„Musi być art deco”. Jak powstał symbol X, nowy logotyp Twittera?

Nowa nazwa Twittera brzmi teraz po prostu: „X”. Projekt loga nowego serwisu podesłał internauta, który zgłosił swoją propozycję w internetowym konkursie ogłoszonym przez Muska na Twitterze. Ile Musk zapłacił za nowy logotyp dla swojej firmy?

Publikacja: 24.07.2023 18:22

Elon Musk zmienił nazwę serwisu Twitter na X. Projekt logotypu przesłał jeden z użytkowników Twitter

Elon Musk zmienił nazwę serwisu Twitter na X. Projekt logotypu przesłał jeden z użytkowników Twittera.

Foto: Alain JOCARD / AFP

„Niedługo pożegnamy się z marką Twitter – i stopniowo ze wszystkimi ptakami” – takimi słowami Elon Musk zapowiedział na Twitterze rezygnację z popularnej platformy społecznościowej w dotychczasowym kształcie. Następnie ogłosił wśród użytkowników konkurs na tymczasowe logo nowej platformy, której nazwa brzmi teraz po prostu „X”. Co ciekawe, ta domena właśnie kończy 30 lat.

Twitter to teraz X. Autorem nowego loga jest jeden z internautów

W niedzielę 23 lipca o godzinie 6:06 nad ranem czasu polskiego, kiedy w USA był środek nocy, właściciel Twittera Elon Musk udostępnił post na platformie, która już następnego dnia miała zmienić swoją nazwę z „Twitter” na „X”. Biznesmen urządził prosty konkurs, zachęcając użytkowników do publikowania komentarzy z projektami tymczasowego loga nowego serwisu.

„Jeżeli tej nocy pojawi się tu jakieś dobre logo, zaprezentujemy je jutro całemu światu” – zapowiedział Musk, używając programistycznego żargonu. Miliarder dał użytkownikom pewne wskazówki co do kierunku projektu.

Czytaj więcej

Gdzie w Polsce mieszkają najszczęśliwsi ludzie? Wcale nie w Warszawie

Stwierdził, że logo powinno uosabiać „niedoskonałości w każdym z nas, które czynią nas niepowtarzalnymi”. Chwilę później opublikował przetarte logo Twittera z białym ptaszkiem na czarnym tle z krótkim opisem: „Coś takiego, tylko że X”.

Zgłoszenia posypały się lawinowo, choć większość z nich miała charakter żartu. Niecałą godzinę po ogłoszeniu opublikowanym przez Muska było już jasne, który projekt najbardziej przypadł mu do gustu. Miliarder udostępnił wideo Sawyera Merritta, właściciela amerykańskiej marki lifestyle’owej Twin Birch. Widniała na nim stylizowana litera X, białe logo na czarnym tle.

Jak zauważa wielu komentatorów, globalne marki nie zmieniają logotypów w taki sposób – w trakcie weekendu, na Twitterze. Zazwyczaj wymaga to wielomiesięcznej pracy designerów, marketingowców czy prawników.

Autorem logotypu, które znalazło się na filmiku, jest Alex Tourville – inżynier i biznesmen, z którym kiedyś współpracował Merritt. Logo powstało w 2021 roku, kiedy obydwaj zakładali niefunkcjonujący już podcast o nazwie „X Pod” opowiadający – a jakże – o działalności Elona Muska.

„X powstało z inspiracji Elonem, a więc przeznaczeniem Elona musiało być to, że X go zainspirowało” – napisał Tourville, podkreślając, że jest gotów oddać swój projekt Muskowi całkowicie za darmo.

Kilka godzin później od opublikowania zwycięskiego projektu Musk zdradził, dlaczego wybrał właśnie logo autorstwa Tourville’a. „Jeżeli X miałoby być bliskie jakiemuś stylowi, to powinno to być oczywiście Art Déco” – napisał miliarder, zdradzając swoje upodobania estetyczne.

Oryginalność nowego „minimalistycznego” loga serwisu X budzi jednak wątpliwości. Tom Warren, redaktor serwisu technologicznego „The Verge”, zauważył, że nowy symbol tworzący logo do złudzenia przypomina znak specjalny w jednej z powszechnie dostępnych czcionek.

Co ciekawe – symbol X wykorzystany w logotypie serwisu to znak systemu Unicode i jako taki może być bez ograniczeń wykorzystywany, także komercyjnie. Dawny Twitter nie musi więc płacić za jego użycie w swoim nowym logotypie. 

Elon Musk i jego fascynacja literą X

Z poziomu przeglądarki internetowej na to, co jeszcze wczoraj było Twitterem, można się teraz dostać na dwa sposoby, wpisując dwa różne adresy: twitter.com, czyli tak jak dotychczas lub x.com – to nowa docelowa domena. Istnieje ona równo trzy dekady.

Domena X.com powstała w 1993 roku. Sześć lat później, w listopadzie 1999 roku, Elon Musk kupił ją za dziesięć tysięcy dolarów, aby stworzyć na niej serwis obsługujący płatności. W 2001 roku, kiedy Musk już odszedł z zarządu firmy posiadającej serwis, X.com przemianowano na PayPala.

Rok później PayPala wraz domeną X.com kupił Ebay. Całe przedsiębiorstwo trafiło z powrotem w ręce Muska 15 lat później, w 2017 roku. Miliarder sam wtedy przyznał, że X.com ma dla niego ogromną wartość sentymentalną.

Od tamtej pory Musk najwyraźniej trzymał X.com na specjalną okazję – i wygląda na to, że ta okazja właśnie się pojawiła, w 30. rocznicę powstania domeny. Sądząc z zapowiedzi miliardera, serwis stanie się prawdopodobnie czymś znacznie więcej niż platformą społecznościową do publikowania postów i komentarzy. Jak określił to Musk, wraz z szefową Twittera Lindą Yaccarino zamierza on stworzyć „wszechaplikację” (ang. „the everything app”).

„Niedługo pożegnamy się z marką Twitter – i stopniowo ze wszystkimi ptakami” – takimi słowami Elon Musk zapowiedział na Twitterze rezygnację z popularnej platformy społecznościowej w dotychczasowym kształcie. Następnie ogłosił wśród użytkowników konkurs na tymczasowe logo nowej platformy, której nazwa brzmi teraz po prostu „X”. Co ciekawe, ta domena właśnie kończy 30 lat.

Twitter to teraz X. Autorem nowego loga jest jeden z internautów

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Sukcesja w polskich firmach. Ekspertka: Problemem jest „syndrom założyciela”
Biznes
Business Fashion Environment Summit 2024: moda w obliczu wielkich wyzwań
Biznes
„Efekt Tiktoka” dotknął kolejną branżę. Potentat nie nadąża z produkcją
Biznes
Kryzys w ulubionej marce odzieżowej generacji Z. „Przeprowadzka albo zwolnienie”
Biznes
Najbardziej znany francuski dom mody pozwany o plagiat. Poszło o kieszonkę