Kobiety lubią whisky tak, jak mężczyźni, ale najwięksi producenci wciąż zdają się tego nie dostrzegać. To wynika z analizy sporządzonej przez brytyjską organizację OurWhisky, która postuluje większą różnorodność i inkluzywność wśród producentów whisky na świecie. Wyniki badania pokazują, że wizerunki mężczyzn pojawiają się w materiałach promocyjnych producentów whisky o 228% częściej niż wizerunki kobiet. Ta dysproporcja uderza jeszcze mocniej w kontekście cytowanych w raporcie badań firmy Kantar, z których wynika, że Brytyjki piją o 15% więcej whisky niż 10 lat temu i odpowiadają za ponad 1/3 sprzedaży tego trunku w Wielkiej Brytanii.
Czytaj też: Powstaje polska gorzelnia whisky w Szkocji. Nazwa was ucieszy
W badaniu „Women and Whisky: Female Representation in Social Media Marketing” organizacja OurWhisky uwzględniła konta w mediach społecznościowych, prowadzone przez 150 znanych i wpływowych marek z całego świata. Przyjęta metodologia wymagała policzenia, jak często na publikowanych na Instagramie zdjęciach w 2020 roku pojawiały się kobiety, mężczyźni i przedstawiciele różnych ras. Kobiety stanowiły 36% wszystkich postaci pojawiających się na zdjęciach – o 4,7% częściej niż 5 lat temu. Łącznie mężczyźni wystąpili na 3896 zdjęciach, kobiety – na 1707.
„W ostatnich pięciu latach zaobserwowaliśmy wzrost reprezentacji kobiet w marketingu whisky, jednak nasze badanie pokazuje, że wciąż jesteśmy daleko od osiągnięcia równości płci” – powiedziała Becky Paskin, dziennikarka pisząca o whisky i współzałożycielka organizacji Our Whisky. „Producenci whisky nie muszą feminizować swoich marek, ale uczynić je bardziej inkluzywnymi, mogą zmienić narrację i odwołać się do szerszej grupy potencjalnych klientów, co niesie również oczywiste korzyści biznesowe” – dodała.
Wyniki badań ogłoszono w Dzień Kobiet. Sam raport uwzględnił również to, w jaki sposób producenci whisky obchodzą to święto. W 2020 roku na swoich profilach święto obchodziły 23 marki, które jednocześnie w perspektywie całego roku wykorzystywały wizerunki kobiet do promocji w mniej niż 40% przypadków. „Świętowanie osiągnięć kobiet to wspaniała rzecz, ale aby naprawdę uhonorować te kobiety, marki muszą rozważyć, czy ich całoroczny marketing jest reprezentatywny dla dzisiejszych konsumentów” – komentuje Becky Paskin.