Wielki powrót w świecie mody. Słynna francuska marka wraca na salony

Francuska marka Courregès wraca w wielkim stylu do świata mody. Była niezwykle popularna w latach 60., później popadła w zapomnienie. Nowy dyrektor kreatywny Courregès tchnął w tę markę młodzieńczego ducha zachowując szacunek dla korzeni i tradycji.

Publikacja: 09.10.2023 15:55

Fragment kolekcji wiosna lato 2024.

Fragment kolekcji wiosna lato 2024.

Foto: Courrèges

Lata świetności luksusowej francuskiej marki odzieżowej Courregès przypadają na lata 60. ubiegłego stulecia. Projekty André Courrègesa zrewolucjonizowały modę i wyznaczyły innowacyjne jak na tamte czasy trendy, które nadal są aktualne.

Z czasem gwiazda Courrèges przygasła, jednak obecny dyrektor kreatywny marki z sukcesem stara się kontynuować jej filozofię, idąc jednocześnie z duchem czasu.

Moda: francuska marka Courregès powraca

W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z mniej lub bardziej udanymi próbami ożywienia szeregu legend ze świata mody. Wymieńmy chociażby dwie włoskie marki: Trussardi i Walter Albini. Pierwsza wciąż boryka się z problemami finansowymi, druga – powraca z niebytu.

Czytaj więcej

Generacja Z ma dość życia w stresie i presji. „Snail Girl” to nowy wzorzec

W gronie niegdyś kultowych, a teraz nieco zapomnianych marek znajduje się Courregès, której początki sięgają la 60. Ubiegłego wieku. Jej twórca, André Courrèges, był jednym z tych projektantów, którzy mieli odwagę uwolnić kobiecą modę od sztampowych, typowo „kobiecych” fasonów.

André Courrèges, twórca marki.

André Courrèges, twórca marki.

Vincent Knapp, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Sukces marki widać było gołym okiem – ubrania Courrèges widać było na ulicach, a nie jedynie na gwiazdach. Tym, co definiowało styl francuskiej marki, była „noszalność” – termin, który pada z ust dziennikarzy modowych pada dość rzadko, a który dla projektanta jest zawsze sporym komplementem.

Takie samo podejście do projektowania przyświeca 40-letniemu Belgowi Nicolasowi Di Felice, który od trzech lat zajmuje stanowisko dyrektora kreatywnego w Courrèges, a który wcześniej pracował w takich domach mody jak Balenciaga, Dior czy Louis Vuitton. Jednocześnie projektant nie zamierza powielać czy wskrzeszać starych projektów, a zamiast tego – kreatywnie adaptować filozofię, która przyświecała twórcy marki.

Jeden. z projektów André Courrègesa z 1965 roku.

Jeden. z projektów André Courrègesa z 1965 roku.

Jacqueline Barrière Courrèges, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

W rozmowie z branżowym serwisem „Business of Fashion” Di Felice, powiedział: „Najgorszą rzeczą byłoby kopiowanie, parodiowanie, usiłowanie wskrzeszenia tego, co już nie istnieje. Nic nie postarza marki jak imitowanie samej siebie”

Ducha André Courrègesa zdecydowanie widać w najnowszej kolekcji autorstwa Di Felice. W projektach widać geometrię, prostotę, młodzieńczą świeżość, innowacyjne materiały, a nade wszystko – funkcjonalność. O tym, że projektant obrał właściwy kierunek, świadczą zresztą liczby – jak informuje BoF, sprzedaż ubrań marki Courrèges z Di Felice za sterami ustawicznie rośnie.

Courregès – marka, która zrewolucjonizowała modę

Markę Courregès założył André Courrèges w 1961 roku po dziesięciu latach pracy w Balenciadze. Były to czasy eksploracji kosmosu i euforii z powodu coraz to nowych odkryć w wielu różnych dziedzinach. Ten entuzjazm i chęć do eksperymentowania z nowymi fasonami i materiałami przyświecały również twórcom rodzących się wówczas domów mody, takim jak Bottega Veneta, Paco Rabanne – czy właśnie Courrèges.

André Courrèges projektował z myślą o młodych, nowoczesnych kobietach. Co było nietypowe dla wysokiej mody tamtych czasów, projektant nie skupiał się na sukniach wieczorowych. Zamiast nich, tworzył ubrania do noszenia przez cały dzień, każdego dnia – co zaprezentował w swojej debiutanckiej kolekcji z 1961 roku.

Styl Courrègesa wyznaczyła geometria, nowoczesność i solidne, praktyczne materiały. Do historii mody Francuz przeszedł między innymi jak twórca tak zwanych go-go boots, a także minispódniczki – wespół z projektantką Mary Quant.

Lata świetności luksusowej francuskiej marki odzieżowej Courregès przypadają na lata 60. ubiegłego stulecia. Projekty André Courrègesa zrewolucjonizowały modę i wyznaczyły innowacyjne jak na tamte czasy trendy, które nadal są aktualne.

Z czasem gwiazda Courrèges przygasła, jednak obecny dyrektor kreatywny marki z sukcesem stara się kontynuować jej filozofię, idąc jednocześnie z duchem czasu.

Pozostało 90% artykułu
Moda
Europejska ojczyzna mody na równi pochyłej. Zamknięto 17 tysięcy butików
Moda
Słynna brytyjska marka w tarapatach. Przegrała z modą na „cichy luksus”?
Moda
Victoria’s Secret wraca z pokazami „aniołków”. Koniec kryzysu słynnej marki?
Moda
Drżeli przed nimi giganci. Słynna marka trafi na sprzedaż? Koniec dobrej passy
Moda
Kraj, który się uzależnił od fast fashion. Kupują 2 razy więcej niż średnia w UE
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?