Brytyjczycy szykują europejską konkurencję dla Met Gali. Chcą zmienić zasady

Anna Wintour, szefowa amerykańskiego „Vogue'a”, pierwowzór głównej bohaterki filmu „Diabeł ubiera się u Prady”, chce stworzyć londyński odpowiednik Met Gali – głośnej nowojorskiej imprezy charytatywnej nawiązującej do świata mody – donosi „Guardian”.

Publikacja: 01.06.2023 13:10

Gwiazdami tegorocznej edycji nowojorskiej Met Gali byli Rihanna i jej partner, A$AP Rocky. Uznano ic

Gwiazdami tegorocznej edycji nowojorskiej Met Gali byli Rihanna i jej partner, A$AP Rocky. Uznano ich za jedną z najlepiej par podczas tegorocznej gali.

Foto: Doug Peters

Met Gala to coroczna impreza charytatywna, której celem jest zebranie środków na rzecz należącego do Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (Met) Instytutu Kostiumów. Wydarzenie, w którym biorą udział najgorętsze nazwiska mody i showbiznesu, przykuwa uwagę mediów z całego świata, a gwiazdy prezentują najbardziej wyszukane i ekstrawaganckie kreacje.

Redaktorzy naczelni amerykańskiej i brytyjskiej edycji „Vogue’a”, Anna Wintour i Edward Enninful, planują zorganizowanie podobnej gali w Londynie – informuje brytyjski „Guardian”. Zasady mają być jednak inne. Jak będzie wyglądać „europejska wersja” Met Gali?

Londyn będzie mieć swoją Met Galę. Każdy będzie mógł wziąć w niej udział

Met Gala to ekskluzywna impreza, na którą każdego roku czeka z wypiekami na twarzy cała branża mody: od projektantów po dziennikarzy. Wydarzenie słynie bowiem z tego, że przybywają na nie najważniejsze osoby ze świata mody, showbiznesu, sportu i polityki w ekstrawaganckich, oryginalnych i niepowtarzalnych kreacjach. Specjalnie na tę okazję tworzą je dla nich najbardziej znani projektanci.

Czytaj więcej

Raport: na świecie rośnie zjawisko niewolnictwa. W czołówce jeden kraj z Europy

Każdego roku Met Gala ma motyw przewodni, narzucający stylistykę i tematykę kreacji, które mają na sobie uczestnicy wydarzenia. Tegoroczna edycja była na przykład hołdem na Karla Lagerfelda – nieżyjącego już legendarnego kreatora mody oraz dyrektora kreatywnego domów mody Chanel i Fendi.

Od 1995 roku organizatorką Met Gali jest Anna Wintour – redaktorka naczelna amerykańskiej edycji „Vogue’a” uchodząca za najbardziej wpływową kobietę w świecie mody.

Amerykańska piosenkarka Katy Perry podczas Met Gali w 2019 roku. Ekstrawaganckie kreacje są dobrze w

Amerykańska piosenkarka Katy Perry podczas Met Gali w 2019 roku. Ekstrawaganckie kreacje są dobrze widziane podczas imprezy.

Cosmopolitan UK, CC BY 3.0, Wikimedia Commons

Cytowana przez „Guardiana” i „Timesa” Wintour poinformowała, że impreza „Vogue World: London” odbędzie się 14 września w Theatre Royal Drury Lane, tuż przed londyńskim tygodniem mody. Będzie to rozbudowana i jeszcze bardziej spektakularna kontynuacja zeszłorocznej edycji, która miała miejsce w Nowym Jorku.

Nie zabraknie wybiegu modowego i szeregu występów pod kierownictwem Stephena Daldry’ego – wielokrotnie nagradzanego reżysera takich filmów jak „Billy Elliot” i „Godziny” oraz serialu „The Crown”. Nazwiska artystów, którzy mieliby wziąć udział w pierwszej edycji wydarzenia jak na razie są tajemnicą, wiadomo jednak, że będą to gwiazdy światowego formatu. Wiadomo też, że swój udział w imprezie potwierdzili między innymi modelka Naomi Campbell, aktor Ian McKellen („Władca pierścieni”) i burmistrz Londynu Sadiq Khan.

Kendall Jenner, jedna z najbardziej znanych influencerek, podczas Met Gali w 2021 roku.

Kendall Jenner, jedna z najbardziej znanych influencerek, podczas Met Gali w 2021 roku.

VOGUE Taiwan, CC BY 3.0, Wikimedia Commons

Co istotne, w odróżnieniu od nowojorskiej Met Gali, impreza będzie miała charakter otwarty. Już 2 czerwca bilety w cenach zaczynających się od 150 funtów trafią do sprzedaży, co oznacza, że każdy będzie mógł wziąć w niej udział. Wintour zapowiedziała, że studenci będą mogli liczyć na darmowe wejściówki.

Cały dochód z imprezy trafi do szeregu londyńskich instytucji kulturalnych. Beneficjentami będą między innymi National Theatre, Royal Opera House, Royal Ballet i zespół taneczny Rambert Dance Company.

Met Gala – ekstrawagancji i szczytny cel

Met Gala odbywa się rokrocznie od 1948 roku w pierwszy poniedziałek maja w Nowym Jorku i od samego początku ma jeden cel. Jest nim zebranie pieniędzy na wsparcie działalności Instytutu Kostiumów muzeum Metropolitan Museum of Art, znajdującego się na Upper East Side na nowojorskim Manhattanie.

W zasobach Instytutu znajdują się ponad 33 tysiące kostiumów, najstarsze pochodzą z XV wieku. Oczywistym jest więc, że tak ogromna kolekcja wymaga znacznych środków na konserwację wszystkich cennych i wrażliwych na działanie zęba czasu kreacji.

Pieniędzy potrzebują również instytucje artystyczne w Londynie. W ostatnich latach popadły w tarapaty finansowe, co zmusiło je do cięć budżetowych. Wintour przyznała, że stało się to bodźcem dla zorganizowania w Londynie imprezy charytatywnej w typie Met Gali. Zapowiedziała też, że będzie ona miała charakter objazdowy i w przyszłych latach będzie odbywać się w różnych, liczących się kulturalnie miastach na całym świecie.

Met Gala to coroczna impreza charytatywna, której celem jest zebranie środków na rzecz należącego do Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (Met) Instytutu Kostiumów. Wydarzenie, w którym biorą udział najgorętsze nazwiska mody i showbiznesu, przykuwa uwagę mediów z całego świata, a gwiazdy prezentują najbardziej wyszukane i ekstrawaganckie kreacje.

Redaktorzy naczelni amerykańskiej i brytyjskiej edycji „Vogue’a”, Anna Wintour i Edward Enninful, planują zorganizowanie podobnej gali w Londynie – informuje brytyjski „Guardian”. Zasady mają być jednak inne. Jak będzie wyglądać „europejska wersja” Met Gali?

Pozostało 87% artykułu
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek
Moda
Chiński rywal Zary zapowiada podbój Europy. Kluczowe mają być unikatowe sklepy
Moda
Skarpetki, z których śmieje się generacja Z. Nowa wojna między pokoleniami
Moda
Wraca marka odzieżowa, która zrobiła furorę 20 lat temu. Chce podbić generację Z