Sukcesja po włosku. Dziedziczka słynnego domu mody tworzy własną markę

Margherita Missoni jest wnuczką twórców włoskiej marki Missoni. Postanowiła jednak pójść swoją drogą, tworząc własną markę. Czy w ten sposób będzie konkurować z firmą założoną przez jej przodków, która rodzinę Missonich uczyniła multimilionerami?

Publikacja: 23.05.2023 14:00

Margherita Missoni jest wnuczką założycieli włoskiej marki Missoni.

Margherita Missoni jest wnuczką założycieli włoskiej marki Missoni.

Foto: Maria Laura Antonelli/PAP/Avalon

Od kilku dni instagramowe konto Margherity Missoni tonie w kolorze jasnego fioletu. Ten prosty i nieco tajemniczy przekaz stanowi zapowiedź nowej marki dziedziczki domu mody Missoni. Nowa marka o nazwie Macappani ma być nowoczesna i uniseksowa, a zarazem korzystać z dorobku domu Missoni, w którym projektantka zasiada na stanowisku dyrektorki kreatywnej.

Dziedziczka domu mody Missoni tworzy własną markę

W ostatnim poście na koncie Margherity Missoni na Instagramie możemy przeczytać zaledwie kilka zdań. Brzmią one: „Wszystko ma cel. Wszystko z niewymuszoną ekspresją. Wszystko ze szczerą prostotą”. Podobny przekaz widnieje na założonym niedawno koncie Macappani, najnowszej marki 40-letniej projektantki, która najwyraźniej nie chce ograniczać się do tego, co stworzyli jej przodkowie.

Czytaj więcej

Angelina Jolie tworzy markę odzieżową. Ubrania projektować będą klientki

Margherita Maccapani Missoni jest z wykształcenia filozofką — studiowała na Uniwersytecie w Mediolanie i Uniwersytecie Columbia. Jej wielką pasją jest aktorstwo, w którym zresztą ma pewne osiągnięcia. Od lat wnuczka Ottavio i Rosity Missonich udowadnia jednak, że to właśnie moda absorbuje ją najbardziej.

Już w młodości Margherita aktywnie brała udział w życiu rodzinnego domu mody. Na początku zajmowała się jego promocją jako ambasadorka, a z czasem zaczęła uczestniczyć w procesie projektowania kolejnych kolekcji. W 2018 roku zasiadła na stanowisku dyrektorki kreatywnej marki Missoni.

Z czasem Margherita zaczęła pracować nad własnymi modowymi przedsięwzięciami. Po niezależnej marce dziecięcej Margherita Kids przyszedł czas na kolejny projekt, który projektantka nazwała od nazwiska swojego ojca, Marco Maccapaniego, byłego dyrektora artystycznego karnawału w Wenecji To on ma zresztą zorganizować pierwszy pokaz marki Maccapani.

W wywiadzie dla „Vogue Business” Margherita Missoni opowiada o swojej nowej marce: „Co do zasady będzie uniseksowa. (…) Niemniej, w odróżnieniu od wielu współczesnych projektów typu casual, które czerpią z mody męskiej, korzenie Maccapani tkwią w fundamentalnie kobiecym punkcie widzenia”.

Projektantka zapowiada też, że ubrania będą powstawać wyłącznie z dżerseju. Mają być jednak bardziej szykowną alternatywą dla popularnego w okresie pandemii stylu athleisure. Projekty marki Maccapani mają być na tyle uniwersalne, aby móc z powodzeniem nosić je od rana do późnego wieczora, na rozmaite okazje.

Missoni — ikona dzianiny we włoskim stylu

Markę Missoni założyło małżeństwo Ottavio i Rosita Missoni w 1953 roku w lombardzkim mieście Gallarte. Od początku marka skupiała się na dzianinie. Znakiem rozpoznawczym świętującego swoje 70-lecie włoskiego domu mody stały się kolorowe, wyraziste awangardowe wzory.

Na przestrzeni zaledwie kilku lat dom mody Missoni zdobył we Włoszech sporą popularność, a na przestrzeni lat 60. — również w Stanach Zjednoczonych. Zupełnie nowatorskie podejście do niezbyt cenionych dotychczas ubrań z dzianiny przykuło uwagę redakcji najważniejszych czasopism o modzie.

Z czasem do kolekcji kobiecych dołączyły również męskie projekty, a w 1970 roku na rynku pojawiły się pierwsze perfumy marki Missoni. Dziś w portfolio włoskiego domu mody znajdują się ubrania dla kobiet, mężczyzn i dzieci, kostiumy kąpielowe i tekstylia domowe.

W 2018 roku rodzina Missonich sprzedała ponad 40 procent udziałów swojej firmy włoskiej firmie inwestycyjnej FSI. Rok później, po 24 latach, ze stanowiska dyrektorki kreatywnej ustąpiła matka Margherity, Angela Missoni na rzecz Filippo Grazioliego. 91-letnia Rosita Missoni pozostała prezeską i dyrektorką kreatywną marki Missoni Home.

Od kilku dni instagramowe konto Margherity Missoni tonie w kolorze jasnego fioletu. Ten prosty i nieco tajemniczy przekaz stanowi zapowiedź nowej marki dziedziczki domu mody Missoni. Nowa marka o nazwie Macappani ma być nowoczesna i uniseksowa, a zarazem korzystać z dorobku domu Missoni, w którym projektantka zasiada na stanowisku dyrektorki kreatywnej.

Dziedziczka domu mody Missoni tworzy własną markę

Pozostało 90% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku