Poznaliśmy zwycięzców tegorocznej edycji konkursu ,,Projekt Łazienki”

Dobiegł końca konkurs ,,Projekt Łazienki 2022” stworzony z myślą o studentach i architektach. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie pawilonu dla Muzeum Pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie, w którym miałaby znaleźć się toaleta publiczna.

Publikacja: 17.06.2022 16:36

Zwycięski projekt „SUBTILITAS”, którego autorami są Dominik Pierzchlewicz, Kuba Zajusz i Tomasz Bach

Zwycięski projekt „SUBTILITAS”, którego autorami są Dominik Pierzchlewicz, Kuba Zajusz i Tomasz Bachórz.

Foto: Materiały prasowe

Zadaniem uczestników tegorocznej, 24. edycji konkursu „Projekt Łazienki 2022”, organizowanego przez Geberit, było zaprojektowanie pawilonu wschodniego z funkcją toalety publicznej, zlokalizowanego w północnej części ogrodów królewskich Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, tuż obok Oranżerii.

Do konkursu zgłoszono aż 101 projektów. Ich oceny podjęło się jury w składzie: prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz z biura Kuryłowicz & Associates, Robert Konieczny – twórca pracowni KWK Promes, Magdalena Federowicz-Boule - prezes pracowni Tremend, Paweł Jaskanis - dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Marta Gutweter – architekt Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, dr hab. Barbara Kowalewska z ASP w Warszawie, dr hab. Ewa Zaraś-Januszkiewicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Agnieszka Kalinowska-Sołtys z pracowni APA Wojciechowski Architekci, Mirosław Nizio z Nizio Design International, Marta Sękulska-Wrońska – partner w pracowni WXCA, Marcin Gierbienis – laureat konkursu Koło ,,Projekt Łazienki 2021” oraz Przemysław Powalacz – Prezes Zarządu Geberit.

Konkurs „Projekt Łazienki 2022” rozstrzygnięty. Poznaliśmy laureatów

Grand Prix konkursu Koło „Projekt Łazienki 2022” oraz nagrodę specjalną za najlepiej zaprojektowaną toaletę publiczną zgodną z zasadami projektowania uniwersalnego otrzymał projekt „SUBTILITAS”, którego autorami są Dominik Pierzchlewicz, Kuba Zajusz i Tomasz Bachórz. Zdaniem jury pracę wyróżnia dobre wpisanie w kontekst zabytkowego otoczenia z poszanowaniem walorów zabytkowej Oranżerii.

Zaprojektowany pawilon odsuwa się od budynku historycznego i jednocześnie stanowi element łączący wizualnie z istniejącymi szklarniami. Ściana Oranżerii włączona do foyer pawilonu może stanowić efektowne tło dla ekspozycji rzeźb. Pozytywnym elementem rozwiązania jest umieszczenie całości programu użytkowego na parterze. Blok toalet jest umieszczony czytelnie, lokalizacja toalet przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami jest klarowna i równorzędna. Dostęp do pomieszczeń sanitarnych zapewnia potrzebną intymność.

Zwycięski projekt „SUBTILITAS” autorstwa Dominika Pierzchlewicza, Kuby Zajusza i Tomasza Bachórza.

Zwycięski projekt „SUBTILITAS” autorstwa Dominika Pierzchlewicza, Kuby Zajusza i Tomasza Bachórza.

Materiały prasowe

Jury przyznało temu rozwiązaniu również nagrodę specjalną w obrębie projektowania uniwersalnego. Nagroda ta jest wyrazem uznania za łatwość dostępu do prawidłowo umieszczonej i rozwiązanej kabiny, której szczegóły aranżacji wymagają jedynie drobnych zmian.

Wyróżnienie I stopnia oraz nagrodę specjalną za projektowanie w duchu zrównoważonego rozwoju i wykorzystanie materiałów odnawialnych oraz przyjaznych dla środowiska, zastosowanie źródeł energii odnawialnej, projektowanie rozwiązań mających na celu zmianę nieekologicznych zachowań mieszkańców i turystów, otrzymał Krzysztof Krakówko za koncepcję ,,wKOŁO pawilonu”.

Wyróżnienie I stopnia: projekt Krzysztofa Krakówki.

Wyróżnienie I stopnia: projekt Krzysztofa Krakówki.

Materiały prasowe

Jury doceniło zaakcentowany związek z dawnym i obecnym zapleczem ogrodniczym w historycznym parku, nie kolidującym z zasadą funkcjonalnego wyodrębnienia i zabytkową Oranżerią w świetle dnia i przy sztucznym oświetleniu. Zaprojektowane elewacje są bezpieczne dla ptaków, przesuwane panele dają możliwości w kształtowaniu wyrazu architektonicznego i regulowania termicznego. Kształtują otoczenie przez utworzenie boskietów i ich pomieszczeń ogrodowych obok pawilonu. Ekologiczne walory uzasadniają: estetyka pawilonu oraz środowiskowe nawiązania formalno-ideowe.

Wyróżnienie I stopnia dla projektu Krzysztofa Krakówki.

Wyróżnienie I stopnia dla projektu Krzysztofa Krakówki.

Materiały prasowe

Wyróżnienie II stopnia zdobyli Adrianna Barłóg, Stanisław Borys, Witold Budzyński, Antoni Figiel, Mateusz Dziuba i Agnieszka Gajewska za projekt „Ogród Hesperyd - Projekt Pawilonu Wschodniego Oranżerii Króla Jana III w Wilanowie” – praca zwróciła uwagę jury unikalnym pomysłem aranżacji przestrzeni toalet poprzez wprowadzenie elementów zieleni. W projekcie uwzględniono aspekt ekologiczny w postaci gromadzenia deszczówki w pomieszczeniach podpiwniczenia. Szklane elewacje w odpowiedniej proporcji korelują z przestrzenią ogrodową i przede wszystkim respektują dostojność architektoniczną budynku Oranżerii. Projekt cechuje prostota układu funkcjonalnego, co zapewnia swobodny dostęp dla osób z niepełnosprawnościami. Celnie użyto też szlachetnych materiałów.

