Reklama

Rytuał i przyjemność. Jak Polacy spędzają swoje chwile z kawą?

Przeciętny Polak spędza przy kawie 140 godzin rocznie – wynika z badania przeprowadzonego dla włoskiej marki Caffè Vergnano. Kawę pijemy nie tylko dla zastrzyku energii – chodzi przede wszystkim o relaks, a także chwilę dla siebie i bliskich.

Publikacja: 06.08.2025 11:21

Dla wielu Polaków której kawa to nie tylko napój, ale okazja do zatrzymania się i docenienia codzien

Dla wielu Polaków której kawa to nie tylko napój, ale okazja do zatrzymania się i docenienia codziennych chwil.

Foto: Materiały prasowe

Kawa to nie tylko napój – to rytuał, pretekst do rozmowy, chwila wytchnienia, towarzysz porannego pośpiechu i wieczornego relaksu. Jak pokazują najnowsze badania przygotowane przez Coca-Cola HBC Polska dla marki Caffè Vergnano, kawa wpisała się na stałe w codzienność Polaków. 82 procent z nas pije ją codziennie, spędzamy ponad 140 godzin rocznie z filiżanką lub kubkiem w dłoni. Nie chodzi jedynie o zastrzyk energii. Kawa to przede wszystkim przyjemność i relaks.

Jak kawę piją Polacy? Wyniki badania

W wynikach badania widać różnice między pokoleniami. Im starsze pokolenie, tym więcej czasu poświęca ono na filiżankę ulubionej kawy. Przedstawiciele pokolenia Z spędzają z nią około 130 godzin rocznie, milenialsi – 141, a osoby z pokolenia X i „baby boomers” – aż 152 godziny. Niezależnie jednak od wieku, głównym motywem sięgania po kawę jest jej smak i emocje towarzyszące piciu kawy – 70 proc. badanych wskazuje, że pije kawę dla przyjemności, a nie dla pobudzenia.

Polacy piją kawę zarówno solo, jak i w towarzystwie. Przedstawiciele starszych pokoleń najchętniej piją kawę z partnerem/ką lub rodziną, natomiast pokolenie Z woli towarzystwo przyjaciół. Mimo tych różnic, dla większości badanych (54 proc.) czas z kawą to chwila refleksji, planowania lub po prostu przerwa „na kawę”.

W zależności od wieku, różne są również aktywności towarzyszące piciu kawy. Młodsze pokolenia częściej stawiają na rozmowę, podczas gdy starsi wolą usiąść z filiżanką przed telewizorem lub przejrzeć internet. I choć dla wielu osób jeden kubek to za mało, większość (58 proc.) ogranicza się do dwóch-trzech kaw dziennie.

Parzona, czarna lub z mlekiem. Kawa po polsku

Jeśli chodzi o preferencje smakowe, prym wiodą kawa z mlekiem (64 proc.), parzona (56 proc.) oraz instant (54 proc.). Starsi konsumenci stawiają na klasykę – czarną kawę (63 proc.). Młodsi szukają smakowych eksperymentów – pokolenie Z chętniej sięga po napoje mrożone (56 proc.), co pokazuje rosnące zainteresowanie nietypowymi wariantami kawy.

Reklama
Reklama

Wysoka jakość kawy staje się coraz ważniejsza. Rosnące zainteresowanie kawami premium potwierdza wzrost o 5 proc. ich sprzedaży w 2024 roku. Coraz częściej Polacy piją też kawę poza domem – szczególnie dotyczy to pokolenia Z. Ten trend dostrzegła firma Coca-Cola HBC, inwestując w rozwój marek premium, takich jak Caffè Vergnano, włoska palarnia kawy, której historia sięga 1882 roku. Marka, znana z rzemieślniczego palenia ziaren, od 2023 roku należy do portfolio Coca-Cola HBC w Polsce i zyskuje coraz więcej miłośników.

– Konsument szuka dziś jakości – zarówno produktu, jak i momentu, który z nim spędza. Widzimy to w kawiarniach, restauracjach i hotelach. Dlatego koncentrujemy się na markach, które oferują coś więcej niż kofeinę – mówi Martijn van den Ham, dyrektor ds. biznesu kawowego w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Wyniki badania wpisują się w szerszy kontekst kampanii „Make time count”, w której kawa to nie tylko napój, ale także okazja do zatrzymania się i docenienia codziennych chwil. A te – jak pokazuje doświadczenie – dla wielu Polaków zaczynają się od dźwięków ekspresu do kawy i zapachu świeżo parzonych ziaren.

Kawa to nie tylko napój – to rytuał, pretekst do rozmowy, chwila wytchnienia, towarzysz porannego pośpiechu i wieczornego relaksu. Jak pokazują najnowsze badania przygotowane przez Coca-Cola HBC Polska dla marki Caffè Vergnano, kawa wpisała się na stałe w codzienność Polaków. 82 procent z nas pije ją codziennie, spędzamy ponad 140 godzin rocznie z filiżanką lub kubkiem w dłoni. Nie chodzi jedynie o zastrzyk energii. Kawa to przede wszystkim przyjemność i relaks.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Społeczeństwo
Świat płonie – ale Polacy czują się w nim coraz bezpieczniej. Raport Gallupa
Społeczeństwo
Ameryka przyciąga bogactwo jak magnes. Nowy raport o zamożności na świecie
Społeczeństwo
Miliarder ma radę dla pokolenia Z. „Pretensje miejcie tylko do siebie”
Społeczeństwo
„Amerykański sen” podrożał. Ile kosztuje zamożne życie w Ameryce Donalda Trumpa?
Społeczeństwo
Optymiści, których zjada stres. Nowy raport ujawnia nastroje wśród Polaków
Reklama
Reklama