Polki bezradne na zakupach. Nowy raport pokazuje problem z „etyczną” modą

Większość Polek zwraca uwagę na to, aby ubrania, które kupują, należały do tzw. mody zrównoważonej. W praktyce nie jest to takie proste, a Europejki czują się w sklepach zdezorientowane – wynika z badań Ipsos zleconych w kilku krajach Europy przez producenta odzieży, firmę Bonprix.

Publikacja: 09.02.2024 15:07

Polki, obok Francuzek i Włoszech to europejska czołówka, jeśli chodzi o zwracanie uwagi na kryteria

Polki, obok Francuzek i Włoszech to europejska czołówka, jeśli chodzi o zwracanie uwagi na kryteria związane z ekologiczną odpowiedzialnością producentów odzieży.

Foto: Cam Morin Unsplash

Tak zwana moda zrównoważona cieszy się obecnie coraz większą popularnością — również wśród Polek. Z najnowszego badania firmy Ipsos wynika jednak, że większość konsumentek w Europie nie ma pewności, czy produkt, który kupują, rzeczywiście wpisuje się w tę kategorię.

Moda zrównoważona: Polki chcą kupować etycznie

Podobnie jak dla większości Europejek, ubiór jest dla Polek sposobem na zapewnie sobie dobrego samopoczucia i wzmocnienie pewności siebie. Równie istotne są dla mieszkanek Europy odpowiedzialne zakupy w duchu eko — i Polki nie są w tej kwestii wyjątkiem.

Często jednak konsumentki mają spory problem z ustaleniem, czy ubranie, które zamierzają kupić, faktycznie jest zrównoważone ekologicznie. Między innymi takie wnioski płyną międzynarodowego badania internetowego, w którym wzięły udział również Polki.

Czytaj więcej

„Inteligentny luksus” triumfuje. To trend, który może zdominować ten rok

Badanie przeprowadził instytut badań rynkowych Ipsos na zlecenie niemieckiej marki odzieżowej Bonprix w pierwszej połowie 2023 roku. Właśnie ukazała się druga część raportu pod tytułem „Fashion Report 2023/24”.

Reprezentatywnej grupie ponad siedmiu tysięcy mieszkanek siedmiu europejskich krajów, w tym Polski, zadano szereg pytań o ich stosunek do mody. Respondentki pytano między innymi ich sposób ubierania się na co dzień, istotność najnowszych trendów w modzie, motywacje w trakcie kupowania ubrań, a także o to, jakie znaczenie mają dla nich kwestie ekologii.

Moda zrównoważona okazuje sę ważna dla większości konsumentek. 65 procent Europejek zadeklarowało, że stara się kupować ubrania wpisujące się w kategorię „eko”. Niestety, aż 76 procent respondentek przyznało, że ma problem z ustaleniem, czy dana rzecz faktycznie jest zrównoważona ekologicznie — czy wręcz przeciwnie.Nie

Największy odsetek kobiet, które zwracają szczególną uwagę na kryteria związane z odpowiedzialnością ekologiczną marek, bo ponad 70 procent, zanotowano w Polsce oraz we Francji i Włoszech. Dla porównania, procent odpowiedzialnych ekologicznie Niemek, Austriaczek, Szwajcarek i Holenderek, znalazł się znacznie poniżej średniej europejskiej.

Z badania wynika więc, że choć w obszarze mody europejskie konsumentki odznaczają się wysoką świadomością ekologiczną, to być może same marki odzieżowe nie nadążają za swoimi klientkami i mają w tej kwestii jeszcze wiele do nadrobienia.

Polki kochają trendy w modzie

Z badania płynie szereg innych ciekawych obserwacji na temat tego, jaki jest stosunek Europejek — w tym Polek — do mody. Większość respondentek, bo aż 85 procent, przyznało, że ubiór podnosi ich pewność siebie. Z kolei ponad połowa (60 procent) podąża za najnowszymi trendami w modzie.

Największe przywiązanie do najświeższych modowych trendów wykazały Polki (68 procent), Francuzki (67 procent) i Włoszki (66 procent). Jednocześnie aż 90 procent Europejek stwierdziło, że swoje decyzje zakupowe w kwestii ubrań podejmuje niezależnie od panujących aktualnie trendów.

Również dla Polek (83 procent) i Włoszek (74 procent) ubiór ma silnie emocjonalny aspekt — bardziej niż dla mieszkanek innych europejskich krajów. Niektóre ubrania są dla mieszkanek Polski i Włoch swego rodzaju amuletem na szczęście.

Tak zwana moda zrównoważona cieszy się obecnie coraz większą popularnością — również wśród Polek. Z najnowszego badania firmy Ipsos wynika jednak, że większość konsumentek w Europie nie ma pewności, czy produkt, który kupują, rzeczywiście wpisuje się w tę kategorię.

Moda zrównoważona: Polki chcą kupować etycznie

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Moda
Transformacja siostrzanej marki H&M. Zacznie działać w formacie „trzy w jednym”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Moda
Znany francuski dom mody nie może zastrzec nazwy. Sąd: jest zbyt popularna
Moda
Rynek używanych dóbr luksusowych. Raport zdominowały marki z jednego kraju
Moda
Dioriviera. Nadchodzi lato w stylu haute couture
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Moda
Najcenniejsze marki luksusowe na świecie. Na czele marka spoza branży mody
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont