Ta winnica zleca etykiety słynnym artystom. Płaci im winem

Wśród gwiazd sztuki mających na koncie stworzenie którejś z 75 dotychczasowych etykiet wina ze słynnej winnicy Chateau de Mouton Rothschild są tacy mistrzowie jak Salvador Dali, Pablo Picasso czy Andy Warhol. Kto zaprojektował etykietę w tym roku?

Publikacja: 07.04.2021 17:01

Ta winnica zleca etykiety słynnym artystom. Płaci im winem

Foto: Fot: Jack ma, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Chateau Mouton Rothschild, winnica należąca do słynnej rodziny bankierów i finansistów, od zakończenia drugiej wojny światowej co roku zaprasza jednego artystę do wykonania projektu etykiety wina. Lista artystycznych „kolaboracji”, jak moglibyśmy dziś powiedzieć o tym cyklu, obejmuje dziś najsłynniejszych twórców drugiej połowy XX i początku XXI wieku – od Marca Chagalla po Davida Hockneya. Za swoją pracę nie otrzymują oni jednak pieniędzy. Honorarium wypłacane jest w butelkach wina.

Czytaj też: Francis Ford Coppola stworzył wódkę na cześć słynnej Polki

Początki pomysłu na współpracę słynnej winnicy w regionie Bordeaux z wybitnymi artystami wiążą się z działalnością barona Philippe’a de Rothschild, który w latach 20. XX wieku poprosił o możliwość zajęcia się winnicą zakupioną przez ojca. Dwudziestoletni spadkobierca, który oprócz winiarskiej pasji zajmował się także prowadzeniem teatru czy startami w wyścigach samochodowych, podniósł rangę miejsca i już w 1924 roku zaprosił pierwszego artystę do zaprojektowania etykiety – był to Jean Carlu, student architektury, który jako 18-latek stracił rękę w wypadku. Beaumarchais de Rothschild, wnuk barona, zarządzający dziś firmą, uważa, że przerwa w tworzeniu etykiet, która nastąpiła po tym debiucie, wiązała się z tym, że projekt był zbyt odważny jak na ówczesne czasy.

Do pomysłu Philippe de Rothschild wrócił tuż po wojnie, a pierwsza etykieta, przygotowana przez rysownika Philippe Juliana dla win z rocznika 1945 – pierwszego po wyzwoleniu Francji – stała się niemal tak samo legendarna jak sam rocznik, uznawany do dzisiaj za jedno z najlepszych win w historii. W kolejnych 10 latach za etykiety odpowiadali głównie artyści zaprzyjaźnieni z baronem (tacy jak Jean Cocteau czy Leonor Fini), ale w 1955 roku sława win była już tak duża, że artyści sami zaczęli zgłaszać się do pracy nad etykietą. Nowy etap w dziejach współpracy otworzył Georges Braque, jeden z twórców fowizmu i kubizmu, przyjaciel Pabla Picassa.

Dziś Rothschildowie decydują o wyborze kolejnego artysty w trakcie rodzinnych rozmów, a kluczowym argumentem za wyborem jest powszechna rozpoznawalność twórcy. W XXI wieku etykiety przygotowali między innymi Gerhard Richter, Jeff Koons, Lucian Freud czy Anish Kapoor – sama śmietanka współczesnych „blue chips”, co potwierdza, że prestiż wynikający ze współpracy dotyczy obu stron. W lutym 2021 roku projekt etykiety dla rocznika 2018 zaprezentował Xu Bing – chiński artysta, znany z prac stanowiących refleksję nad językiem, alfabetem i tekstem. Wcześniejsze projekty można obejrzeć na stronie winnicy.

Chateau Mouton Rothschild, winnica należąca do słynnej rodziny bankierów i finansistów, od zakończenia drugiej wojny światowej co roku zaprasza jednego artystę do wykonania projektu etykiety wina. Lista artystycznych „kolaboracji”, jak moglibyśmy dziś powiedzieć o tym cyklu, obejmuje dziś najsłynniejszych twórców drugiej połowy XX i początku XXI wieku – od Marca Chagalla po Davida Hockneya. Za swoją pracę nie otrzymują oni jednak pieniędzy. Honorarium wypłacane jest w butelkach wina.

Pozostało 82% artykułu
Kuchnia
Dzień Czekolady: oto największa czekoladowa fontanna na świecie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kuchnia
Atrakcyjność fizyczna zależy od tego, co jemy na śniadanie. Czego unikać?
Kuchnia
Polski specjał wśród najlepszych rodzajów pieczywa na świecie. „Cudownie prosty”
Kuchnia
Od czego zależy to, czy zamawiasz dania wegetariańskie? Badacze mają odpowiedź
Kuchnia
„Ryż wołowy”: koreańska hybryda będzie przełomem w gastronomii?