Polki bezradne na zakupach. Nowy raport pokazuje problem z „etyczną” modą

Większość Polek zwraca uwagę na to, aby ubrania, które kupują, należały do tzw. mody zrównoważonej. W praktyce nie jest to takie proste, a Europejki czują się w sklepach zdezorientowane – wynika z badań Ipsos zleconych w kilku krajach Europy przez producenta odzieży, firmę Bonprix.

Publikacja: 09.02.2024 15:07

Polki, obok Francuzek i Włoszech to europejska czołówka, jeśli chodzi o zwracanie uwagi na kryteria

Polki, obok Francuzek i Włoszech to europejska czołówka, jeśli chodzi o zwracanie uwagi na kryteria związane z ekologiczną odpowiedzialnością producentów odzieży.

Foto: Cam Morin Unsplash

Tak zwana moda zrównoważona cieszy się obecnie coraz większą popularnością — również wśród Polek. Z najnowszego badania firmy Ipsos wynika jednak, że większość konsumentek w Europie nie ma pewności, czy produkt, który kupują, rzeczywiście wpisuje się w tę kategorię.

Moda zrównoważona: Polki chcą kupować etycznie

Podobnie jak dla większości Europejek, ubiór jest dla Polek sposobem na zapewnie sobie dobrego samopoczucia i wzmocnienie pewności siebie. Równie istotne są dla mieszkanek Europy odpowiedzialne zakupy w duchu eko — i Polki nie są w tej kwestii wyjątkiem.

Często jednak konsumentki mają spory problem z ustaleniem, czy ubranie, które zamierzają kupić, faktycznie jest zrównoważone ekologicznie. Między innymi takie wnioski płyną międzynarodowego badania internetowego, w którym wzięły udział również Polki.

Czytaj więcej

„Inteligentny luksus” triumfuje. To trend, który może zdominować ten rok

Badanie przeprowadził instytut badań rynkowych Ipsos na zlecenie niemieckiej marki odzieżowej Bonprix w pierwszej połowie 2023 roku. Właśnie ukazała się druga część raportu pod tytułem „Fashion Report 2023/24”.

Reprezentatywnej grupie ponad siedmiu tysięcy mieszkanek siedmiu europejskich krajów, w tym Polski, zadano szereg pytań o ich stosunek do mody. Respondentki pytano między innymi ich sposób ubierania się na co dzień, istotność najnowszych trendów w modzie, motywacje w trakcie kupowania ubrań, a także o to, jakie znaczenie mają dla nich kwestie ekologii.

Moda zrównoważona okazuje sę ważna dla większości konsumentek. 65 procent Europejek zadeklarowało, że stara się kupować ubrania wpisujące się w kategorię „eko”. Niestety, aż 76 procent respondentek przyznało, że ma problem z ustaleniem, czy dana rzecz faktycznie jest zrównoważona ekologicznie — czy wręcz przeciwnie.Nie

Największy odsetek kobiet, które zwracają szczególną uwagę na kryteria związane z odpowiedzialnością ekologiczną marek, bo ponad 70 procent, zanotowano w Polsce oraz we Francji i Włoszech. Dla porównania, procent odpowiedzialnych ekologicznie Niemek, Austriaczek, Szwajcarek i Holenderek, znalazł się znacznie poniżej średniej europejskiej.

Z badania wynika więc, że choć w obszarze mody europejskie konsumentki odznaczają się wysoką świadomością ekologiczną, to być może same marki odzieżowe nie nadążają za swoimi klientkami i mają w tej kwestii jeszcze wiele do nadrobienia.

Polki kochają trendy w modzie

Z badania płynie szereg innych ciekawych obserwacji na temat tego, jaki jest stosunek Europejek — w tym Polek — do mody. Większość respondentek, bo aż 85 procent, przyznało, że ubiór podnosi ich pewność siebie. Z kolei ponad połowa (60 procent) podąża za najnowszymi trendami w modzie.

Największe przywiązanie do najświeższych modowych trendów wykazały Polki (68 procent), Francuzki (67 procent) i Włoszki (66 procent). Jednocześnie aż 90 procent Europejek stwierdziło, że swoje decyzje zakupowe w kwestii ubrań podejmuje niezależnie od panujących aktualnie trendów.

Również dla Polek (83 procent) i Włoszek (74 procent) ubiór ma silnie emocjonalny aspekt — bardziej niż dla mieszkanek innych europejskich krajów. Niektóre ubrania są dla mieszkanek Polski i Włoch swego rodzaju amuletem na szczęście.

Tak zwana moda zrównoważona cieszy się obecnie coraz większą popularnością — również wśród Polek. Z najnowszego badania firmy Ipsos wynika jednak, że większość konsumentek w Europie nie ma pewności, czy produkt, który kupują, rzeczywiście wpisuje się w tę kategorię.

Moda zrównoważona: Polki chcą kupować etycznie

Pozostało 90% artykułu
Moda
Francuska odpowiedź na Shein. To ma być alternatywa dla „szybkiej mody ” z Chin
Moda
Uniqlo wchodzi do Europy z nową marką. Gigant odzieżowy celuje w generację Z
Moda
„Efekt Saltburn”: ostentacyjne bogactwo robi furorę. To zasługa nowego filmu
Moda
Torebka-Frankenstein: jej twórcy zadarli z czołowymi domami mody. Będą pozwy?
Moda
Koniec barbiecore? Nowy trend na „praktyczne kolory” wypiera róż ze świata mody
Moda
Moda dla „jednego procenta”: wraca złota era haute couture. Rekord pobity