NIkogo już nie zaskakuje to, że influencerzy zarabiają na swoich treściach w sieci. Coraz mniej osób reaguje zdziwieniem na informacje o stawkach, jakich żądają instagramerki czy tiktokerzy za swoje usługi. Jednak centralny rejestr influencerów i uzyskiwanie pozwolenia na zarabianie w sieci – to brzmi jak nowatorski pomysł.
Arabia Saudyjska wprowadza licencje dla influencerów
Właśnie takie rozwiązanie zamierza wprowadzić Arabia Saudyjska. Ten kraj, podobnie jak zdecydowana większość państw na świecie, nie uniknął eksplozji popularności influencerów i influencerek. Według danych Global Media Insight, cytowanych przez serwis Arab News, 82 procent społeczeństwa w Arabii Saudyjskiej korzysta z mediów społecznościowych. Co ważne – jedna trzecia badanych używa social mediów do tego, by kupować produkty i usługi.
W ostatnich kilku latach Arabia Saudyjska, pod kierownictwem Muhammada ibn Salmana, księcia koronnego i prawdopodobnego następcy tronu, przechodzi zmiany społeczne i powoli otwiera się na świat. Władze nie chcą jednak stracić kontroli nad społeczeństwem, ani tym bardziej wprowadzać zachodniego, liberalnego modelu społecznego. Zapewne dlatego właśnie w Arabii Saudyjskiej influncerzy i influencerki, jeśli chcą zarabiać na publikowanych przez siebie treściach, będą musieli być zarejestrowani i uiścić opłatę rejestracyjną.
Czytaj więcej
Warszawski bar „Level 27” znalazł się w gronie najciekawszych rooftop barów w Europie. Na liście są lokale z czołowych miast Europy – z Sewilii, Wiednia, Rzymu czy Sztokholmu.
System, który ma ruszyć w Arabii Saudyjskiej w październiku 2022 roku, przewiduje, że influencerzy będą mogli ubiegać się o trzyletnie pozwolenia na działalność. Wydawać je będzie Główna Komisja ds. Mediów Audiowizualnych, organ zajmujący się kontrolą rynku mediów w Arabii Saudyjskiej. Jeśli je uzyskają, będą mieli prawo zarabiać na publikowanych przez siebie treściach w sieciach społecznościowych. Opłata rejestracyjna wynosi 15 tysięcy riali, to ok. 18 tysięcy złotych. Licencje będą wydawane na trzy lata. Obywatele Arabii Saudyjskiej mogą liczyć na „szybką ścieżkę”, influencerzy z zagranicy działający w tym kraju będą musieli najpierw uzyskać pozwolenie na pracę.