Ideały piękna w czasach sztucznej inteligencji. Nowa kampania marki Dove

Rozwój AI to zagrożenie dla prawdziwego piękna, bo wraz z upowszechnieniem tej technologii odróżnianie prawdziwego piękna od obrazów czy filmów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję będzie coraz trudniejsze. Marka Dove rozpoczyna kampanię #PrawdziwePiekno, która zwraca uwagę na ten problem.

Publikacja: 02.10.2024 10:49

Marka Dove rozpoczyna nową kampanię #PrawdziwePiekno.

Marka Dove rozpoczyna nową kampanię #PrawdziwePiekno.

Foto: Elisa Photography Unsplash

20 lat temu marka Dove przeprowadziła badania, z których wynikało, że tylko 2% kobiet uważa się za piękne. W odpowiedzi na te dane, Dove przygotowało zaprosiło do udziału w swoich kampaniach reklamowych nie modelki, a kobiety reprezentujące różne typy urody, rozmiary i kolory skóry. Jednocześnie marka zobowiązała się, że nie będzie używać w swoich reklamach narzędzi zmieniających wygląd występujących w nich kobiet.

Dove konsekwentnie kwestionuje to, jak przedstawiane są kobiety w mediach czy kampaniach reklamowych. Zachęca też, by wyraźnie oznaczać wizerunki osób, które poddano cyfrowej modyfikacji i przeciwstawiać się szkodliwemu wpływowi nierealistycznych standardów piękna na kobiety i dziewczynki. Rozwój sztucznej inteligencji to nowe wyzwanie, które może wpłynąć na to, jak postrzegamy piękno. W tej sprawie marka Dove także postanowiła zabrać głos. 

Przyszłość prawdziwego piękna

Zagrożeniem dla prawdziwego piękna jest dzisiaj sztuczna inteligencja, która powiela i utrwala nierealistyczne standardy wyglądu. To o tyle niebezpieczne, że wraz z rozwojem sztucznej inteligencji te standardy mogą zdominować świat cyfrowy. W 2024 roku Dove przeprowadziła swoje największe jak dotychczas badanie. Jego celem było zrozumienie wpływu otaczających nas standardów piękna na współczesne kobiety i dziewczynki. Wnioski? Można dostrzec pozytywne zmiany, które dokonały się w ciągu ostatnich 20 lat.

Jednocześnie wyniki raportu „The Real State of Beauty: a global report” wskazują, że rozwój technologii niesie nowe wyzwania. Piękno nadal jest postrzegane w sposób zawężony, odwołując się do konkretnych cech wyglądu. Kobiety wciąż myślą o tym, jak powinny wyglądać, a ten idealny wizerunek opiera się na wymaganiach najczęściej niemożliwych do spełnienia.

Jak wynika z badania, ponad połowa (55%) kobiet chciałaby wyglądać jak ktoś inny. 40 procent badanych przyznało, że oddałoby rok życia, by osiągnąć idealny wygląd lub sylwetkę. Aż 16% ankietowanych Polek byłoby gotowe oddać 5 lat swojego życia, aby uzyskać idealny wygląd. Niemal co piąta Polka deklaruje, że stara się wyglądać jak modelki czy gwiazdy prezentowane w mediach, a co trzecia czuje presję bycia piękną.

Rozwój sztucznej inteligencji stwarza nowe zagrożenia, pogłębiając presję dotyczącą nierealistycznych standardów piękna. W generowanych przez AI obrazach brak jest miejsca na rzeczywiste wizerunki kobiet i prawdziwe piękno oparte na różnorodności. To, co proponuje sztuczna inteligencja, odwołuje się do jego stereotypowych wyobrażeń bazujących np. na idealnych proporcjach ciała i innych rzekomo pożądanych cechach wyglądu. Wyniki badań przeprowadzonych przez Dove wskazują, jak negatywnie wpływa to na współczesne kobiety i dziewczynki: co czwarta z ankietowanych rozważała możliwość poddania się operacji plastycznej. Co trzecia czuje presję zmiany wyglądu z powodu tego, co widzi w sieci, nawet jeśli zdaje sobie sprawę, że to fałszywe obrazy lub że są generowane przez AI.

Obawy o to, że wzrost popularności AI stanowi zagrożenie dla dobrostanu i kondycji psychofizycznej kobiet, są uzasadnione, szczególnie że wraz z rozwojem technologii odróżnianie prawdziwego piękna od obrazów czy filmów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję będzie coraz trudniejsze.

Piękno w erze sztucznej inteligencji

W kampanii #PrawdziwePiekno Dove zachęca do refleksji nad wpływem rozwoju sztucznej inteligencji na standardy piękna. AI może stać się tym, czego oczekują od niej ludzie. Sztuczna inteligencja może odzwierciedlać społeczne uprzedzenia dotyczące wizerunku kobiet, ale może również działać na rzecz różnorodności i inkluzywności. Dove zaprasza, by wspólnie dokonać rewolucji w postrzeganiu piękna.

Aby pomóc w ustanowieniu nowych standardów dotyczących prezentowania wizerunków kobiet, marka Dove stworzyła The Real Beauty Prompt Guidelines, łatwy w użyciu bezpłatny przewodnik pomagający w tworzeniu grafik reprezentujących prawdziwe piękno w najbardziej popularnych narzędziach generujących obrazy za pomocą sztucznej inteligencji. 

„W Dove dążymy do takiej przyszłości, w której to kobiety, a nie algorytmy, będą decydować i określać co oznacza prawdziwe piękno. Mierząc się z szansami i zagrożeniami, które pojawiają się w wyniku rozwoju nowych technologii, pozostajemy zaangażowani w ochronę, celebrację i promowanie autentycznego wizerunku kobiet” mówi Joanna Orzechowska, East Europe Marketing Manager & Category Lead w Unilever.

20 lat temu marka Dove przeprowadziła badania, z których wynikało, że tylko 2% kobiet uważa się za piękne. W odpowiedzi na te dane, Dove przygotowało zaprosiło do udziału w swoich kampaniach reklamowych nie modelki, a kobiety reprezentujące różne typy urody, rozmiary i kolory skóry. Jednocześnie marka zobowiązała się, że nie będzie używać w swoich reklamach narzędzi zmieniających wygląd występujących w nich kobiet.

Pozostało 89% artykułu
Społeczeństwo
Generacja Z ma nową rozrywkę. Eksperci o popularności „klubów czytelniczych”
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Społeczeństwo
„Najbardziej lubiany człowiek w internecie” ma kłopoty. Pozew na 54 strony
Społeczeństwo
„Fałszywa produktywność” zmorą firm. Dlaczego wolimy udawać, że pracujemy?
Społeczeństwo
Aplikacje randkowe „psują” społeczeństwo. To efekt zmiany naszych upodobań
Społeczeństwo
„Untact”: społeczeństwo ludzi „bezkontaktowych”. Nowe zjawisko opanowuje świat