Marki luksusowe tną ceny. Obniżki dla wybranych. Nadchodzi wojna cenowa?

Marki luksusowe obniżają ceny swoich wyrobów, niekiedy o połowę. To bardzo rzadkie zjawisko na rynku dóbr luksusowych. Dlaczego znane marki decydują się na taki krok?

Publikacja: 17.06.2024 13:45

Burberry to jedna z marek luksusowych, które obniżyły ceny swoich produktów na chińskim rynku

Burberry to jedna z marek luksusowych, które obniżyły ceny swoich produktów na chińskim rynku

Foto: Jason Alden: Bloomberg Finance LP

Dzieje się coś, co w branży luksusowej jest właściwie nie do pomyślenia. Wbrew trendowi regularnego podnoszenia cen swoich wyrobów, za którym podąża wiele marek luksusowych, część z nich w ostatnim czasie zdecydowała się na obniżki sięgające nawet ponad 50 procent – informuje „Bloomberg”. Niestety, nie każdy ma szansę na to, by skorzystać z tych promocji. Dlaczego?

Marki luksusowe obniżają ceny

W ostatnich latach rynek dóbr luksusowych był świadkiem regularnych podwyżek cen wielu czołowych marek. Drożało wszystko – od torebek francuskich domów mody po zegarki najbardziej znanych szwajcarskich manufaktur. Dominowała filozofia „premiumizacji” wszystkiego, a wyznacznikiem pozycjonowania marki była cen. Słynne domy mody – i nie tylko one – chciały tworzyć wokół swoich produktów aurę ekskluzywności i niedostępności. Efektem były regularne podwyżki. W rezultacie coraz większa pula horrendalnie drogich produktów stała się dostępna dla wąskiego grona najbardziej zamożnych klientów.

Czytaj więcej

Popularna europejska marka odzieżowa znów ma kłopoty. Upadłość rok po odrodzeniu

Tymczasem, jak informuje „Bloomberg”, szereg domów mody w ostatnim czasie znacząco obniżyło ceny swoich produktów. Beneficjentami tych obniżek są jedynie mieszkańcy Chin. Przeceny rzędu kilkudziesięciu procent pojawiły się między innymi na należącej do koncernu Albaba najpopularniejszej w Chinach platformie zakupowej Tmall.

Celowanie w tę i inne platformy sprzedaży internetowej może okazać się strzałem w dziesiątkę. Cytujący dane chińskiej firmy konsultingowej Yaok Group eksperci „Bloomberga” podkreślają, że zamówienia online stanowią w Chinach ponad połowę zakupów wyrobów luksusowych. Tmall odpowiada za większość tych zamówień.

Dla przykładu – Balenciaga w pierwszych miesiącach 2024 roku obniżyła ceny swoich produktów średnio o 40 procent. Słynny dom mody podwoił też liczbę przecenionych produktów. Z kolei jeszcze na początku ubiegłego roku marka Versace wprowadziła promocje sięgające 40 procent, aby na początku 2024 roku zejść do ponad 50 procent.

Ceny tną również takie marki jak Givenchy czy Burberry. Także w ich przypadku niektóre produkty chińscy klienci mogą kupić przez internet za mniej niż połowę regularnej ceny.

Luksus tanieje: tylko dla wybranych

Dla wielu marek luksusowych Chiny są najcenniejszym, bo najbardziej dochodowym rynkiem zbytu. Nie chodzi przy tym o klientów, którzy dysponują najgrubszymi portfelami. Z oczywistych względów oni zawsze będą mieli budżet na zakup najnowszego modelu kultowej torebki takich marek jak Chanel czy Hermès. Cena nie gra dla nich roli, ale aura ekskluzywności – już tak.

Marki obniżyły ceny z myślą przede wszystkim o nieco mniej zamożnych, aspirujących przedstawicielach chińskiej klasy średniej. To bowiem właśnie oni (a nie najbogatsi Chińczycy) od lat mieli największy udział w dochodach marek z wyższej półki.

Chiny przeżywają teraz wyraźne spowolnienie rozwoju swojej gospodarki, co odbiło się na budżetach większości mieszkańców tego kraju. Z tego powodu, aby utrzymać swoje wyniki finansowe na zadowalającym poziomie i opróżnić magazyny, marki zdecydowały się wyjść naprzeciw swoim chińskim klientom – i ułatwić im podjęcie decyzji co do zakupu nowej rzeczy.

Jak zauważa „Bloomberg”, nie wszystkie marki wpisują się w powyższy trend. Mowa na przykład o Hermèsie, Chanel i Louis Vuitton, a także Gucci, Pradzie i Miu Miu.

Żadna z nich nie zdecydowała się na przeceny swoich produktów na chińskich platformach. Zamiast tego, skupiają się one na budowaniu lojalności najbogatszego grona klientów, oferując im takie ultraluksusowe doświadczenia jak ekskluzywne imprezy z udziałem projektantów i innych kluczowych przedstawicieli marki czy prywatne zakupy w butikach – za zamkniętymi drzwiami.

Dzieje się coś, co w branży luksusowej jest właściwie nie do pomyślenia. Wbrew trendowi regularnego podnoszenia cen swoich wyrobów, za którym podąża wiele marek luksusowych, część z nich w ostatnim czasie zdecydowała się na obniżki sięgające nawet ponad 50 procent – informuje „Bloomberg”. Niestety, nie każdy ma szansę na to, by skorzystać z tych promocji. Dlaczego?

Marki luksusowe obniżają ceny

Pozostało 90% artykułu
Moda
Raport: Polacy pokochali ubrania używane. Jesteśmy w europejskiej czołówce
Moda
Dobrze znana Polkom europejska marka odzieżowa wraca. Zmieni jednak nazwę
Moda
Popularna marka odzieżowa nie zniknie z rynku. Ratunek w ostatniej chwili
Moda
Najmodniejszy trener na Euro 2024 zmienia styl. Koniec „efektu Southgate'a”?
Moda
Wyśmiewany trend w modzie powraca. Czy to wielki comeback maksymalizmu?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży