Unitra była jednym z symboli czasów PRL. Sprzęt tej marki chciał mieć niemal każdy dorosły Polak. Unitra produkowała niezłej jakości urządzenia domowego audio, nie wytrzymała jednak konkurencji z gigantami tej branży, z którymi musiała mierzyć się po zmianie systemu w Polsce. Teraz powróci – po raz drugi w ostatnich kilkunastu latach.
Unitra wraca. Za jej reaktywacją stoi Michał Kiciński
Początki marki Unitra sięgają 1961 roku, kiedy doszło do powstania Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego Unitra. W swoim najlepszym okresie marka zrzeszała aż 28 przedsiębiorstw produkcyjnych. O jej potędze mówi także to, że pracowało w niej ponad sto tysięcy pracowników. Unitra to też jedna z niewielu marek sprzed 1989 roku, którym udało się przetrwać zmiany ustrojowe.
W latach 70. Unitrze udało się wypełnić misję zaoferowania Polakom urządzeń, których wcześniej w kraju nie było. Ale nie był to wyłącznie sprzęt. Marka kojarzona była przede wszystkim z nowoczesnością i dostępem do nieosiągalnej dotychczas technologii – umożliwiała słuchanie muzyki i oglądanie telewizji. Była wręcz dumą narodową lat 70.
Poprzednia reaktywacja Unitry nastąpiła w 2014 roku – 25 lat od jej zniknięcia z rynku. Przedsięwzięcie nie okazało się jednak sukcesem. Po czasie potencjał w marce dostrzegł Michał Kiciński – współzałożyciel CD Projektu oraz firmy Mudita.