„Najlepsze dane od 20 lat”. Znakomite wyniki włoskiej branży mody

Krajowa Izba Mody Włoskiej (CNMI) podała szacunkowe prognozy sprzedaży w 2022 roku. Wnioski – tak dobrze nie było od dwóch dekad. Włoskiej modzie nie zaszkodziła pandemia, wojna w Ukrainie, ani kryzys z jakim mierzy się obecnie cały świat.

Publikacja: 08.09.2022 14:51

Włoska branża mody zaskakująco dobrze radzi sobie w czasach kryzysu.

Włoska branża mody zaskakująco dobrze radzi sobie w czasach kryzysu.

Foto: Clay Banks

- W 2022 roku zamierzamy osiągnąć, a nawet przekroczyć, poziom sprzedaży wygenerowany przed kryzysem w 2008 roku. We włoskim przemyśle modowym odnotujemy najwyższe przychody od ostatnich 20 lat - powiedział Carlo Capasa, prezes Krajowej Izby Mody Włoskiej, stowarzyszenia, które wspiera i koordynuje działania włoskiego sektora mody.

Nie obyło się jednak bez poruszenia kwestii, które mają obecnie wpływ na sektor. Capasa mówił tu przede wszystkim o wzroście kosztów energii, który poważnie szkodzi włoskiemu łańcuchowi dostaw, zwłaszcza producentom. Zaznaczył jednak, że perspektywy na ostatni kwartał bieżącego roku pozostają optymistyczne.

Czytaj więcej

Worek na śmieci jako luksusowa torba. Czy słynny dom mody tym razem przesadził?

Doskonałe pierwsze półrocze 

Oczekuje się, że dochody włoskiego przemysłu modowego, obejmującego tekstylia, galanterię skórzaną, odzież, obuwie, biżuterię, kosmetyki i okulary, wyniosą w 2022 roku 92 mld euro. Oznacza to wzrost o 10,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Prognoza uzasadniana jest przez analityków „nadzwyczajnym” wynikiem w pierwszym półroczu, który zakończył się 25 proc. wzrostem przychodów.

– Nawet jeśli wzrost ten zatrzymałby się w drugiej połowie roku, dzięki rekordowemu, pierwszemu półroczu możemy przewidywać wzrost sprzedaży w regionie na poziomie 10-11 proc., biorąc pod uwagę cały rok 2022 – powiedział Capasa.

Pozytywne wyniki można częściowo tłumaczyć podwyżkami cen wprowadzonymi w celu zrekompensowania wzrostu kosztów energii oraz surowców. „Z wyłączeniem efektu wzrostu cen konsumenckich, to, co możemy nazwać „realnymi” przychodami, wzrosło o ponad 18 proc. powyżej poziomu odnotowanego przed kryzysem finansowym w 2008 roku” - zauważono w raporcie opublikowanym przez Krajową Izbę Mody Włoskiej (CNMI).

Czytaj więcej

Moda „high-low”. Marki luksusowe pokochały zaskakujące współprace

Rekordowy eksport. Z wyjątkiem Rosji i Hongkongu

Autorzy raportu podkreślili, że włoskie firmy czerpią obecnie znaczne korzyści z deprecjacji euro w stosunku do dolara amerykańskiego oraz, że eksport ich dóbr znacznie wzrósł do wszystkich krajów, za wyjątkiem Rosji i Hongkongu. Od stycznia do maja 2022 roku eksport włoskiej mody wzrósł o 21,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Szacuje się, że w całym 2022 roku wartość eksportu włoskiego przemysłu modowego wyniesie 79,4 mld euro.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku sprzedaż włoskiej mody rosła, zwłaszcza w USA (59,7 proc.), Korei Południowej (34,1 proc.), Hiszpanii (31,5 proc.), Francji (25,1 proc.) i Niemczech (wzrost o 20,2 proc.). Wzrosty odnotowano także w Wielkiej Brytanii (22,3 proc.), gdzie sprzedaż silne ożywiła się po załamaniu, które nastąpiło po Brexicie. 

Z raportu wynika, że w tym samym okresie eksport do Chin kontynentalnych zwolnił, rosnąc jedynie o 8,5 proc. W Hongkongu natomiast spadł o 3,2 proc. Złe wyniki były także w Rosji, gdzie sprzedaż włoskiej mody gwałtownie spadła w następstwie sankcji nałożonych na kraj przez Unię Europejską po inwazji na Ukrainę. Eksport ubrań do tego kraju spadł o 26 proc., eksport biżuterii o 68 proc., a okularów – o 56 proc.

Autorzy badania podkreślają, że import odzieży do Włoch wzrósł w pierwszych pięciu miesiącach roku – łącznie o 35,5 proc. W tym samym okresie cała branża wygenerowała nadwyżkę handlową w wysokości 15 mld euro. Prognozuje się, że na cały 2022 rok wyniesie 28,8 mld euro. 

- W 2022 roku zamierzamy osiągnąć, a nawet przekroczyć, poziom sprzedaży wygenerowany przed kryzysem w 2008 roku. We włoskim przemyśle modowym odnotujemy najwyższe przychody od ostatnich 20 lat - powiedział Carlo Capasa, prezes Krajowej Izby Mody Włoskiej, stowarzyszenia, które wspiera i koordynuje działania włoskiego sektora mody.

Nie obyło się jednak bez poruszenia kwestii, które mają obecnie wpływ na sektor. Capasa mówił tu przede wszystkim o wzroście kosztów energii, który poważnie szkodzi włoskiemu łańcuchowi dostaw, zwłaszcza producentom. Zaznaczył jednak, że perspektywy na ostatni kwartał bieżącego roku pozostają optymistyczne.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Moda
Kolekcja Recman wiosna-lato 2025. Klucz do nowoczesnego męskiego stylu
Moda
Sukces rywala Zary. Rekordowe inwestycje. „Jesteśmy silniejsi niż kiedykolwiek”
Moda
Chiński gigant rynku dóbr luksusowych w opałach. Straty i „strategiczna zmiana”
Moda
Polska projektantka tworzy kolekcję dla H&M. Pierwsza taka współpraca w historii
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Moda
Adidas zamyka projekt, który mógł pociągnąć go na dno. „Wszystko sprzedaliśmy”