Szukaj

Sprzedaż na Amazon, korzyści, zasady, opłaty

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Jak na skróty wejść na rynki zagraniczne?

Amazon pozwala na dotarcie do ponad 310 mln potencjalnych klientów. Jest to świetne rozwiązanie nie tylko dla dużych firm, ale też dla małych i średnich, które chciałyby zwiększyć sprzedaż i rozwinąć się na nowych rynkach zbytu. Korzystając z Amazon można sprzedawać w pięciu europejskich sklepach. Serwisy dostępne są w 10 językach i odnotowują zakupy od klientów ze 180 krajów z całego świata. Udział sprzedaży na Amazonie przez niezależnych zewnętrznych partnerów handlowych wynosi 58 proc., są to głównie małe i średnie przedsiębiorstwa.

Warto podkreślić, że Amazon to sklep, a nie platforma sprzedażowa, dlatego sprzedaż na nim obwarowana jest wieloma różnymi zasadami, począwszy od założenia konta, po realizację wysyłek i kontakt z klientami. W poniższym tekście podpowiemy, jak założyć i korzystać z konta na Amazon.

W roku 2019 firma Amazon zajęła 4 miejsce w rankingu największych przedsiębiorstw handlowych świata z przychodem w wysokości  118,573 mld dol.

Od czego zacząć?

Oczywiście należy zacząć od założenia konta na Amazon. Zanim zasiądziesz do otwarcia konta, przygotuj następujące dokumenty:

*   Ważną międzynarodową kartę płatniczą (kredytową lub debetową), nie musi być to karta firmowa.

*   Aktualny numer telefonu z numerem kierunkowym kraju.

*   Informacje o firmie wynikające z KRS lub CEIDG – rodzaj działalności, numer rejestracyjny oraz datę wpisania firmy do rejestru. Potrzebny będzie również adres siedziby firmy.

Oznacza to, że nie musisz być spółką lub innym podmiotem zarejestrowanym w KRS, żeby prowadzić sprzedaż na Amazon – wystarczy wpis do CEIDG przetłumaczony na angielski lub niemiecki. Co do zasady, musisz także dokonać rejestracji VAT-UE, żeby móc prowadzić obrót z innymi krajami Unii Europejskiej.

*   Jeżeli jako podatnik jesteś już zarejestrowany na potrzeby VAT, rejestracja VAT-UE nie powinna trwać dłużej niż tydzień. Rejestracji dokonasz w urzędzie skarbowym składając odpowiedni formularz. Numer VAT-UE jest taki sam jak NIP/VAT z tym, że rozpoczyna się od liter PL.

*   Niemiecki numer VAT potrzebujesz dopiero w przypadku, w którym zdecydujesz się korzystać z FBA na amazon.de.


Ważne VAT
Nie trzeba być spółką lub innym podmiotem zarejestrowanym w KRS, żeby prowadzić sprzedaż na Amazon – wystarczy wpis do CEIDG przetłumaczony na angielski lub niemiecki. Trzeba także dokonać rejestracji VAT-UE, żeby móc prowadzić obrót z innymi krajami Unii Europejskiej.
– Jeżeli jako podatnik jesteś już zarejestrowany na potrzeby VAT, rejestracja VAT-UE nie powinna trwać dłużej niż tydzień. Rejestracji dokonasz w urzędzie skarbowym składając odpowiedni formularz. Numer VAT-UE jest taki sam jak NIP/VAT z tym, że rozpoczyna się od liter PL.
– Niemiecki numer VAT potrzebujesz dopiero w przypadku, w którym zdecydujesz się korzystać z FBA na amazon.de.


  • Dane osoby kontaktowej, czyli posiadacza konta lub osoby, która będzie miała dostęp do konta płatności określonego w usłudze Sprzedawaj na Amazon. Należy podać dane z dokumentu tożsamości: paszportu lub dowodu osobistego. Może się zdarzyć, że zostaniesz poproszony o przesłanie rachunku za media lub wyciągu bankowego w celu potwierdzenia adresu zamieszkania.
  • W niektórych przypadkach, jeśli nie jesteś właścicielem firmy, możesz zostać poproszony o podanie informacji o faktycznym właścicielu (informacje z dowodu tożsamości i potwierdzenie adresu zamieszkania).
  • Numer konta, na które wpływać będą środki z Amazon. Oczywiście może to być polskie konto, ale trzeba pamiętać, iż każda wpłata dokonywana będzie po przewalutowaniu, warto, więc rozważyć założenie rachunku w tym kraju, w którym zarejestrujesz konto na Amazon.

Konto aktywowane jest po rozmowie telefonicznej lub przez potwierdzenie pocztą.

Wprowadzenie produktów

Po zarejestrowaniu się jako sprzedawca online powinieneś przesłać listy oferowanych przedmiotów do jednego lub kilku europejskich sklepów (amazon.co.uk, amazon.de, amazon.fr, amazon.it, amazon.es) za pomocą narzędzi internetowych lub w formie plików tekstowych. Warto upewnić się czy wszystkie towary posiadają kody EAN, GTIN albo kody UPC w przypadku towarów rzemieślniczych. Dla produktów, które ich nie posiadają Amazon dostarcza wewnętrzne kody kreskowe za darmo.

Amazon to uporządkowany i zamknięty system, w którym produkty jednego typu (odpowiadające sobie marką, kolorem, rozmiarem) grupowane są w obrębie jednej karty produktu. Dzięki temu możesz sprawdzić na stronie produktowej, ile identycznych towarów jest w sprzedaży, ilu sprzedawców je oferuje. Jeśli więc, dodajesz produkt, dla którego została już wcześniej utworzona w Amazon karta produktu (inny sprzedawca wcześniej dodał taki produkt), twoja oferta zostanie do niej przypięta. Nie będziesz miał możliwości dodania tytułu i opisu, a twoja oferta zostanie dodana do listingu w Buy Boxie. Kupujący, klikając odnośnik z liczbą ofert w BuyBoxie, zostaje przekierowany do listingu wszystkich sprzedawców i może wybrać spośród nich. Natomiast kliknięcie od razu przycisku „Add to Basket” powoduje dodanie do koszyka oferty dającej najwięcej korzyści, jak np. darmowa wysyłka czy wysyłka tego samego dnia.

Amazon zapewnił nam łatwy dostęp nie tylko do rynku brytyjskiego czy niemieckiego, ale też francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego – mówi Jakub Chmielniak z Mr. Gugu.

Tworzenia karty produktu

Jeśli jako pierwszy będziesz dodawał produkt do Amazon, musisz stworzyć jego kartę produktu według ściśle określonych reguł. Po pierwsze tytuł, powinien być zwięzły i naturalny, by użytkownik mógł od razu odnaleźć szukany produkt. Według wytycznych serwisu tytuły powinny zawierać: nazwę marki + nazwę modelu + nazwę produktu + typ + liczbę + kolor/rozmiar. 5 kluczowych cech produktu wyświetlanych jest zaraz pod tytułem i obok zdjęć. To tutaj powinny być zawarte najważniejsze rzeczy dotyczące produktu. Opis główny powinien być nie tylko bezbłędny i jasny, ale też dobrze, czytelnie sformatowany, z wytłuszczeniem najważniejszych informacji i wypunktowaniami. Zdjęcie główne powinno przedstawiać produkt na białym tle i nie zawierać żadnych tekstów czy logotypów. Zaleca się zastosować pliki w rozmiarze 1000×1000, aby aktywować funkcję zoom. W karcie produktu Amazon może znaleźć się maksymalnie 7 zdjęć. Bardzo ważne, aby produkt został umieszczony w odpowiedniej kategorii. Na Amazon możemy wybierać z ponad 30 kategorii.

Tworząc nowy produkt w katalogu Amazona, musisz mieć na uwadze, iż nie tworzysz treści na wyłączność, ale dla każdego, kto w przyszłości zechce oferować ten przedmiot.

Wysyłka produktów

Sprzedawane na Amazon produkty możesz wysłać samodzielnie, czyli Fulfillment by Merchant (FBM).  Warto podkreślić, że Amazon w pewnym stopniu ułatwia samodzielną wysyłkę, dając do dyspozycji opcję wysyłek płatnych i bezpłatnych, a także bezpośredniego druku etykiet dla kurierów z panelu sprzedawcy.

Druga opcja to wysyłka przez usługę Fulfillment by Amazon (FBA), polegająca na wysyłaniu sprzedawanych produktów do magazynu Amazon – tam zamówienia są magazynowane, a następnie pakowane i wysyłane. Korzystając z usługi, nie musisz martwić się o wysyłkę i magazynowanie swoich produktów, dodatkowo Amazon rozpatrzy także wszelkie zwroty i reklamacje.

Od początku moim marzeniem była sprzedaż na Amazonie. Dzięki platformie Amazon wysyłamy około 7 tys. paczek miesięcznie, z czego 2 tys. paczek wysyła dla nas sam Amazon – mówi  Michał Kotarba z Kotarbau.>

Sprzedawcy korzystający z rozwiązania FBA zyskują także:

  • wyższą pozycję w rankingu produktów,
  • bezpłatną wysyłkę do członków Amazon Prime,
  • większe szansę na wygraną buy-boxa.

Opłaty za FBA są naliczane indywidulanie i zależą od liczby zamówień oraz zajmowanej powierzchni magazynowej. Pobierane przez Amazon opłaty za realizację zamówienia oraz magazynowanie produktów mogą różnić się w zależności od sezonowości oraz kategorii produktu.

W ramach programu „Europa Środkowa” w celu przechowywania przesyłek można korzystać z całej sieci Amazon w Niemczech, Polsce i Czechach. Udział w programie jest bezkosztowy, za to można zaoszczędzić 0,50 euro na kosztach wysyłki poprzez Amazon Fulfillment i 0,30 euro na opłatach Small and Light Fulfillment za jednostkę wysłaną z magazynu w Niemczech pod warunkiem magazynowania w Niemczech, Polsce i Czechach. Niektóre kategorie produktów nie kwalifikują się do wysyłki z Polski lub Republiki Czeskiej, nie ma to jednak wpływu na kwalifikowalność do udziału w programie.

Opłaty i prowizje

Kwestia opłat i prowizji jest w przypadku Amazona bardzo szeroka. Posiadanie konta, w ramach którego możesz sprzedawać nieograniczoną liczbę produktów, to koszt 39 euro miesięcznie (plus VAT). Kolejna sprawa to prowizje, jakie pobiera Amazon od ceny brutto każdego sprzedanego przedmiotu. Są one zależne od kategorii, w której sprzedajesz, a czasem także od rodzaju towaru. Ogólnie prowizje wahają się w granicach 5-15 proc. Istnieje także minimalna opłata za sprzedaż, która wynosi co najmniej 30 centów za sztukę – jeśli według cennika prowizji powinna ona wynosić mniej. Prowizje na Amazon są zmienne i regularnie weryfikowane.

Opłata za wysyłkę towaru jest opłatą ryczałtową, którą uiszcza się za jednostkę towaru. Zależy od lokalizacji, rodzaju produktu, wymiarów i wagi. Na stronie Amazon można skorzystać z kalkulatora, który oszacuje koszt przesyłki.

Opłata za przechowanie jest oparta na średniej dziennej pojemności magazynowej w metrach sześciennych miesięcznie i zmienia się w zależności od pory roku (od stycznia do września) i sezonu wysokiego (od października do grudnia). W ramach rozbudowy sieci logistycznej, towary są przechowywane w Niemczech, Polsce i Czechach. Za przechowywanie w Niemczech bez udziału w programie „Europa Środkowa” powyższe opłaty wzrastają o 0,50 euro / 0,45 euro za każdą pozycję FBA i 0,30 euro za pozycję Small and Light.

Korzyści ze sprzedaży online na Amazon

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Zamknij
Zamknij