„To logo po prostu nie pasuje do naszych czasów” – mówi w rozmowie z austriackimi mediami Herbert Vlasaty, jeden z szefów kawiarni Julius Meinl am Graben. Chodzi o znany na całym świecie symbol chłopca w tradycyjnym tureckim nakryciu głowy, fezie. Ten symbol znają miłośnicy kawy i Wiednia, bo młody Turek stał się symbolem austriackiej kultury kawy i znaną na całym świecie marką. Teraz jednak ten symbol znika. Jako pierwsza, zrezygnowała z niego flagowa wiedeńska kawiarnia marki Julius Meinl pełniąca też funkcję delikatesów. 

Charakterystyczne logo Julius Meinl znane jest na całym świecie.

Charakterystyczne logo Julius Meinl znane jest na całym świecie.

Thirunavukkarasye-Raveendran, CC BY 4.0, Wikimedia Commons

Logotyp został zmodyfikowany, obecnie zawiera wyłącznie fez, zniknęła natomiast głowa chłopca. Wiedeński sklep Juliusa Meinla otwarty został w 1862 roku. Logotyp, którym posługiwała się marka, powstał w latach 20., i był dziełem austriackiego grafika Josepha Bindera. Przedstawiał dość wiernie głowę tureckiego chłopca w Fezie.

Czytaj więcej

„Etyczna” kawa: co tak naprawdę oznaczają certyfikaty?

Z czasem logo uproszczono, tak że było jedynie konturem postaci w fezie. Zmiana nie była jednak dla wielu osób wystarczająca – w Austrii pojawiały się głosy, że taka symbolika powiela stereotypy rasowe na temat mieszkańców Bliskiego Wschodu i jest reliktem epoki kolonialnej. Dlatego sklepy i kawiarni Julius Meinl zrezygnowały z dotychczasowego logotypu.

Zmiana nie dotyczy kawy dostarczanej do sklepów i innych kawiarni na całym świecie. Tam nadal stosowane jest charakterystyczny biało–czerwony symbol głowy w fezie.

Źródło: Die Presse