Ikea traci swoje laboratorium innowacji. To tu opracowano klopsiki przyszłości

Po 10 latach zamyka się Space10, laboratorium innowacji pracujące dla firmy Ikea, szwedzkiego giganta rynku mebli. Zespół kopenhaskiego Space10 był odpowiedzialny za najbardziej śmiałe projekty, takie jak nowatorskie meble czy nowe wegańskie rodzaje posiłków.

Publikacja: 30.08.2023 15:41

Projekt The Urban Village był jednym z największych w dorobku pracowni Space10. Na zdjęciu projekt w

Projekt The Urban Village był jednym z największych w dorobku pracowni Space10. Na zdjęciu projekt wnętrz autorstwa duńskiego studia EFFEKT Architects przygotowany dla SPACE10.

Foto: IKEA

W należącym do Ikei laboratorium innowacji Space10 w Kopenhadze narodziły się pomysły na takie flagowe produkty szwedzkiego giganta branży meblowej jak roślinne klopsiki, aplikacja na smartfona, którą Tim Cook, prezes firmy Apple, nazwał „przyszłością robienia zakupów”, a także szereg innowacyjnych mebli i innych konstrukcji. Zespół pracowni ogłosił właśnie, że po prawie dekadzie kończy działalność

Ikea: laboratorium innowacji kończy działalność. „Nie miało trwać wiecznie” 

1 września 2023 roku dobiegnie końca licząca prawie dziesięć lat historia laboratorium innowacji marki Ikea, które funkcjonowało pod nazwą Space10. W kręgu zainteresowań pracującego w nim zespołu specjalistów z różnych dziedzin i krajów znajdowały się wyzwania, przed którymi stoi współczesne społeczeństwo: urbanizacja, niedobór zasobów, zmiany klimatyczne, dostęp do żywności czy samotność.

Czytaj więcej

Legendarna restauracja kończy działalność. „Chcę spędzać więcej czasu z rodziną”

Space10 to prywatna firma, która powstała w 2014 roku z inicjatywy prezesa firmy Inter Ikea Systems B.V., Torbjörna Lööfa. Celem działalności pracowni było zwiększenie innowacyjności szwedzkiej marki.

„Space10 nigdy nie miało trwać wiecznie. Powstaliśmy, aby zainicjować silniejszą kulturę innowacyjności w Ikei i dziś jesteśmy dumni widząc, jak rozkwitają tu innowacyjne inicjatywy. Czujemy więc, że to odpowiedni moment, aby pozwolić Ikei kontynuować to, co razem rozpoczęliśmy i ruszyć dalej, po nowe przygody” – napisał zespół Space10 na swoim oficjalnym profilu na Instagramie.

Space10: laboratorium innowacyjnych pomysłów Ikei

Jednym z popularniejszych projektów laboratorium była aplikacja zakupowa na smartfona o nazwie Ikea Place, która powstała we współpracy z marką Apple w 2017 roku. Dzięki wykorzystaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości pozwalała ona użytkownikowi zobaczyć konkretne produkty Ikei w jego własnym domu. Rok później aplikację wzbogacono o animowane instrukcje, jak złożyć dany produkt Ikei.

W 2015 roku pracownia opublikowała wyniki projektu badawczego o nazwie „Tomorrow’s Meatblalls” („Pulpeciki przyszłości), którego głównym bohaterem był pulpecik – flagowe danie Ikei. Innowacyjność produktu polegała na tym, że badacze zaproponowali kilka jego wersji na bazie takich składników jak laboratoryjnie wyhodowane mięso czy białko z insektów.

Space10 opublikowało również dwie książki: „The Ideal City” („Idealne miasto”) i „Future Food Today” („Jedzenie przyszłości dziś”). Pierwszą autorzy poświęcili zagadnieniom zrównoważonej urbanizacji, druga to książka kucharska zawierająca przepisy na innowacyjne i ekologiczne potrawy.

W 2019 roku, we współpracy z kopenhaskim studiem architektonicznym Effekt Space10 stworzyło projekt urbanistyczny „The Urban Village Project”. Była to nowatorska wizja osiedla, opierająca się na systemie subskrypcji i mająca umożliwiać lepszą integrację lokalnej społeczności.

Jednym z ostatnich projektów Space10 jest niezwykle lekka kanapa z ekologicznych materiałów, którą po złożeniu można łatwo przenieść z miejsca na miejsce, trzymając ją w ręce jak dużą teczkę. Produkt, który powstał przy użyciu sztucznej inteligencji, miał zobrazować wkład, jaki AI może wnieść do procesu projektowania.

W ramach zakończenia działalności Space10 powstała archiwalna strona laboratorium. Można na niej znaleźć informacje na temat wszystkich projektów pracowni, a także raporty z badań.

Design
Znana polska projektantka tworzy dla BMW. Jej dzieło pojawi się w całej Polsce
Design
Słynna marka w tarapatach. To ona wypromowała modę na japoński minimalizm
Materiał Promocyjny
Nowoczesny fotel relaksacyjny z funkcją masażu – czy to dobry wybór do salonu?
Design
Jedyne takie biuro w Polsce. W środku lalki Barbie i stoły do Scrabble'a
Design
„Szybka moda” wkracza do świata mebli. Trzy lata i kanapa na śmietnik
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO