójności kreatywnej, jesteśmy przekonani, że pod tym nowym kierownictwem Off-White pozostanie innowacyjny, respektując jednocześnie ducha i wartości tej marki” – napisano w komunikacie LVMH.

Historia marki Off-White 

Off-White powstało w 2013 roku. Sześć lat później Farfetch, brytyjski e-commerce prowadzący sklep internetowy z modą luksusową, przejął firmę New Guards Group, do której należał Off-White. Transakcja opiewała na 675 milionów dolarów. W 2021 roku 60 procent udziałów w New Guards Group przejął z kolei LVMH, gigant rynku dóbr luksusowych.

Można było wówczas zakładać, że epoka popularności streetwearu będzie trwać w najlepsze. Ostatnich kilkanaście lat stało bowiem pod znakiem „streetwearowej” rewolucji w świecie mody.

Czołowe marki luksusowe z początku podchodziły do tej przemiany bardzo sceptycznie, ale z czasem niemal wszystkie jej uległy. Zmieniały język stylistyczny, którym się posługiwały, chcąc zyskać zainteresowanie młodych klientów i klientek, dla których haute couture i tradycja wielkich domów mody nie znaczyła tyle, co bycie na bieżąco z trendami.  

To właśnie tej zmianie swoją popularność zawdzięczały między innymi takie marki jak Supreme czy Off-White, które z czasem stały się synonimem słowa „cool”.

W 2020 roku, za 2,1 miliarda dolarów, markę Supreme kupił amerykański koncern VF, do którego należy też między innymi The North Face, Vans, Timberland czy Wrangler. W tym roku Amerykanie sprzedali Supreme włoskiej firmie EssilorLuxotica za „jedynie” 1,6 miliarda dolarów. Analitycy podkreślają, że sprzedaż była wymuszona przez gorsze niż zakładane wyniki Supreme i słabe perspektywy wzrostu.

Kwota, za którą sprzedano Off-White, pozostaje nieujawniona, ale przypadek Supreme pokazuje zjawisko, które w ostatnich kilku latach miało wpływ na rynek luksusowej mody streetwearowej. Zainteresowanie nią znacząco spadło, a za nią – sprzedaż w butikach i sklepach online. Do głosu doszło też nowe pokolenie, które postawiło na inne trendy.

Nie bez wpływu na sytuację Off-White było też niespodziewane odejście Virgila Abloha. Założyciel Off-White w 2021 roku zmarł na nowotwór. Informacja o jego odejściu wywołała wstrząs w świecie mody, bo Abloh nie informował wcześniej o poważnych problemach ze zdrowiem.

Amerykanin był nie tylko twórcą marki Off-White, ale także jej najważniejszym ambasadorem, wykorzystując swój zasięg w mediach społecznościowych do tego, by promować Off-White jako markę i jej produkty. 

Kilka lat temu nazwisko Virgila Abloha w świecie mody luksusowej otwierało wszystkie drzwi. Amerykański projektant, didżej i producent muzyczny, dyrektor kreatywny męskiej kolekcji marki Louis Vuitton, był współczesnym człowiekiem renesansu.

Gdy w 2018 roku trafił do Louis Vuitton, na jedno z najbardziej prestiżowych stanowisk w świecie mody, był już człowiekiem ze sporym dorobkiem. Przede wszystkim jednak – równolegle zbudował potęgę własnej marki o nazwie Off-White, która stała się jednym z ulubieńców świata luksusowego streetwearu. To jednak już w dużym stopniu przeszłość, czego dowodem jest decyzja koncernu LVMH.

Pozostało 85% artykułu
Moda
Modułowe buty wydrukowane w 3D. Innowacyjny projekt polskiego designera
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka luksusowa na świecie. Dominacja na rynku wtórnym
Moda
Nowy trend z Tik Toka opanowuje lotniska na świecie. Władze zabrały głos
Moda
Zalando szykuje zmianę wizerunku. Słynny amerykański aktor w kampanii reklamowej
Moda
Wraca ulubiona marka odzieżowa milenialsów. Do życia przywrócił ją H&M