Słynna marka luksusowa powraca. Wznowi produkcję po 12 latach nieobecności

175-lecie istnienia – to okazja do tego, by przypomnieć klientom o sobie. Do takiego wniosku doszli szefowie Harrodsa, którzy z okazji jubileuszu zapowiedzieli powrót kolekcji ubrań i dodatków sygnowanych przez tę markę. Produkty mają być luksusowe, tak jak słynny dom towarowy w Londynie.

Publikacja: 24.07.2024 04:19

Pierwsza kolekcja to między innymi torby.

Pierwsza kolekcja to między innymi torby.

Foto: Harrods

Rzadko się zdarza, żeby marki w świecie mody powracały na rynek po kilkunastoletniej przerwie. Zazwyczaj zniknięcie oznacza biznesowy koniec – bankructwo lub całkowitą zmianę formuły funkcjonowania.   

Są jednak marki szczególne, które mają inny status i działają na innych zasadach. Do tego grona zalicza się Harrods.

Harrods wraca na rynek mody. Jubileuszowa kolekcja z okazji 175. rocznicy powstania

Harrods to jeden z symboli Londynu – słynny dom towarowy w dzielnicy Knightsbridge jest nie tylko architektoniczną perłą brytyjskiej stolicy, ale i gigantycznym magnesem dla turystów. Rocznie Harrodsa odwiedza ponad 10 milionów turystów z całego świata. 

Harrods to także bardzo silna marka, rozpoznawalna w wielu krajach. Tak silna, że może sobie pozwolić na tworzenie kolekcji ubrań czy dodatków sygnowanych marką Harrods i liczyć na satysfakcjonującą sprzedaż. 

Czytaj więcej

Słynny paryski dom mody przegrał batalię prawną. Górą mała firma ze Słowenii

Po raz ostatni własną kolekcję ubrań i dodatków Harrods przedstawił na początku XXI wieku. Teraz, z okazji 175. rocznicy powstania słynnego domu towarowego, kolekcja własna Harrodsa pojawi się ponownie. Ma to być propozycja dla klientów i klientek ceniących luksus.   

Foto: Harrods

Kolekcje jubileuszowe będą się pojawiać w kilku odsłonach przez 2024 i 2025 rok. Na początek zaplanowano między innymi torby, parasole i akcesoria piśmienne. W edycji jesiennej przewidziane są między innymi ubrania z kaszmiru i rzeczy na zimę.   

Foto: Harrods

Harrods, mający status świątyni luksusu, zapowiada, że kolekcje sygnowane przez tę marką także będą luksusowe. Produkty mają powstawać przy współpracy z rzemieślnikami pracującymi na co dzień z czołowymi markami luksusowymi.

Harrods: historia najsłynniejszego domu towarowego w Londynie

Historia domu towarowego Harrods w Londynie sięga 1824 roku, gdy Charles Henry Harrod otworzył sklep w londyńskiej dzielnicy Southwark. Handlował różnymi produktami, od akcesoriów krawieckich po herbatę. Przełom nastąpił w 1849, gdy Charles Harrod otworzył niewielki sklep w dzielnicy Brompton, tam, gdzie obecnie znajduje się Harrods. Chciał zarobić na Wystawie Światowej odbywającej się w znajdującym się nieopodal Hyde Parku.

Budynek Harrodsa w Londynie.

Budynek Harrodsa w Londynie.

Foto: Godefroy Le Guisquet Unsplash

Od tej pory biznes dynamicznie się rozwijał, a firma rosła: w 1881 roku Charles Digby Harrod, syn twórcy firmy, zatrudniał ponad 100 osób. Wielki pożar z 1883 roku niemal położył kres istnieniu firmy. Harrod był jednak w stanie nie tylko odbudować firmę, ale rozwinąć ją. Wkrótce jednak przeszedł na emeryturę i sprzedał akcje Harrodsa na londyńskiej giełdzie.

W XX wiek Harrods wkraczał jako miejsce znane i cenione między innymi ze względu na przepych, szeroki wybór towarów luksusowych oraz słynne bajkowe instalacje świąteczne na witrynach, które przyciągały tłumy przechodniów. W sklepie zakupy robiło wielu znanych Brytyjczyków. To tutaj A.A. Milne kupił pluszowego misia, który stał się pierwowzorem postaci Puchatka. 

Harrods w nocy.

Harrods w nocy.

Foto: Lorenzo G, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

W 1914 roku otwarto jedyny poza granicami Wielkiej Brytanii sklep Harrodsa – w Buenos Aires z Argentynie. Sklepy otwierano jednak na pokładach brytyjskich statków pasażerskich, a także na lotnisku Heathrow w Londynie.

W 1985 roku markę Harrods przejęli bracia Fayed, przedsiębiorcy egipskiego pochodzenia. W 2010 roku Mohamed Al-Fayed  sprzedał firmę katarskiemu funduszowi za 1,5 miliarda funtów i do dzisiaj Harrods pozostaje w rękach Katarczyków.

Rzadko się zdarza, żeby marki w świecie mody powracały na rynek po kilkunastoletniej przerwie. Zazwyczaj zniknięcie oznacza biznesowy koniec – bankructwo lub całkowitą zmianę formuły funkcjonowania.   

Są jednak marki szczególne, które mają inny status i działają na innych zasadach. Do tego grona zalicza się Harrods.

Pozostało 91% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku