Unitra wraca na rynek. Słynną PRL-owską markę wskrzesił twórca CD Projektu

Unitra, słynna polska marka sprzętu audio z czasów PRL, wraca na rynek. Wskrzesił ją współzałożyciel CD-Projekt, Michał Kiciński. Pierwsze urządzenia reaktywowanej Unitry trafią do sklepów jesienią.

Publikacja: 14.06.2023 16:19

Unitra będzie produkować sprzęt w warszawskim Ursusie.

Unitra będzie produkować sprzęt w warszawskim Ursusie.

Foto: Materiały prasowe

Unitra była jednym z symboli czasów PRL. Sprzęt tej marki chciał mieć niemal każdy dorosły Polak. Unitra produkowała niezłej jakości urządzenia domowego audio, nie wytrzymała jednak konkurencji z gigantami tej branży, z którymi musiała mierzyć się po zmianie systemu w Polsce. Teraz powróci – po raz drugi w ostatnich kilkunastu latach.

Unitra wraca. Za jej reaktywacją stoi Michał Kiciński 

Początki marki Unitra sięgają 1961 roku, kiedy doszło do powstania Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego Unitra. W swoim najlepszym okresie marka zrzeszała aż 28 przedsiębiorstw produkcyjnych. O jej potędze mówi także to, że pracowało w niej ponad sto tysięcy pracowników. Unitra to też jedna z niewielu marek sprzed 1989 roku, którym udało się przetrwać zmiany ustrojowe.

Foto: Materiały prasowe

W latach 70. Unitrze udało się wypełnić misję zaoferowania Polakom urządzeń, których wcześniej w kraju nie było. Ale nie był to wyłącznie sprzęt. Marka kojarzona była przede wszystkim z nowoczesnością i dostępem do nieosiągalnej dotychczas technologii – umożliwiała słuchanie muzyki i oglądanie telewizji. Była wręcz dumą narodową lat 70. 

Poprzednia reaktywacja Unitry nastąpiła w 2014 roku – 25 lat od jej zniknięcia z rynku. Przedsięwzięcie nie okazało się jednak sukcesem. Po czasie potencjał w marce dostrzegł Michał Kiciński – współzałożyciel CD Projektu oraz firmy Mudita.

Czytaj więcej

Michał Kiciński: „Mogę pozwolić sobie na luksus bycia offline”

Wzmacniacze, głośniki, gramofony: Unitra wraca na rynek 

Na potrzeby reaktywacji Unitry, zbudowano 20-osobowy zespół R&D. Prace nad nową linią trwają już drugi rok. Celem projektu jest stworzenie serii produktów audio, opartej na najlepszych tradycjach marki Unitra.

Inicjatorami projektu oraz szefami firmy są Daniel Kostrzewa oraz Adrian Krupowicz. Inwestorem strategicznym jest natomiast Michał Kiciński, który zbudował CD Projekt – jeden z najważniejszych podmiotów nowej polskiej gospodarki – a później od podstaw stworzył także firmę technologiczną Mudita.

Foto: Materiały prasowe

Dlaczego Michał Kiciński zdecydował się zainwestować w markę, której historia sięga czasów PRL? – To kultowa marka, która jest symbolem 30 lat produkcji urządzeń audio-wideo w Polsce. Chyba w każdym polskim domu było urządzenie z logo tej marki. Jako osoba z antykomunistycznej rodziny i jako przedsiębiorca, nie mam specjalnie sentymentu do czasów PRL, ale wspominam, że radio Unitra Radmor 5102, gdy pojawiło się u nas w mieszkaniu, było prawdziwym powiewem nowoczesności. Po raz pierwszy, dzięki niemu, miałem szansę doświadczyć dźwięku bardzo przyzwoitej jakości - mówi.

Inspiracją dla tych, którzy zdecydowali się reaktywować markę, miał być kultowy zestaw audio Unitra ZM1006, który produkowany był pod koniec lat 70. – Wtedy sprzęt „wyszedł z meblościanki”. Prezentowany zestaw nie przypominał już mebla, a nabrał racjonalnej technicznej formy. W tym przypadku, zewnętrzna techniczna estetyka była emanacją serca urządzenia – elektroniki. W tym podejściu widzimy ponadczasowe piękno. Rozsądnie wykorzystaliśmy nowe technologie, uwzględniając fakt, że od czasu powstania ZM1006 minęło prawie 50 lat – podkreśla Adrian Krupowicz, Head of Engineering i Członek Zarządu Unitry.

Czytaj więcej

Polski zegarek wyróżniony w słynnym konkursie. Nagroda za design i minimalizm

Unitra: Powrót złotej ery dźwięku 

Nowe produkty z logiem Unitry mają powstawać w Polsce, w warszawskiej siedzibie firmy, w dzielnicy Ursus, która historycznie związana jest z polskim przemysłem. Designem będą co prawda nawiązywać do sprzętu z lat 60., ale technologicznie zdecydowanie nie – mają one sprostać wymaganiom współczesności. Sprzęt ma być wysokiej jakości, trwały oraz łatwy do naprawienia.

– Wizją Unitry jest popularyzacja urządzeń audio HI-FI jako odpowiedź na przebodźcowanie wszechobecną, natarczywą technologią. Wierzymy, że współczesny świat potrzebuje czegoś trwalszego niż zalew szybko psującej się, nienaprawialnej elektroniki. Dlatego naszą uwagę kierujemy w stronę wysokiej jakości urządzeń audio, z których Unitra słynęła, a w szczególności złotej ery dźwięku i urządzeń HI-FI z lat 70., kiedy w Europie produkowaliśmy wysokiej jakości urządzenia, często działające do dziś – podkreśla Daniel Kostrzewa, Head of Business i Członek Zarządu Unitry. 

Nowe produkty zostaną zaprezentowane w czerwcu, a do sklepów oficjalnie trafią pod koniec października 2023 roku. Oferta początkowo będzie się składać z dziewięciu urządzeń w pięciu liniach produktowych. 

Unitra była jednym z symboli czasów PRL. Sprzęt tej marki chciał mieć niemal każdy dorosły Polak. Unitra produkowała niezłej jakości urządzenia domowego audio, nie wytrzymała jednak konkurencji z gigantami tej branży, z którymi musiała mierzyć się po zmianie systemu w Polsce. Teraz powróci – po raz drugi w ostatnich kilkunastu latach.

Unitra wraca. Za jej reaktywacją stoi Michał Kiciński 

Pozostało 92% artykułu
Artykuł promocyjny
Victorinox: produkty stworzone, by stawiać czoła wyzwaniom na co dzień
Gadżety
Duńczycy wskrzeszają ikonę designu lat 90. Cena urządzenia zwala z nóg
Gadżety
Philips Aquatrio serii 9000: innowacyjne sprzątanie na trzy sposoby
Gadżety
Opancerzone i luksusowe. Superjachty to ulubiony gadżet rosyjskich miliarderów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?