Wielki powrót w świecie mody. Słynna francuska marka wraca na salony

Francuska marka Courregès wraca w wielkim stylu do świata mody. Była niezwykle popularna w latach 60., później popadła w zapomnienie. Nowy dyrektor kreatywny Courregès tchnął w tę markę młodzieńczego ducha zachowując szacunek dla korzeni i tradycji.

Publikacja: 09.10.2023 15:55

Fragment kolekcji wiosna lato 2024.

Fragment kolekcji wiosna lato 2024.

Foto: Courrèges

Lata świetności luksusowej francuskiej marki odzieżowej Courregès przypadają na lata 60. ubiegłego stulecia. Projekty André Courrègesa zrewolucjonizowały modę i wyznaczyły innowacyjne jak na tamte czasy trendy, które nadal są aktualne.

Z czasem gwiazda Courrèges przygasła, jednak obecny dyrektor kreatywny marki z sukcesem stara się kontynuować jej filozofię, idąc jednocześnie z duchem czasu.

Moda: francuska marka Courregès powraca

W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z mniej lub bardziej udanymi próbami ożywienia szeregu legend ze świata mody. Wymieńmy chociażby dwie włoskie marki: Trussardi i Walter Albini. Pierwsza wciąż boryka się z problemami finansowymi, druga – powraca z niebytu.

Czytaj więcej

Generacja Z ma dość życia w stresie i presji. „Snail Girl” to nowy wzorzec

W gronie niegdyś kultowych, a teraz nieco zapomnianych marek znajduje się Courregès, której początki sięgają la 60. Ubiegłego wieku. Jej twórca, André Courrèges, był jednym z tych projektantów, którzy mieli odwagę uwolnić kobiecą modę od sztampowych, typowo „kobiecych” fasonów.

André Courrèges, twórca marki.

André Courrèges, twórca marki.

Foto: Vincent Knapp, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Sukces marki widać było gołym okiem – ubrania Courrèges widać było na ulicach, a nie jedynie na gwiazdach. Tym, co definiowało styl francuskiej marki, była „noszalność” – termin, który pada z ust dziennikarzy modowych pada dość rzadko, a który dla projektanta jest zawsze sporym komplementem.

Takie samo podejście do projektowania przyświeca 40-letniemu Belgowi Nicolasowi Di Felice, który od trzech lat zajmuje stanowisko dyrektora kreatywnego w Courrèges, a który wcześniej pracował w takich domach mody jak Balenciaga, Dior czy Louis Vuitton. Jednocześnie projektant nie zamierza powielać czy wskrzeszać starych projektów, a zamiast tego – kreatywnie adaptować filozofię, która przyświecała twórcy marki.

Jeden. z projektów André Courrègesa z 1965 roku.

Jeden. z projektów André Courrègesa z 1965 roku.

Foto: Jacqueline Barrière Courrèges, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

W rozmowie z branżowym serwisem „Business of Fashion” Di Felice, powiedział: „Najgorszą rzeczą byłoby kopiowanie, parodiowanie, usiłowanie wskrzeszenia tego, co już nie istnieje. Nic nie postarza marki jak imitowanie samej siebie”

Ducha André Courrègesa zdecydowanie widać w najnowszej kolekcji autorstwa Di Felice. W projektach widać geometrię, prostotę, młodzieńczą świeżość, innowacyjne materiały, a nade wszystko – funkcjonalność. O tym, że projektant obrał właściwy kierunek, świadczą zresztą liczby – jak informuje BoF, sprzedaż ubrań marki Courrèges z Di Felice za sterami ustawicznie rośnie.

Courregès – marka, która zrewolucjonizowała modę

Markę Courregès założył André Courrèges w 1961 roku po dziesięciu latach pracy w Balenciadze. Były to czasy eksploracji kosmosu i euforii z powodu coraz to nowych odkryć w wielu różnych dziedzinach. Ten entuzjazm i chęć do eksperymentowania z nowymi fasonami i materiałami przyświecały również twórcom rodzących się wówczas domów mody, takim jak Bottega Veneta, Paco Rabanne – czy właśnie Courrèges.

André Courrèges projektował z myślą o młodych, nowoczesnych kobietach. Co było nietypowe dla wysokiej mody tamtych czasów, projektant nie skupiał się na sukniach wieczorowych. Zamiast nich, tworzył ubrania do noszenia przez cały dzień, każdego dnia – co zaprezentował w swojej debiutanckiej kolekcji z 1961 roku.

Styl Courrègesa wyznaczyła geometria, nowoczesność i solidne, praktyczne materiały. Do historii mody Francuz przeszedł między innymi jak twórca tak zwanych go-go boots, a także minispódniczki – wespół z projektantką Mary Quant.

Lata świetności luksusowej francuskiej marki odzieżowej Courregès przypadają na lata 60. ubiegłego stulecia. Projekty André Courrègesa zrewolucjonizowały modę i wyznaczyły innowacyjne jak na tamte czasy trendy, które nadal są aktualne.

Z czasem gwiazda Courrèges przygasła, jednak obecny dyrektor kreatywny marki z sukcesem stara się kontynuować jej filozofię, idąc jednocześnie z duchem czasu.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Moda
Słynny producent butów musi zmienić nazwę. Przegrana z amerykańskim gigantem
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Moda
Nie słabnie popularność „mody dla milionerów”. Słynny włoski projektant świętuje
Moda
Luksusowe hotele znalazły nową niszę i źródło zarobku. Oferta dla najbogatszych
Moda
Nie żyje Oliviero Toscani. Zasłynął jako autor skandalizujących reklam Benettona
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Moda
Słynny francuski dom mody sprzedany. „Skorzystaliśmy z okazji”
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego