Darmowe torby papierowe z logiem Zary w wielu przypadkach mają krótkie życie i nierzadko lądują w śmietniku tuż po dokonaniu zakupu – zwłaszcza torby papierowe. Inditex, koncern będący między innymi właścicielem takich marek jak Zara, Massimo Dutti czy Bershka, chce ograniczyć to szkodliwe dla środowiska zjawisko. Odtąd za torby trzeba będzie zapłacić.

Płatne torby w Zarze – na początek w Hiszpanii

W oświadczeniu Inditex, największy koncern odzieżowy na świecie, poinformował, że we wszystkich sklepach Zary w Hiszpanii papierowe torby będą odtąd kosztować 10 eurocentów (ok. 50 groszy). To posunięcie ma zniechęcić klientów do szybkiego wyrzucania papierowych toreb.

Czytaj więcej

W Polsce sklepy marki Uterque obecne są w Warszawie i Poznaniu.
Właściciel Zary zamyka sklepy najbardziej luksusowej marki, także w Polsce

Wprowadzenie opłat ma wywołać czysto psychologiczny efekt: jeżeli za coś się zapłaciło, to nie będzie się chciało tak szybko się tego pozbyć. Reklamówki od zawsze były dla większości klientów pozornie bezużytecznym przedmiotem, co sprawia, że łatwiej jest im je wyrzucić.

Jak poinformował podczas konferencji prasowe przedstawiciel Inditeksu, płatne torby Zara planuje wprowadzić również w innych krajach europejskich. Nie wiadomo jednak, kiedy to się stanie na poszczególnych rynkach.

Płatne reklamówki w sieciówkach: kiedy w Polsce?

Jedną z bardziej przełomowych decyzji Inditeksu było wycofanie plastikowych toreb ze sklepów wszystkich marek, które należą do Inditeksu. W 2020 roku koncern we wszystkich swoich sklepach stacjonarnych i w sprzedaży online zrezygnował z plastikowych reklamówek na rzecz tych z papieru pochodzącego z recyklingu. Papierowe torby również nadają się do dalszego przetworzenia.

Ze względu na to, że torby są dosyć solidne, nadają się również do wielokrotnego użycia przez klientów. To właśnie do takich proekologicznych praktyk Inditex pragnie zachęcić wszystkie osoby, które dokonują zakupów w sklepach należących do koncernu.

W Polsce jak dotąd w znakomitej większości sieciówek – również tych znajdujących się w posiadaniu Inditeksu – reklamówki są bezpłatne. W Niemczech hiszpański koncern pilotażowo wprowadził opcjonalną opłatę za papierową reklamówkę.

Inditex nie jest pierwszym koncernem, który zdecydował się obarczyć swoich klientów opłatą za swoje reklamówki. Jeszcze w 2019 roku polski koncern LPP (właściciel takich marek jak Reserved, House czy Cropp), rezygnując z plastikowych toreb, wprowadził reklamówki z papieru pochodzącego z recyklingu.

W Polsce szwedzki odzieżowy gigant H&M wprowadził płatne reklamówki. Od 2018 roku wszystkie torby zakupowe H&M są papierowe.