Japończycy niezwykle dużą wagę przywiązują zarówno do smaku spożywanych przez siebie potraw, jak i do ich wyglądu. Często posiłek związany jest tu z określoną ceremonią – dania przygotowywane i jedzone są według obowiązujących zasad, których Japończycy pieczołowicie przestrzegają. Dla niektórych z nich, to niemal świętość i ważny element integracji społecznej.
Dowodem na to, że kultura kulinarna w Japonii jest bardzo istotna, jest między innymi coroczny konkurs organizowany przez Instytut Badawczy Gurunavi – twórcę jednego z najlepiej ocenianych portali dotyczących lokali gastronomicznych w Japonii. Najlepsze restauracje w kraju zostały na nim starannie wyselekcjonowane i zebrane w interaktywnym katalogu, ułatwiającym odnalezienie miejsc, które usatysfakcjonować mogą nawet najbardziej wymagających smakoszy.
Czytaj więcej
Pięć restauracji z Polski znalazło się w prestiżowym rankingu „La Liste”. Czołówkę tegorocznej edycji zdominowały restauracje z Francji, ale czołowe miejsce ex aequo zajęły aż trzy lokale – ze Szwecji, Francji i USA.
Co roku instytut organizuje także plebiscyt, którego celem jest wybór dania, a właściwie trendu kulinarnego, który wybił się na tle innych podczas minionych dwunastu miesięcy. Jak podkreślają organizatorzy konkursu, przyznawanie nagrody ma na celu podkreślenie zmieniających się tendencji żywieniowych w Japonii.
Dania mrożone: ulubiona potrawa Japończyków
Podczas tegorocznej gali przyznania nagrody okazało się, że pandemia COVID-19 znacznie wpłynęła na Japończyków i ich nawyki żywieniowe. Podczas gdy w ubiegłych latach triumfowały pełnowymiarowe potrawy roślinne bądź te inspirowane chińskimi smakami, obecnie królują dania mrożone – bo przygotowuje się je po prostu najszybciej.
Instytut Badawczy Gurunavi podkreśla, iż pandemia doprowadziła do tego, że coraz więcej restauracji zdecydowało się na serwowanie gotowych dań. Rozmaite metody błyskawicznego zamrażania żywności pozwoliły szefom kuchni na szybkie działanie przy jednoczesnym zachowaniu integralności potraw. Średnia kwota pieniędzy wydawanych na dania mrożone wzrosła w latach 2019-2021 w kraju aż o 20 procent – wynika z danych japońskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Czytaj więcej
Kaiseki zyskuje coraz większą popularność w japońskich restauracjach na całym świecie. W Polsce również przybywa miejsc, gdzie można zjeść niezwykle w tradycyjnym japońskim stylu. Skąd bierze się popularność kaiseki?
Na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej mrożonych produktów. Aeon, jedna z największych sieci sklepów spożywczych w Japonii, otworzyła w sierpniu wyspecjalizowany w mrożonkach sklep o nazwie Frozen. Na powierzchni 420 metrów kwadratowych sprzedaje ponad 1500 mrożonych artykułów. A na klientów narzekać nie może. Podobnie jest także z Lawson, inną dużą siecią sklepów, która zdecydowała się znacznie powiększyć swoją sekcję z produktami mrożonymi. Obecnie są to już nie tylko pizze czy słynne pierożki gyoza, ale i pełnoprawne pozycje obiadowe, takie jak na przykład sushi.
- Ostatnio coraz więcej Japonek pracuje poza domem - mówi Yoshiko Miura, konsultant ds. konsumentów w Japan Frozen Food Association. - Przygotowują jedzenie dla swojej rodziny, ale ich czas jest bardzo ograniczony. Ponadto populacja Japonii starzeje się. Dużo ludzi żyje także samotnie. Zakup odpowiednich składników oraz odpowiednie przygotowywanie ich i gotowanie wymaga czasu i wysiłku. Mrożonki pomagają rozwiązać ten problem - dodał, wyjaśniając, dlaczego Japończycy zaczęli nieco mniej ambitnie podchodzić do kuchni.