Wyróżnienie II stopnia dla Adrianny Barłóg, Stanisława Borysa, Witolda Budzyńskiego, Antoniego Figie

Wyróżnienie II stopnia dla Adrianny Barłóg, Stanisława Borysa, Witolda Budzyńskiego, Antoniego Figiela, Mateusza Dziuby i Agnieszki Gajewskiej.

Materiały prasowe

Trzy projekty otrzymały równorzędne wyróżnienia III stopnia. Pierwszy z nich, „NOWE KOŁO STAREGO”, którego autorami są: Izabela Maciejewska-Gałaś, Izabela Osiak i Karolina Wilgucka-Burzyńska, został wyróżniony za bardzo dobrze wpisanie się w kontekst sąsiadujących z nim założeń parkowych i klasycznej zabudowy. Ażurowość konstrukcji poprzez prawie dosłowne odwzorowanie klasycystycznej elewacji oranżerii, kolumnowego portyku, łukowych nadproży okiennych, wertykalnych pilastrów i horyzontalnych gzymsów stanowi cos w rodzaju instalacji artystycznej. Konstrukcja pawilonu stanowiąca, sama w sobie, wartość architektoniczną i estetyczną, nawiązuje bezpośrednio do pawilonów ogrodowych i pergoli spotykanych w historycznych włoskich i francuskich założeniach ogrodowych.

Drugie wyróżnienie równorzędne III stopnia otrzymały: Malwina Bednarz i Ruben Mejias Garcia za projekt ,,XXI • GALERIA NATURY”. Jury doceniło pracę za wpisanie się w kontekst otoczenia, nie niszcząc substancji wizualnej parku. Wykorzystane materiały i technologie spełniają wymogi stawiane proekologicznemu podejściu do rozwiązań architektonicznych, dzięki czemu projektowany element staje się uniwersalnym. We wnętrzach pojawiają się elementy roślinne, nawiązujące do funkcji budynku Oranżerii. Jednak nie stanowią one bezpośredniego przeniesienia sposobu eksponowania rośliny w historycznych oranżeriach. Jest to nowa, współczesna interpretacja obecności rośliny we wnętrzu.

Trzecie wyróżnienie równorzędne III stopnia i nagrodę specjalną za najlepiej zaprojektowane wnętrze łazienki otrzymali: Jakub Wichtowski, Magdalena Burdajewicz, Marta Drgas, Mikołaj Gruszczyński i Jan Zieliński za koncepcję ,,Pawilon Oranżeria”. Odniesienia do architektury istniejącego budynku są zrealizowane w sposób subtelny, ale zarazem zwracający uwagę odbiorcy. Dwa monolity o formie będącej twórczą interpretacją motywu łuku – charakterystycznego elementu fasad zabytku, stanowią konstrukcję obiektu, a zarazem nadają mu tożsamość. Wokół nich zbudowana została funkcjonalność wnętrza.

Praca została dodatkowo wyróżniona za projekt wnętrz, doceniając zarówno czytelny charakter organizacji przestrzennej, jak i walor wizualny przestrzeni, ukazujący wrażliwość autorów.

Wyróżniony przez internautów projekt „KOŁO OGRODÓW”, którego autorami są Maria Hofman, Alicja Sutkow

Wyróżniony przez internautów projekt „KOŁO OGRODÓW”, którego autorami są Maria Hofman, Alicja Sutkowska, Mikołaj Szewko i Katarzyna Karczewska.

Materiały prasowe

Szansę na wybranie najlepszego projektu mieli także internauci – najwięcej ich głosów otrzymał projekt „KOŁO OGRODÓW”, którego autorami są Maria Hofman, Alicja Sutkowska, Mikołaj Szewko i Katarzyna Karczewska.

Zadaniem uczestników tegorocznej, 24. edycji konkursu „Projekt Łazienki 2022”, organizowanego przez Geberit, było zaprojektowanie pawilonu wschodniego z funkcją toalety publicznej, zlokalizowanego w północnej części ogrodów królewskich Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, tuż obok Oranżerii.

Do konkursu zgłoszono aż 101 projektów. Ich oceny podjęło się jury w składzie: prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz z biura Kuryłowicz & Associates, Robert Konieczny – twórca pracowni KWK Promes, Magdalena Federowicz-Boule - prezes pracowni Tremend, Paweł Jaskanis - dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Marta Gutweter – architekt Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, dr hab. Barbara Kowalewska z ASP w Warszawie, dr hab. Ewa Zaraś-Januszkiewicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Agnieszka Kalinowska-Sołtys z pracowni APA Wojciechowski Architekci, Mirosław Nizio z Nizio Design International, Marta Sękulska-Wrońska – partner w pracowni WXCA, Marcin Gierbienis – laureat konkursu Koło ,,Projekt Łazienki 2021” oraz Przemysław Powalacz – Prezes Zarządu Geberit.

Pozostało 84% artykułu
Architektura
Słynny opuszczony hotel w Krakowie ożyje. Wraca restauracja na dachu
Architektura
Nowy projekt twórców CPK: futurystyczne ekomiasto. Pomysłodawcą jest Idris Elba
Architektura
Był symbolem „Mordoru” w Warszawie. Słynny biurowiec zostanie wyburzony
Architektura
Wieżowiec wysoki na dwa kilometry. Nowy projekt twórców koncepcji CPK?
Architektura
Mistrz obiektów użyteczności publicznej. Oto laureat „architektonicznego Nobla”