„To logo po prostu nie pasuje do naszych czasów” – mówi w rozmowie z austriackimi mediami Herbert Vlasaty, jeden z szefów kawiarni Julius Meinl am Graben. Chodzi o znany na całym świecie symbol chłopca w tradycyjnym tureckim nakryciu głowy, fezie. Ten symbol znają miłośnicy kawy i Wiednia, bo młody Turek stał się symbolem austriackiej kultury kawy i znaną na całym świecie marką. Teraz jednak ten symbol znika. Jako pierwsza, zrezygnowała z niego flagowa wiedeńska kawiarnia marki Julius Meinl pełniąca też funkcję delikatesów.
Charakterystyczne logo Julius Meinl znane jest na całym świecie.
Logotyp został zmodyfikowany, obecnie zawiera wyłącznie fez, zniknęła natomiast głowa chłopca. Wiedeński sklep Juliusa Meinla otwarty został w 1862 roku. Logotyp, którym posługiwała się marka, powstał w latach 20., i był dziełem austriackiego grafika Josepha Bindera. Przedstawiał dość wiernie głowę tureckiego chłopca w Fezie.
Czytaj więcej
Producenci kawy coraz częściej umieszczają na opakowaniach informacje o certyfikatach, które uzyskali. Mają one świadczyć o tym, że kawa uprawiana jest w sposób etyczny. Tylko co to właściwie oznacza i który certyfikat gwarantuje, że kupujemy kawę wyprodukowaną w sposób etyczny?
Z czasem logo uproszczono, tak że było jedynie konturem postaci w fezie. Zmiana nie była jednak dla wielu osób wystarczająca – w Austrii pojawiały się głosy, że taka symbolika powiela stereotypy rasowe na temat mieszkańców Bliskiego Wschodu i jest reliktem epoki kolonialnej. Dlatego sklepy i kawiarni Julius Meinl zrezygnowały z dotychczasowego logotypu.