Branża mody i środowisko naturalne: druzgocący raport. Kto wypadł najgorzej?

Autorzy raportu organizacji Fashion Revolution biją na alarm: branża mody wciąż zanieczyszcza środowisko i nadal nie podejmuje niezbędnych działań, które mogłyby temu zapobiegać. Po raz kolejny w raporcie bardzo słabo wypadło wiele marek luksusowych.

Publikacja: 07.08.2024 04:23

13 procent marek przebadanych przez autorów raportu otrzymało najniższą możliwą notę czyli zero punk

13 procent marek przebadanych przez autorów raportu otrzymało najniższą możliwą notę czyli zero punktów. Wśród nich są marki znane na całym świecie.

Foto: Artificial Photography Unsplash

Branża mody odpowiada za znaczącą emisję gazów cieplarnianych, a także zanieczyszczenie środowiska. Niestety, z najnowszego raportu ekspertów z organizacji Fashion Revolution wynika, że największe marki odzieżowe wciąż nie podejmują wystarczających działań, które mogłyby zapobiec tym problemom.

Moda w dobie kryzysu klimatycznego: jest jeszcze wiele do zrobienia

Eksperci od lat biją na alarm: czołowe marki odzieżowe skutecznie robią zbyt mało, by zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. O tym, że postęp w tym zakresie wciąż jest niewielki, mówi najnowsza edycja raportu przygotowanego przez ekspertów Fashion Revolution.

Wyniki swoich analiz zawarli w najnowszej publikacji pod tytułem „What Fuels Fashion?”. To specjalna edycja dorocznego raportu „Fashion Transparency Index”, podsumowującego przejrzystość działalności czołowych marek odzieżowych.

Czytaj więcej

Pokonali Adidasa. Nowe najbardziej pożądane buty na świecie to dzieło dwóch firm

Jak co roku, eksperci przyjrzeli się działalności 250 największych marek odzieżowych. Każdej przyznano punkty procentowe w zależności od tego, co wiadomo między innymi na temat ich działań zmierzających do dekarbonizacji i przestawienia się na bardziej ekologiczne źródła energii.

Każda marka mogła uzyskać od 0 do 100 procent. W tym roku średnia wyniosła zaledwie 18 procent. Najwyższą notę – 75 procent – uzyskała marka Puma, o punkt mniej zdobył włoski dom mody Gucci. Jednocześnie 32 na 250 marek, a więc 13 procentom, przyznano zero procent, w tym między innymi tak znanym markom jak Forever 21, Tom Ford, Max Mara, Mexx, New Yorker czy Reebok.

Na pochwałę zasługuje jedynie garstka czołowych marek odzieżowych. Zaledwie sześć procent z nich ujawnia roczne wydatki, które przeznacza na dekarbonizację swojej działalności. Tylko 13 procent deklaruje swoje działania w tym aspekcie, a dwa procent publikuje efekty tych działań.

Greenwashing w branży mody: nowy raport

Choć wiele marek deklaruje zrównoważone podejście do produkcji i dystrybucji swoich ubrań, raport dostarcza wielu rozczarowujących danych. Aż 86 procent marek nie stawia sobie za celu dekarbonizacji, 94 procent milczy na temat planu zaadaptowania energii odnawialnej, zaś 92 procent nie mówi nic o wprowadzeniu „zielonej” elektryczności do swoich łańcuchów dostaw.

Także większość, bo 94 procent marek nie publikuje ani słowa o współpracy ze swoimi podwykonawcami z obszarów najbardziej dotkniętych kryzysem klimatycznym. Mowa o działaniach, które zmierzałyby do opracowania jakiejkolwiek strategii, mającej poprawić sytuację na tych terenach.

Eksperci zauważają też, że mniej niż połowa marek (43 procent) nie informuje o źródłach energii, z których korzystają w swojej działalności. Zaledwie 10 procent informuje o tym w kontekście swojego łańcucha dostaw. Żadna nie ujawnia też godzinowego zużycia energii elektrycznej w łańcuchu dostaw.

Większość, bo 89 procent marek, nie informuje też o tym, ile ubrań rocznie produkuje. Prawie połowa milczy na temat emisji gazów cieplarnianych w wyniku produkcji surowych materiałów, z których powstają ubrania.

Autorzy raportu zauważają, że całkiem sporo, bo 58 procent marek chwali się użyciem „zrównoważonych” materiałów. Jednak tylko 11 procent ujawnia rodzaj źródeł energii w swoich łańcuchach dostaw. Źródłem tym w przypadku „zrównoważonych” ubrań nadal mogą być zatem paliwa kopalne.

Wniosek, jaki płynie z raportu, jest niewesoły. „Deklaracje marek odzieżowych mogą być oderwane od rzeczywistości i tworzyć fałszywe poczucie postępu w kwestii celów klimatycznych” – podsumowują autorzy publikacji.

Branża mody odpowiada za znaczącą emisję gazów cieplarnianych, a także zanieczyszczenie środowiska. Niestety, z najnowszego raportu ekspertów z organizacji Fashion Revolution wynika, że największe marki odzieżowe wciąż nie podejmują wystarczających działań, które mogłyby zapobiec tym problemom.

Moda w dobie kryzysu klimatycznego: jest jeszcze wiele do zrobienia

Pozostało 91% artykułu
Moda
Najbardziej pożądane stanowisko w świecie mody obsadzone. Kandydata szukano pół roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Moda
Kontrowersyjny projektant zmienia miejsce pracy. Szykuje się „transfer dekady”?
Moda
Słynny dom mody ma problemy z fiskusem. Spór o dziesiątki milionów euro
Moda
Pokolenie Z wskazało trendy na 2025 rok. Castlecore, moto boho i „styl rybacki”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Moda
Słynny dom mody wychodzi z kryzysu. Klientami mają być mieszkańcy prowincji