Kto najczęściej kupuje podróbki od influencerów? Nowe badanie obala stereotyp

Produkty podrabiane stają się coraz powszechniejsze, a producenci niekiedy dokładają szczególnych starań, by ich wyroby zachowywały jak największą wierność oryginałom. Kto jednak najchętniej kupuje podróbki? Nowe badanie pozwala lepiej zrozumieć, kim są klienci sięgający po podróbki i jakie motywacje nimi kierują.

Publikacja: 12.03.2024 04:45

Badanie na zlecenie brytyjskiego urzędu ds. własności intelektualnej (UKIPO) zrealizowała grupa bryt

Badanie na zlecenie brytyjskiego urzędu ds. własności intelektualnej (UKIPO) zrealizowała grupa brytyjskich i amerykańskich badaczy z Uniwersytetu w Portsmouth i Uniwersytetu Stanowego w Michigan.

Foto: NordWood Themes Unsplash

Kupowanie podróbek różnego rodzaju dóbr wyszło ze sfery tabu. Produkty podrabiane wchodzą do mainstreamu, a niektórzy wręcz chwalą się tym, że noszą czy używają przedmiotów podrabianych. Brytyjski Urząd ds. własności intelektualnej (UKIPO) postanowił sprawdzić, kto najchętniej sięga po podróbki.

 Nowy raport: kto najchętniej kupuje podróbki?

Rynek podróbek stale się powiększa. Z danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że w 2022 roku wartość wszystkich tego rodzaju wyrobów, znajdujących się w światowym obiegu, wynosiła około trzech trylionów dolarów.

Ta zawrotna kwota stanowi trzykrotność globalnej wartości podróbek z 2013 roku. Znakomita większość tych wyrobów pochodzi z Chin i Hongkongu.

Czytaj więcej

Najbardziej luksusowe miasta w Polsce. Na czele wcale nie Warszawa

Fałszywki wyszły już jednak ze sfery tabu, zwłaszcza wśród młodych mężczyzn, co udowadnia najnowszy raport brytyjskiego urzędu ds. własności intelektualnej (UKIPO). Badanie na zlecenie UKIPO zrealizowała grupa brytyjskich i amerykańskich badaczy z Uniwersytetu w Portsmouth i Uniwersytetu Stanowego w Michigan.

Okazuje się, że to właśnie przedstawiciele pokolenia Z płci męskiej najchętniej kupują fałszywki. Przyznało się do tego 60 procent respondentów w wieku od 16 do 33 lat, którzy łącznie odpowiadają za 61 procent całego popytu na tego rodzaju wyroby. Największą popularnością cieszą się ubrania, akcesoria, biżuteria i kosmetyki.

Autorzy raportu zwracają jednocześnie uwagę na rosnącą rolę influencerów, którzy poprzez swoje polecenia i recenzje wspierają rynek produktów podrabianych. Co ciekawe, bardziej podatni na ich wpływ ponownie okazują się mężczyźni, a nie kobiety.

Mężczyźni okazali się być dwukrotnie bardziej podatni na wpływ influencerów niż kobiety. Do kupienia jakiejś podróbki za poleceniem influencera przyznało się 24 procent respondentów w wieku od 16 do 60 lat.

Produkty podrabiane: co decyduje o ich zakupie? 

Badacze wyłonili kilka przyczyn powyższego zjawiska. Przede wszystkim, obserwatorzy influencerów darzą ich dużym zaufaniem. I choć twórcy treści promują również oryginalne wyroby, to ci promujący fałszywki odnoszą sukces, ponieważ bardzo skutecznie uzasadniają sensowność kupowania tych produktów.

To właśnie racjonalizacje (np. niższa cena), a także nieświadomość ryzyka wiążącego się z kupowaniem podróbek, skłaniają konsumentów do ich kupowania. Dochodzi do tego niejasna definicja określenia „podróbka”, która otwiera szerokie pole dla kolejnych racjonalizacji. Co mało zaskakujące, autorzy raportu dodają, że najbardziej podatni na wpływ influencerów są konsumenci w młodym wieku.

Powyższe wyniki idą w parze z innym raportem, który niedawno opublikował branżowy serwis Business of Fashion. Eksperci z BoF opracowali go we współpracy z firmą konsultingową Juv Consulting, która przeprowadziła badanie wśród młodych Amerykanów w wieku 13-25 lat.

Na pytanie o swoją opinię na temat kupowania podróbek, aż 54 procent respondentów stwierdziło, że nie ma nic przeciwko temu. Zdecydowanie przeciwne okazało się jedynie 16 procent ankietowanych.

W świetle wszystkich powyższych danych nic nie wskazuje na to, aby rynek fałszywek miał się skurczyć – przynajmniej w najbliższych latach. Niebagatelną rolę w jego wzroście z pewnością będą odgrywać influencerzy, oczywiście o ile w dalszym ciągu będą decydować się na promowanie podróbek.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?