W jaki sposób pokolenie Z buduje relacje? Znana aplikacja w nowej roli

Analitycy z firmy Strava opublikowali swój doroczny raport dotyczący aktywności fizycznej jej użytkowników. Z raportu wynika jednak też pewna ciekawa obserwacja dotycząca użytkowników Stravy z pokolenia Z.

Publikacja: 27.12.2024 18:33

Raport aplikacja Strava, „Year in Sport Trend”, pokazuje, że coraz więcej młodych ludzi nawiązuje no

Raport aplikacja Strava, „Year in Sport Trend”, pokazuje, że coraz więcej młodych ludzi nawiązuje nowe znajomości dzięki wspólnemu uprawianiu sportu.

Foto: Huckster Unsplash

Strava to jedna z najpopularniejszych aplikacji dla osób uprawiających sporty takie jak bieganie czy jazda na rowerze. Gromadzi ona ogromną ilość informacji na temat użytkowników, dlatego pod koniec roku eksperci zatrudnieni przez Stravę przygotowują raport, który podsumowuje aktywność użytkowników i użytkowniczek, a przy okazji – przynosi sporo informacji na temat trendów i zmian społecznych, które w mniejszym lub większym stopniu dotyczą nas wszystkich. 

Najnowszy raport Stravy „Year in Sport Trend” pokazuje, że zmienia się sposób używania tej aplikacji. Użytkownicy już nie tylko rejestrują za jej pomocą swoje wyniki sportowe, ale również szukają przyjaciół, a nawet – potencjalnego partnera lub partnerki.

Strava: Randka czy trening? Jedno i drugie

Wiele wskazuje na to, że Tinder powoli traci pozycję dominującej aplikacji randkowej. Stopniowo łączenie ludzi staje się domeną także innych aplikacji i serwisów społecznościowych.

Sposobem na znalezienie podzielającego pasję przyjaciela, a nawet „drugiej połówki”, może być na przykład wspólne uprawianie sportu. Pomagają w tym aplikacje dla aktywnych — między innymi wspomniana Strava.

Czytaj więcej

Metamorfoza pałacu w Warszawie. Najpiękniejsze wnętrza biurowe na świecie

Raporty Stravy powstają na podstawie analizy aktywności użytkowników z ponad 190 krajów. W tym roku analitycy mieli do dyspozycji miliardy wyników, które na przestrzeni ostatnich miesięcy zarejestrowało ponad 130 milionów aktywnych użytkowników. Oprócz tego specjaliści z firmy Strava przeprowadzili ankietę w gronie ponad pięciu tysięcy użytkowników aplikacji z całego świata.

Aż 58 procent respondentów przyznało, że nawiązało nowe znajomości, dołączając do grup sportowych, które można tworzyć w aplikacji Strava. W ostatnim roku zanotowano też bardzo wyraźny wzrost liczby klubów biegaczy w aplikacji Strava — w skali całego świata globu jest ich o 59 procent więcej niż przed rokiem.

Zdaniem ekspertów grupy świadczy to o tym, że głównym motywatorem do podjęcia aktywności fizycznej jest nie tyle osiąganie coraz lepszych wyników w sporcie, ale nawiązywanie nowych znajomości.

Autorzy badania zauważyli też, że aż o 40 procent wydłużył się średni czas treningu w grupie liczącej ponad 10 osób. Świadczy to o tym, że wielu aktywnych fizycznie ludzi zdecydowanie woli treningi w towarzystwie — na przykład bieganie, spacery czy jazdę na rowerze.

Aplikacje sportowe to nowy Tinder?

Z badania wynika również, że najbardziej otwarci na nawiązywanie nowych znajomości poprzez sport i wspólne aktywności są przedstawiciele pokolenia Z. Niemal jeden na pięciu respondentów (i respondentek) z tej grupy wiekowej wybrał się na randkę z osobą, którą poznał dzięki wspólnemu treningowi. Zdaniem analityków Stravy prawdopodobieństwo, że młodzi ludzie nawiążą nowe znajomości poprzez sport jest czterokrotnie wyższe niż w przypadku tradycyjnych sytuacji, w których ludzie się poznają – na przykład na przyjęciu, w klubie czy barze.

Coraz większa liczba użytkowników rozgląda się za nową przyjaźnią czy miłością na platformach społecznościowych, których podstawowe funkcje nie mają z tą dziedziną życia zbyt wiele wspólnego. Dotyczy to na przykład takich aplikacji jak LinkedIn, Goodreads, czy Duolingo.

Niektórzy w diagnozie całego zjawiska idą o krok dalej, twierdząc, że obecnie właściwie wszystkich platform społecznościowych ludzie używają jak aplikacji randkowych. Wynika to z rozwijania tych platform o nowe funkcje, sprzyjające poznawaniu nowych osób i ułatwiające kontakt z nimi.

Wiele aplikacji hobbystycznych czy biznesowych posiada własne komunikatory i można dzięki nim budować sieci znajomości. Ich specyfika pozwala też na znalezienie osoby podzielającej naszą pasję lub wykonującą zawód, który przynajmniej wstępnie pozwala określić jej osobowość.

Społeczeństwo
Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Społeczeństwo
„Terapeutyczne lenistwo” będzie trendem 2025 roku. Pokolenie zmęczonych ma dość
Społeczeństwo
Pokolenie Z na celowniku hakerów. Globalny raport pokazuje skalę problemu
Społeczeństwo
Soft quitting: nowe zjawisko wśród pracowników. Pracodawcy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Społeczeństwo
Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej