San Francisco World Spirit Competition to najbardziej prestiżowy amerykański konkurs dla najlepszych alkoholi wysokoprocentowych, a także jeden z najbardziej prestiżowych i najstarszych na świecie konkursów tego typu (nagrody przyznawane są od 2000 roku). W tegorocznej edycji jurorzy ocenili aż 3800 zgłoszonych produktów, co stanowi wzrost o jedną piątą w porównaniu z rokiem wcześniejszym.

Najlepsza na świecie whisky single malt: Glen Scotia

Do oceny w konkursie zgłoszono aż 1275 butelek whisky. Najlepsza w całej stawce okazał się Glen Scotia, 25-letni single malt z destylarni w Cambletown w Szkocji. To miasto w czasach wiktoriańskich uznawane było za światową stolicę whisky.

Czytaj też: Lider jest jeden: oto 10 najbardziej pożądanych single maltów świata

Nagrody w ramach konkursu San Francisco World Spirit Competition przyznawane są w czterech głównych kategoriach, które dzielą się na 79 podkategorii (w przypadku whisky jest ich aż 31). Obok Glen Scotii pozostałe kluczowe nagrody, przyznawane najlepszym z najlepszych, otrzymały Tacama Demonio de Los Andes Acholado Pisco (dla najlepszej brandy), Choya Umeshu Craft Fruit (najlepszy likier) i Mezcal Amarás Cupreata w kategorii white spirit, obejmującej m.in. wódkę, gin, mezcal czy tequilę.

Nagrody SFWSC przyznawane są przez panele eksperckie, które podczas czterodniowej imprezy (lub – jak w tym roku – rozciągniętej do 30 dni i odbywającej się na wyjątkowych zasadach) biorą udział w licznych i ściśle kontrolowanych ślepych testach, nie mając żadnych informacji na temat ceny czy producenta. W efekcie najbardziej prestiżowe wyróżnienia nie zawsze przypadają głośnym premierom czy alkoholom, za które trzeba zapłacić małą fortunę. Za butelkę tegorocznego zwycięzcy w kategorii brandy zapłacimy mniej niż 100 zł – wg informacji konkursowych kosztuję ona 12 dolarów.

Konkurs nie ogranicza się do stałej liczby kategorii, a pojawiające się regularnie nowe dziedziny pozwalają na analizę tego, jakie trunki mogą cieszyć się popularnością w najbliższych latach. W tym roku wybrano zwycięzców w trzech nowych kategoriach: dla japońskich whisky, a także dla trunków bezalkoholowych oraz niskoprocentowych. Więcej o prognozach dla rynku „alkoholi bezalkoholowych” pisaliśmy w jednym z naszych niedawnych tekstów.