W dziedzinie dzieł sztuki sztuczna inteligencja ma jeszcze sporo do nadrobienia. Dobrym przykładem jest słynny i tajemniczy obraz, który określa się jako „de Brécy Tondo”, a który niektórzy uważają za dzieło Rafaela Santiego, jednego z czołowych mistrzów włoskiego renesansu.
Najnowsze analizy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji zaprzeczyły wcześniejszym badaniom, które prowadzono za pomocą innego algorytmu AI. Która sztuczna inteligencja ma rację?
Spór o arcydzieło przypisywane Rafaelowi Santi
W galerii sztuki Cartwright Hall w Bradford można obecnie oglądać obraz potocznie zwany „de Brécy Tondo”. Kuratorzy wystawy, a także część znawców sztuki uważa go za dzieło Rafaela Santiego, wybitnego włoskiego renesansowego malarza i rzeźbiarza, żyjącego na przełomie XV i XVI wieku.
Znana historia „de Brécy Tondo” nie jest długa. W 1981 roku kupił go biznesmen George Lester Winward, przypuszczając, że jest on XIX-wieczną kopią „Madonny Sykstyńskiej”. W 1995 roku kolekcjoner przekazał obraz założonej przez siebie fundacji Brécy Trust, zajmującej się badaniami nad tym dziełem.
Czytaj więcej
Znany chiński artysta Ye Yongqing kopiował prace belgijskiego twórcy Christiana Silvaina – orzekł sąd w Pekinie i wymierzył Chińczykowi rekordową karę. Ye musi zapłacić 650 tysięcy euro, musi też publicznie przeprosić za swoje oszustwo