„Wednesday” to spin-off słynnego filmu „Rodzina Addamsów” z 1991 roku, w którego produkcji brał udział Tim Burton. Jeden z najbardziej wyrazistych reżyserów naszych czasów ponownie wkroczył do świata ekscentrycznej rodziny. Jednak sukces „Wednesday” to tylko po części efekt niesłabnącej popularności Burtona.

„Wednesday” — serial skrojony na miarę naszych potrzeb

Choć serial „Wednesday" powstał z myślą o nieco młodszych odbiorcach, śmiało można powiedzieć, że produkcja łączy pokolenia — oglądają ją dosłownie wszyscy. Jej centralną postacią jest tytułowa Wednesday Addams — nastoletnia córka Morticii i Gomeza Addamsów, ekscentrycznych bohaterów kultowych komiksów autorstwa Charlesa Addamsa.

W ciągu pierwszego tygodnia od swojej premiery użytkownicy Netfliksa obejrzeli ponad 341 milionów godzin tego serialu, który pobił pod tym względem dotychczasowego rekordzistę, czwarty sezon „Stranger Things”. „Wednesday” obejrzało już ponad 50 milionów gospodarstw domowych. Serial został numerem jeden w 83 krajach (na 93, w których działa Netflix).

Czytaj więcej

Rok 2022 w modzie: suknia w sprayu, „revenge dress” księżnej Diany – i skandale

Producentem serialu jest Tim Burton, który początkowo pracował przy „Rodzinie Addamsów” z 1991 roku. Reżyser jest również autorem takich kultowych filmów jak „Batman”, „Powrót Batmana”, „Sok z żuka”, „Edward Nożycoręki”, „Ed Wood”, „Duża ryba”, a także szeregu animacji. Serial „Wednesday” przyciągnął więc również starsze pokolenia, które dobrze pamiętają premiery jego słynnych produkcji z lat 80., 90., a także tych z ostatnich dwóch dekad.

Tim Burton wyreżyserował cztery z ośmiu odcinków „Wednesday”. Zdaniem niemałej grupy widzów i krytyków w serialu tak naprawdę niewiele jest „Burtona w Burtonie”. Produkcji zarzuca się, że jest nakręcona tak, aby zostać kolejnym hitem Netfliksa (co zresztą się stało).

VLAD CIOPLEA/NETFLIX

Nie zmienia to faktu, że postać Burtona przyciągnęła przed ekrany miliony jego starszych fanów z całego świata — choćby tylko po to, aby mogli wyrobić sobie na temat tej produkcji własną opinię. Nie zapominajmy też o milionach miłośników komiksów o rodzinie Addamsów. Krytycy zachwycają się też Jenną Ortegą, wschodzącą gwiazdą młodego pokolenia, która brawurowo wcieliła się w rolę Wednesday.

Kim jest Wednesday Adams? 

Wednesday Addams to teraz najsłynniejsza nastolatka na świecie. Pokochały ją nie tylko jej rówieśnice, ale również wiele innych kobiet, wśród których znajdują się zresztą nie tylko fanki twórczości Tima Burtona i Charlesa Addamsa.

Popularność serialu o mrocznej, ekscentrycznej dziewczynie, która nie boi się być sobą, stanowi bardzo trafną odpowiedź na to, jaka estetyka trafia w gust dziewczyn i kobiet w różnym wieku. Czerń, aksamit, transparentne koronki i dodatki nawiązujące do czasów wiktoriańskich i filmów grozy, a bardziej ogólnie — całkowite puszczenie wodzy fantazji w ubiorze — od miesięcy robi furorę w modzie.

NETFLIX

Po gotyk sięgnęło zresztą w ostatnich sezonach bardzo wiele czołowych domów mody. Nawiązania do tego stylu pojawiły się między innymi w kolekcjach Balenciagi, Givenchy, Rafa Simonsa, Yohjiego Yamamoto czy mistrza gatunku — Ricka Owensa. Jeszcze na początku 2022 roku analitycy Pinteresta przewidywali, że gotyk zdominuje modowe trendy na najbliższe miesiące — i tak też się stało.

Zdecydowanie mrocznie ubiera się również Wednesday Addams i nie będzie przesady w stwierdzeniu, że każdy odcinek tego serialu to prawdziwy pokaz mody. Strzałem w dziesiątkę okazało się więc nakręcenie utrzymanego w gotyckim klimacie serialu w momencie, kiedy odważne stylizacje niczym z planu „Rodziny Adamsów” to jeden z najpopularniejszych modowych trendów.