Adidas pozywa znanego amerykańskiego projektanta. Poszło o cztery białe paski

Jaka jest różnica między trzema a czterema paskami? To rozstrzygnie sąd w USA. Koncern Adidas pozwał amerykańskiego projektanta Thoma Browne'a za to, że ten wykorzystuje motyw białych pasków, co budzi skojarzenia z symbolem Adidasa.

Publikacja: 04.01.2023 16:12

Trzy paski pojawiły się na produktach Adidasa w 1949 roku.

Trzy paski pojawiły się na produktach Adidasa w 1949 roku.

Foto: Christian Wiediger

Die Marke mit drei Streifen – marka z trzema paskami. To jedno z haseł, którymi od lat promuje się marka Adidas. Trzy biegnące równolegle paski stały się de facto logotypem Adidasa, na podobnej zasadzie, na jakiej symbol „Swoosh” stał się logotypem Nike'a.

Czy Adidas ma monopol na paski? Thom Browne, znany amerykański projektant uważa, że nie. Od lat w swoich kolekcjach wykorzystuje motyw białych pasków, tyle że czterech, a nie trzech. Stały się one jednym z symboli ubrań sygnowanych przez Thoma Browne'a, tak jak szary kolor tkanin, wszechobecny w jego kolekcjach. Czy Browne może wykorzystywać motyw białych pasków? Niemiecki koncern uważa, że nie, dlatego skierował sprawę do sądu.

Adidas kontra Thom Browne. Czyje są paski?

Z pozoru wydają się eleganckie i klasyczne, ale projekty marki Thom Browne bywają też bardzo wyraziste i kontrowersyjne – jak choćby konsekwentnie promowane przez Amerykanina męskie spódnice noszone razem z marynarką. To nie jest moda dla wszystkich, choć Browne zdobywa rynek angażuje do współpracy kolejne gwiazdy. Jest kontrowersyjny, ale zarazem konsekwentny – najchętniej sięga po szare tkaniny oraz chętnie wplata w swoje kolekcje motyw czterech białych pasków.

Te paski zdenerwowały szefów koncernu Adidasa, który zastrzegł trzy paski jako swój znak towarowy. Trzy, ale nie cztery, jak w przypadku marki Thom Browne. Liczba pasków teoretyczne powinna wystarczyć klientom, aby rozpoznali, z którą marką mają do czynienia. Przedstawiciele Adidasa są jednak innego zdania.

We wtorek 3 stycznia 2023 roku pełnomocnicy Adidas złożyli w sądzie rejonowym na Manhattanie pozew przeciwko firmie, do której należy marka Thom Browne. Zdaniem Adidasa mamy do czynienia z imitowaniem trzech równoległych pasków, znaku towarowego Adidasa. Wykorzystywanie przez markę Thom Browne czterech pasków wprowadza klientów w błąd.

Czytaj więcej

Najpierw Balenciaga, teraz Gucci. Harry Styles w kontrowersyjnej kampanii

Na poparcie swoich argumentów przedstawiciele niemieckiego koncernu przedstawili w sądzie wyniki ankiety, którą przeprowadzono wśród 2400 konsumentów. Okazało się, że prawie 27 procent badanych, którym zaprezentowano ubrania marki Thom Browne z czterema paskami uważało, że ma do czynienia z produktem marki Adidas.

Zdaniem powoda przekłada się to na bardzo wymierne straty dla niemieckiej marki. Adidas żąda ponad 860 tysięcy dolarów odszkodowania, a także siedmiu milionów dolarów z zysku ze sprzedaży produktów Thoma Browne’a. Zdaniem Adidasa to właśnie tyle Amerykanie zarobili na sprzedaży swoich „imitacji” produktów sportowego giganta.

Przedstawiciele Thoma Browne’a odpierają te zarzuty. Argumentują, że obydwie marki działają na różnych rynkach i nie konkurują ze sobą, a projekty Amerykanina są znacznie droższe od produktów Adidasa. Poza tym, cztery paski to jednak nie to samo, co trzy. Co więcej, Thom Browne używa tego elementu od wielu lat, więc niepoważne jest, że Adidas „obudził się” w tej sprawie dopiero teraz.

Thom Browne wyraźnie zamanifestował swój sprzeciw wobec zarzutów Adidasa. Media obiegły zdjęcia projektanta który, mimo zimowej aury, do sądu na Manhattanie przybył w komplecie swojego projektu – w szarej marynarce i w szortach w tym samym kolorze eksponujących długie czarne skarpetki. Na jednej ze skarpetek widniały cztery białe paski.

Adidas i trzy paski

Trzy równoległe paski na produktach Adidasa są symbolem marki od lat 1949 roku, gdy po raz pierwszy pojawiły się na produktach firmy Adiego Dasslera. Co ciekawe, na początku istnienia swojej marki Thom Browne umieszczał w swoich kolekcjach… trzy paski. W 2007 roku Adidas wezwał Amerykanina, by zaprzestał takiego działania, na co Browne przystał. Od tamtej pory na wyrobach marki Thom Browne widnieją nie trzy, a cztery paski.

To nie pierwsza sądowa batalia, w jaką zaangażował się Adidas. Niemiecka marka w przeszłości wiele razy pozywała firmy wykorzystujące motyw pasków, między innymi C&A, Skechers, Forever 21, a nawet Teslę — z różnymi rezultatami.

W 2021 roku swój finał miała chyba najbardziej spektakularna, bo trwająca aż ćwierć wieku sądowa wojna z marką H&M, którą Adidas oskarżył o kradzież emblematycznego motywu. Ostatecznie jednak sąd rozstrzygnął sprawę na korzyść Szwedów.

Die Marke mit drei Streifen – marka z trzema paskami. To jedno z haseł, którymi od lat promuje się marka Adidas. Trzy biegnące równolegle paski stały się de facto logotypem Adidasa, na podobnej zasadzie, na jakiej symbol „Swoosh” stał się logotypem Nike'a.

Czy Adidas ma monopol na paski? Thom Browne, znany amerykański projektant uważa, że nie. Od lat w swoich kolekcjach wykorzystuje motyw białych pasków, tyle że czterech, a nie trzech. Stały się one jednym z symboli ubrań sygnowanych przez Thoma Browne'a, tak jak szary kolor tkanin, wszechobecny w jego kolekcjach. Czy Browne może wykorzystywać motyw białych pasków? Niemiecki koncern uważa, że nie, dlatego skierował sprawę do sądu.

Pozostało 84% artykułu
Moda
Potentat rynku dóbr luksusowych zamyka pierwszy „demokratyczny dom mody”
Moda
Koniec słynnej marki modowej. Żona Nicka Cave'a rezygnuje po 10 latach
Moda
Europejska ojczyzna mody na równi pochyłej. Zamknięto 17 tysięcy butików
Moda
Słynna brytyjska marka w tarapatach. Przegrała z modą na „cichy luksus”?
Moda
Victoria’s Secret wraca z pokazami „aniołków”. Koniec kryzysu słynnej marki?