Wiedeń: słynna kawiarnia zmienia logo. W tle oskarżenia o rasizm

Słynna wiedeńska kawiarnia, Julius Meinl am Graben, zmienia logotyp. Dotąd lokal, mieszczący także delikatesy, wykorzystywał motyw głowy chłopca w fezie, tradycyjnym tureckim nakryciu głowy. Teraz zostanie tylko czapka, a postać zniknie.

Publikacja: 22.10.2021 17:41

Logo Julius Meinl powstało w latach 20. XX wieku.

Logo Julius Meinl powstało w latach 20. XX wieku.

Foto: Herzi Pinki, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

„To logo po prostu nie pasuje do naszych czasów” – mówi w rozmowie z austriackimi mediami Herbert Vlasaty, jeden z szefów kawiarni Julius Meinl am Graben. Chodzi o znany na całym świecie symbol chłopca w tradycyjnym tureckim nakryciu głowy, fezie. Ten symbol znają miłośnicy kawy i Wiednia, bo młody Turek stał się symbolem austriackiej kultury kawy i znaną na całym świecie marką. Teraz jednak ten symbol znika. Jako pierwsza, zrezygnowała z niego flagowa wiedeńska kawiarnia marki Julius Meinl pełniąca też funkcję delikatesów. 

Charakterystyczne logo Julius Meinl znane jest na całym świecie.

Charakterystyczne logo Julius Meinl znane jest na całym świecie.

Thirunavukkarasye-Raveendran, CC BY 4.0, Wikimedia Commons

Logotyp został zmodyfikowany, obecnie zawiera wyłącznie fez, zniknęła natomiast głowa chłopca. Wiedeński sklep Juliusa Meinla otwarty został w 1862 roku. Logotyp, którym posługiwała się marka, powstał w latach 20., i był dziełem austriackiego grafika Josepha Bindera. Przedstawiał dość wiernie głowę tureckiego chłopca w Fezie.

Czytaj więcej

„Etyczna” kawa: co tak naprawdę oznaczają certyfikaty?

Z czasem logo uproszczono, tak że było jedynie konturem postaci w fezie. Zmiana nie była jednak dla wielu osób wystarczająca – w Austrii pojawiały się głosy, że taka symbolika powiela stereotypy rasowe na temat mieszkańców Bliskiego Wschodu i jest reliktem epoki kolonialnej. Dlatego sklepy i kawiarni Julius Meinl zrezygnowały z dotychczasowego logotypu.

Zmiana nie dotyczy kawy dostarczanej do sklepów i innych kawiarni na całym świecie. Tam nadal stosowane jest charakterystyczny biało–czerwony symbol głowy w fezie.

Źródło: Die Presse

„To logo po prostu nie pasuje do naszych czasów” – mówi w rozmowie z austriackimi mediami Herbert Vlasaty, jeden z szefów kawiarni Julius Meinl am Graben. Chodzi o znany na całym świecie symbol chłopca w tradycyjnym tureckim nakryciu głowy, fezie. Ten symbol znają miłośnicy kawy i Wiednia, bo młody Turek stał się symbolem austriackiej kultury kawy i znaną na całym świecie marką. Teraz jednak ten symbol znika. Jako pierwsza, zrezygnowała z niego flagowa wiedeńska kawiarnia marki Julius Meinl pełniąca też funkcję delikatesów. 

Kuchnia
Restauracje przechytrzyły Google'a. Algorytm wyszukiwarki okazał się bezradny
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Kuchnia
Sukces polskiej kuchni: przysmak z Polski wyróżniony. Za nami Włosi i Hiszpanie
Kuchnia
Jedźcie i jedzcie! Polska na wysokim miejscu w ważnym rankingu dla miłośników dobrej kuchni
Kuchnia
Generacja Z ma już dość tostów z awokado. Woli nowy „hedonistyczny” przysmak
Kuchnia
XV-wieczny przysmak z Krakowa w rankingu najlepszych chlebów na świecie
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości