Szukaj

Odpowiedzialny biznes to dbałość o pracownika i klienta

Materiał powstał we współpracy z AMAZON

Amazon w walce z epidemią

Odpowiedzialny biznes to nie tylko ekonomia, to także dbanie o swoich pracowników i klientów. Ważne szczególnie w czasie epidemii jest stworzenie bezpiecznych warunków pracy oraz pomoc pracownikom w razie choroby.  Wyjątkowo istotne jest również zadbanie o potrzeby klientów i dostawców. Nie bez znaczenia jest zaangażowanie społeczne firmy. Od kiedy pojawiło się w Polsce zagrożenie epidemiczne, Amazon ściśle współpracuje z lokalnymi władzami i proaktywnie reaguje na zaistniałą sytuację. Zapewnia obsługę klientów, jednocześnie dbając o bezpieczeństwo współpracowników i przestrzegając wszystkich wytycznych lokalnych instytucji, dotyczących funkcjonowania obiektów. Włącza się także w szereg akcji wspomagających walkę z COVID – 19.

Amazon przekazał w Polsce 1 milion euro na pomoc organizacjom wspierającym walkę z COVID-19 i 100 tysięcy maseczek dla pracowników służby zdrowia.

Bezpiecznie w pracy

Dla Amazon najważniejsze jest bezpieczeństwo pracowników. W związku z tym wdrożył około 150 istotnych zmian i zabezpieczeń, które mają na celu wsparcie zespołów, m.in. zwiększył częstotliwość i intensywność sprzątania i dezynfekcji, dostosował harmonogram rozpoczęcia zmian i przerw, wprowadził kontrole temperatury oraz rozwiązania dotyczące zachowania 2-metrowego odstępu i udostępnił maseczki ochronne. Zwiększył także liczbę autobusów, aby pracownicy mogli zachować bezpieczny dystans od siebie podczas podróży do i z miejsca pracy, autobusy są również regularnie ozonowane w celu dezynfekcji.

W związku z nowymi wyzwaniami, wynikającymi ze wzrostu zamówień, Amazon czasowo podwyższył pracownikom stawki godzinowe. Zagwarantował, iż pracownicy, u których zdiagnozowano koronawirusa lub zostali objęci kwarantanną ze względu na kontakt z chorym, otrzymują 14 dni pełnopłatnego wynagrodzenia. W ten sposób mogą spokojnie wrócić do zdrowia, nie martwiąc się o finanse.

Amazon dostosował także procedury, aby pracownicy centrów logistyki mogli przebywać w bezpiecznej odległości od siebie. Wszystkie niezbędne informacje są przekazywane pracownikom za pośrednictwem różnorodnych narzędzi, takich jak tablice, plakaty czy treści wyświetlane na ekranach TV.

Nic nie jest ważniejsze od bezpieczeństwa naszych pracowników – mówi Marian Sepesi, dyrektor regionalny Amazon Fulfillment Polska. Od początku wybuchu epidemii ściśle współpracujemy ze służbami odpowiedzialnymi za ochronę zdrowia, aby aktywnie reagować na ich zalecenia. Kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie znalazły żadnych uchybień w naszych procesach. Co więcej, wykazały, że w celu ochrony pracowników, Amazon zastosował szereg zabezpieczeń wykraczających ponad wytyczne rządowe oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego

W tym trudnym dla wszystkich czasie, praktycznie każdego dnia wdrażamy nowe rozwiązania, które pomagają nam zmierzyć się z trwającą pandemią. Ogromną rolę w tych procesach pełnią  pracownicy. Codzienne badamy ich satysfakcję z pracy, pytamy też o pomysły na kolejne usprawnienia czy zwiększenie bezpieczeństwa – dodaje Marian Sepesi.

Przykładowe działania, podjęte przez Amazon  w związku ze zagrożeniem epidemicznym:

  • zwiększono częstotliwość i intensywność sprzątania – wszystkie klamki drzwiowe, poręcze schodów, przyciski w windach, schowki i ekrany dotykowe są regularnie dezynfekowane,
  • wprowadzono proces mierzenia temperatury ciała przy pomocy kamer termowizyjnych u wszystkich osób wchodzących do budynku, 
  • udostępniono wszystkim pracownikom maseczki ochronne,

poproszono wszystkich pracowników o częste mycie rąk wodą z mydłem przez co najmniej 30 sekund, zwłaszcza po wyjściu do łazienki, przed jedzeniem oraz po kaszlu, kichaniu lub wydmuchaniu nosa. Jeżeli mydło i woda nie byłyby łatwo dostępne, należy użyć środka do higieny rąk na bazie alkoholu o stężeniu powyżej 60 proc.

  • na terenie centrów logistycznych umieszczono dużą liczbę dozowników z płynem dezynfekującym,
  • zobowiązano wszystkich pracowników do pozostania w domu i zwracania się o pomoc medyczną, jeśli się źle poczują,
  • zwiększono liczbę autobusów, aby pracownicy mogli zachować bezpieczny dystans od siebie podczas podróży do i z miejsca pracy, autobusy są również ozonowane w celu dezynfekcji,
  • przeorganizowano przestrzeń stołówek pracowniczych, tak aby zwiększyć przestrzeń pomiędzy osobami do min. 2 metrów,
  • zrezygnowano ze spotkań organizacyjnych z pracownikami i wydłużono przerwy,
  • rozpoczęcie zmian zostało rozłożone w czasie, zmieniono harmonogram przerw i wydłużono czas ich trwania tak, aby wszyscy zdążyli skorzystać z wydawanych przez pracodawcę bezpłatnych posiłków, pomimo zredukowanej liczby miejsc w stołówkach,
  • tymczasowo ograniczono kontrolę osobistą pracowników przy wyjściu, zapobiegając gromadzeniu się osób blisko siebie,
  • przygotowano proces zgłaszania potencjalnych przypadków COVID-19 w ramach Amazon oraz do zewnętrznych instytucji,
  • rozmowy rekrutacyjne na większość stanowisk są przeprowadzane online, a podróże służbowe są ograniczone do minimum.

Ochrona klienta

W miarę wzrostu zapotrzebowania na usługi, Amazon pracuje nad tym, aby utrzymać ciągłość dostaw do klientów najbardziej dotkniętych zaistniałą sytuacją, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo pracownikom. W pierwszej kolejności przyjmowane i wysyłane są produkty, najbardziej istotne dla klientów. Należą do nich produkty spożywcze, zdrowotne i higieny osobistej, książki, a także rzeczy potrzebne do pracy zdalnej.

W celu usprawnienia pracy w centrach logicznych w całej Polsce Amazon, rekrutuje ponad 2 000 pracowników. Poszukuje osób chcących pracować zarówno w pełnym jak i niepełnym wymiarze godzin. Informację można znaleźć na stronie https://www.amazon.jobs/pl/landing_pages/praca

Amazon nieustannie monitoruje oferty dostępne w sklepach, aby upewnić się, że żaden ze sprzedawców nie podnosi sztucznie cen podstawowych produktów, niezbędnych podczas stanu zagrożenia epidemicznego. Chodzi tutaj o przedmioty takie jak maseczki ochronne czy żele do dezynfekcji. Amazon nie akceptuje tego typu praktyk. Do tej pory zablokował lub usunął dziesiątki tysięcy takich przedmiotów.

Działalność społeczna

W tak trudnych czasach jak epidemia ważne jest by pomagać sobie wzajemnie. Dlatego firmy działające w Polsce chętnie przekazują środki na pomoc w walce z epidemią. Można powiedzieć, że epidemia wywołała zmiany w podejściu do wartości, uruchamiając tym samym przedsiębiorczość społeczną.

Amazon w związku z ogłoszonym stanem epidemii koronawirusa i rosnącym zapotrzebowaniem na środki medyczne oraz niezbędne produkty, przekazał 1 milion euro na pomoc organizacjom wspierającym walkę z COVID-19 w Polsce. Środki otrzymali: Polski Czerwony Krzyż, Fundacja TVN Nie Jesteś Sam, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz wybrane organizacje działające w skali lokalnej. Firma przekazała także 100 tys. chirurgicznych maseczek ochronnych dla pracowników służby zdrowia w Polsce.

W ramach wsparcia edukacji dzieci i nauczycieli w czasie epidemii, Amazon dołączył do inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji i programu #akcjaedukacja, organizowanego przez GovTech. Od marca br. Amazon we współpracy ze Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog udostępnia bezpłatne warsztaty online, realizowane w ramach programu STEM Kindloteka Online. Cykl webinarów został podzielony na dwie kategorie – warsztaty skierowane do nauczycieli, bibliotekarzy, edukatorów i rodziców oraz lekcje dla dzieci i ich rodziców. Nad merytoryczną stroną warsztatów czuwa Cyfrowy Dialog – organizacja pozarządowa działająca w obszarze edukacji STEM. Tematy lekcji związane są z przedmiotami ścisłymi – m.in. technologią, inżynierią i matematyką – oraz językiem polskim. Z zajęć STEM Kindloteka online chętnie korzystają zarówno nauczycie, jak i rodzice, i dzieci.  Dodatkowo, w maju udostępniono cykl specjalnych zajęć online, poświęconym programowaniu w języku Scratch. Dotychczas w webinarach  STEM Kindloteki Online wzięło udział już ponad 32 tys. uczestników.

Materiał powstał we współpracy z AMAZON

Zamknij
Zamknij