Kobiety czy mężczyźni? Nowy raport pokazuje, która płeć pierwsza przegra z AI

Która płeć bardziej ucierpi zawodowo na rozwoju technologii AI? Najnowszy raport firmy McKinsey Global Institute pokazuje, w jaki sposób ekspansja sztucznej inteligencji niebawem wpłynie na rynek pracy na świecie.

Publikacja: 28.07.2023 10:17

Autorzy raportu szacują, że do roku 2030 aż 30 procent naszego obecnego czasu pracy ulegnie automaty

Autorzy raportu szacują, że do roku 2030 aż 30 procent naszego obecnego czasu pracy ulegnie automatyzacji.

Foto: ThisisEngineering RAEng

Amerykańska firma analityczno-doradcza McKinsey Global Institute opublikowała właśnie swój najnowszy raport dotyczący przyszłości rynku pracy w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji.

Płyną z niego niewesołe wnioski na temat tego, jak sfera ta będzie wyglądała w niedalekiej przyszłości, kiedy sztuczna inteligencja stanie się powszechna w codziennym życiu. Algorytmy zastąpią ludzi w wielu obszarach, w trudniejszej sytuacji znajdą się kobiety.

Raport firmy McKinsey: kobiety bardziej ucierpią na rozwoju AI

W ostatnich latach miejsca pracy dynamicznie się zmieniają – najpierw z powodu pandemii, a teraz ze względu na rozwój sztucznej inteligencji. Jaki wpływ pojawienie się AI w firmach będzie miało na sytuację pracowników? Zbadali to analitycy z McKinsey Global Institute, a wyniki swojej analizy zawarli w najnowszym raporcie pod tytułem „Generative AI and the Future of Work in America”.

Czytaj więcej

Gdzie w Polsce mieszkają najszczęśliwsi ludzie? Wcale nie w Warszawie

Raport dotyczy sytuacji w Stanach Zjednoczonych, jednak w innych krajach – również w Europie – wielu ludzi pracuje na takich samych stanowiskach, co w USA. W dobie globalizacji zmiany zachodzą nie tylko w skali jednego kraju, ale również całego świata, zwłaszcza jeżeli chodzi o rozwój technologii, która zyskuje popularność w przedsiębiorstwach rozsianych po całym globie.

Autorzy raportu szacują, że do roku 2030 aż 30 procent naszego obecnego czasu pracy ulegnie automatyzacji. Na tym tle niezbyt optymistyczne perspektywy mają kobiety. Zdaniem analityków McKinseya w nowej, rodzącej się właśnie rzeczywistości prawdopodobieństwo, że kobiety będą musiały zmienić pracę jest aż o 1,5 raza większe niż w przypadku mężczyzn.

Dlaczego? Kobiety stanowią znakomitą większość w takich obszarach jak obsługa klienta czy pomoc w prostych czynnościach biurowych. To właśnie między innymi te sfery w pierwszej kolejności mogą ulec automatyzacji i ludzie przestaną być potrzebni w tych dziedzinach.

Kluczowe cechy pracownika przyszłości? Elastyczność, chęć nauki i gotowość do zmiany branży

Zdaniem autorów raportu automatyzacja najbardziej uderzy w cały szereg branż. Coraz mniej ludzi będzie pracować w takich sektorach jak gastronomia czy działy sprzedaży, a także w fabrykach.

Eksperci z McKinseya podkreślają też, że pracownicy zarabiający mniej będą musieli znaleźć pracę z 14-krotnie większym prawdopodobieństwem w porównaniu z pracownikami zajmującymi lepiej płatne stanowiska. Dodają też, że aby proces zmiany branży zakończył się sukcesem, pracownicy będą musieli wykazać się otwartością na naukę nowych umiejętności.

W trakcie analizy zauważono jednak, że ludziom nie brakuje ani elastyczności, ani gotowości do nauki. Zauważyli też, że w pracy jeszcze bardziej będą liczyć nie tyle referencje od poprzedniego pracodawcy, ale kompetencje, co będzie skłaniało firmy do poszukiwania pracowników spośród szerszego grona osób. Dla poszukujących pracy to całkiem dobra informacja.

Autorzy raportu wymienili również zawody, które nie ucierpią w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji, a wręcz na nim skorzystają. Ich zdaniem dotyczy to zawodów związanych z szeroko pojętym biznesem, prawem, zarządzaniem, służbą zdrowia, transportem, a także z branżą technologiczną.

Biznes
Miliarderzy z Francji walczą na luksusowe nieruchomości. Rekordowa transakcja
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Triumf rosyjskiego „króla dżinsów”. 76-latek debiutuje na liście miliarderów
Biznes
Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy
Biznes
Lidl wygrał z gigantem rynku luksusowego. 10 lat walki o prawa do jednego koloru
Biznes
Najbogatszy Chińczyk w tarapatach. „Ta woda mineralna jest za mało chińska”