Reklama
Rozwiń
Reklama

Pokolenie Z na celowniku hakerów. Globalny raport pokazuje skalę problemu

Nikt nie jest w pełni bezpieczny w internecie. Raport przygotowany przez firmę Yubico pokazuje, że problem dotyczy również chętnie korzystającego z nowych technologii pokolenia Z.

Publikacja: 15.01.2025 11:52

Zdaniem autorów raportu przygotowanego na zlecenie firmy Yubico,  blisko 3/4 badanych z pokolenia Z

Zdaniem autorów raportu przygotowanego na zlecenie firmy Yubico, blisko 3/4 badanych z pokolenia Z obawia się zaawansowanych ataków hakerskich z wykorzystaniem AI.

Foto: Daria Nepriakhina Unsplash

Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo naszych danych w internecie, nikt nie jest bezpieczny – nawet pokolenie Z, o którym mówi się, że już od najmłodszych lat biegle posługuje się nowymi technologiami. Do takiego wniosku doszli eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa na podstawie globalnego badania.

Pokolenie Z zhakowane: globalny raport 

Okazuje się, że niezależnie od wieku, internauci pod każdą szerokością geograficzną nie są bezpieczni w internecie. Wystarczy chwila nieuwagi lub zbyt słabe hasło czy brak zabezpieczenia dwuskładnikowego, aby paść ofiarą hakera. Problem dotyczy również pokolenia Z, które uchodzi za najbardziej sprawne w korzystaniu z nowych technologii.

Do takich wniosków doszli eksperci z firmy Yubico, oferującej rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa. Swoje spostrzeżenia zawarli w raporcie pod tytułem „State of Global Authentication”, podsumowującym rok 2024 w dziedzinie bezpieczeństwa danych w internecie.

Czytaj więcej

Pokolenie Z walczy z wypaleniem zawodowym. Pomóc ma nowy trend: „mikroemerytura”

Eksperci zbadali między innymi, w jakim stopniu użytkownicy i firmy radzą sobie z coraz bardziej wyrafinowanymi atakami cybeprzestępców, zwłaszcza w dobie coraz powszechniejszego użycia sztucznej inteligencji w celu wykradnięcia danych. Z badań wynika, że ubiegłym roku liczba ataków zarówno na firmy i instytucje działające w kluczowych dla funkcjonowania państw sektorach, jak i na osoby prywatne dramatycznie wzrosła i w ubiegłym roku osiągnęła rekordowy poziom.

Reklama
Reklama

Pokolenie Z na celowniku hakerów

Autorzy raportu podkreślają, że przedstawiciele pokolenia Z oraz milenialsi to grupy wiekowe, które najczęściej korzystają z fizycznych kluczy zabezpieczających. W mniejszym stopniu niż pozostałe generacje polegają z kolei na tradycyjnych hasłach.

Okazuje się jednocześnie, że to właśnie przedstawiciele tych grup wiekowych w 2024 roku wyjątkowo często padali ofiarą hakerów. Raport dostarcza alarmujących danych. Prawie połowa Zetek i milenialsów (odpowiednio 47 i 46 procent) doświadczyła zhakowania konta na którejś z platform społecznościowych.

Nie oznacza to jednak że młode pokolenie nie zdaje sobie sprawy w zagrożeń. Badania pokazują, że to właśnie Zetki najczęściej doświadczają różnego rodzaju wyrafinowanych oszustw w internecie (dotyczy to prawie co czwartego badanego z tego pokolenia). Autorzy raportu podkreślają jednak, że przedstawiciele pokolenia Z są jednocześnie świadomi, że mają do czynienia z próbami oszustwa.

Eksperci zauważyli też, że pokolenie Z o 20 procent częściej niż „boomersi” (osoby w wieku 60-80 lat) i osoby z generacji X (40- i 50-latkowie) używa technologii uwierzytelniania wieloskładnikowego, które znacząco zwiększa bezpieczeństwo w internecie. Niestety, jednocześnie prawie połowa wszystkich respondentów (42 procent) wyraziła wątpliwość, że różnego rodzaju organizacje w należyty sposób chronią dane, którymi administrują.

Przedstawiciele generacji Z są też zaniepokojeni nadejściem ery sztucznej inteligencji: według badania Yubico, blisko 3/4 badanych z tego pokolenia obawia się zaawansowanych ataków hakerskich z wykorzystaniem AI, które w jeszcze większym stopniu będą testować czujność użytkowników i podważać ich zaufanie do treści. które dostępne są w internecie. 

Autorzy raportu zawarli kilka wskazówek dla „szeregowych” użytkowników, które mogą pomóc w lepszej ochronie ich haseł i innych danych. Zachęcają między innymi do używania fizycznych kluczy zabezpieczających (warto zauważyć, że Yubico jest ich producentem), a także menedżerów haseł.

Reklama
Reklama

Zalecają też zachowanie szczególnej czujności przy korzystaniu ze skrzynki mailowej lub komunikatorów oraz każdorazowe sprawdzanie, czy wiadomość rzeczywiście pochodzi od firmy, z usług której korzystamy – na przykład banku, serwisu społecznościowego czy operatora komórkowego. W razie wątpliwości zawsze warto zgłosić podejrzanego nadawcę organizacji, pod którą może się on podszywać.

Społeczeństwo
Sukcesja w rodzinie najbogatszego Europejczyka. Głowa rodziny nie oddaje władzy
Społeczeństwo
Rusza szósta edycja kampanii #Lubiesiebie. Pora na rozmowę o samoakceptacji
Społeczeństwo
Młodzi budują związki inaczej niż ich rodzice. Raport pokazuje nowe priorytety
Społeczeństwo
Czy Polacy chcieliby dostać prezent „z drugiej ręki”? Badanie pokazuje zmianę
Społeczeństwo
Młode pokolenie nie chce podróżować jak rodzice. Całe wakacje w dwa dni
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama