Ikona stylu częścią dziedzictwa narodowego Włoch? Politycy kontra „Zielony Ład”

Włoskie dziedzictwo narodowe jest tak bogate, że wystarczyłoby na zaspokojenie potrzeb kilku krajów. A jednak włoscy politycy mają pomysł na to, jak je powiększyć. Nie chodzi jednak tylko o wyróżnienie ikony włoskiego stylu, ale też o walkę z „Europejskim Zielonym Ładem”

Publikacja: 12.08.2024 16:09

Włoskie skutery Vespa są wszechobecne na ulicach włoskich miast. Z pojazdami firmy Piaggio skuteczni

Włoskie skutery Vespa są wszechobecne na ulicach włoskich miast. Z pojazdami firmy Piaggio skutecznie rywalizują jednak jednoślady z Azji.

Foto: Evgeny Matveev Unsplash

Jest wiele elementów, które jednoznacznie kojarzą się z włoskim stylem życia. W tym zestawie nie może zabraknąć skuterów, bez nich trudno sobie wyobrazić jakiekolwiek włoskie miasto. Wśród nich szczególne miejsce zajmują skutery marki Vespa, które w ostatnich kilku dekadach stały się czymś więcej niż tylko popularnym środkiem transportu. To symbol Włoch i ikona włoskiego designu.

Właśnie dlatego pojawiają się głosy, by Vespy wpisać na listę elementów włoskiego dziedzictwa narodowego – obok pizzy czy włoskiej odzieży z metką Made in Italy. Najnowszą propozycję w tej sprawie przedstawiła Liga Północna, partia koalicyjna kierowana przez Matteo Salviniego.

Vespa na liście włoskiego dziedzictwa kulturowego?

Produkowane od prawie ośmiu dekad przez firmę Piaggio skutery Vespa są nieodłącznym elementem włoskiego „La dolce vita”. Vespy można znaleźć w każdej miejscowości we Włoszech.

Te skutery już dawno stały się też jedną z ikon popkultury. „Wystąpiły” w wielu filmach takich włoskich reżyserów jak Federico Fellini, Dino Risi, Mario Monicelli czy Giuseppe Tornatore. Skuter Vespa był także jednym z głównych bohaterów filmu „Rzymskie wakacje” Williama Wylera z Audrey Hepburn i Gregorym Peckiem w rolach głównych.

Czytaj więcej

Pokonali Adidasa. Nowe najbardziej pożądane buty na świecie to dzieło dwóch firm

Kultowy jednoślad pojawił się jak dotąd w setkach produkcji filmowych, z których nowsze to na przykład „Utalentowany pan Ripley” z Mattem Damonem, „Kryptonim U.N.C.L.E.” Guya Richiego, „Transformersi” czy „Zoolander”. Historyczne egzemplarze Vespy znajdują się też w zasobach wielu muzeów, zarówno we Włoszech, jak i za granicą – między w innymi w nowojorskim MoMa.

Międzynarodową sławę i włoski charakter Vesp chce wykorzystać rząd Włoch. Tamtejsze media informują, że koalicyjna partia Liga Północna, zaproponowała w parlamencie projekt ustawy, zgodnie z którą Vespa ma być jednym z chronionych elementów włoskiego dziedzictwa kulturowego.

Foto: Johanna Schrag Unsplash

Jak podkreślają cytowani między innymi przez „Corriere della Sera” przedstawiciele partii, ustawa ma ochronić przyszłość Vespy jako „historycznej, kulturalnej i artystycznej ekspresji Włoch”. Spodziewają się bowiem, że takie pojazdy jak Vespa będą musiały zniknąć z ulic Włoch i innych europejskich krajów w związku z wprowadzeniem Europejskiego Zielonego Ładu. „Vespa to nasze dziedzictwo, uniwersalny język Włoch na świecie i z tego powodu nie może stać bezczynnie w garażu” – głosi oficjalny komunikat Ligi Północnej.

Vespa: od miejskiego jednośladu po ikonę popkultury

Model Vespa włoskiej firmy Piaggio, mającej swoją siedzibę w toskańskim mieście Pontedera, opracowano po II wojnie światowej. Skuter, którego sprzedaż prowadzi się obecnie w 83 krajach na całym globie, szybko stał się symbolem beztroskiego życia we włoskim stylu.

Foto: Davide Ragusa Unsplash

Vespa wciąż ewoluuje, choć kolejne jej wersje zachowują charakterystyczny vintage’owy wygląd, który jest nie do pomylenia z modelami jakiejkolwiek innej firmy. Taka strategia przynosi jej producentowi wymierne korzyści – na przestrzeni ostatnie dekady firma Piaggio sprzedała ponad półtora miliona skuterów, w tym wersje elektryczne.

To już kolejny krok Ligi Północnej w kierunku objęcia Vesp ochroną. Na wniosek partii 23 kwietnia tego roku władze regionu Toskania zatwierdziły propozycję wpisania Vespy na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Data nie była przypadkowa – pierwszy model skutera opatentowano właśnie 23 kwietnia 1946 roku.

Nadanie kultowemu skuterowi specjalnego statusu postulują również politycy działający na poziomie regionalnym. W sierpniu władze Kalabrii zaapelowały do rządu o zrobienie dla Vesp wyjątku w kwestii ograniczeń zawartych w Europejskim Zielonym Ładzie, które dotyczą pojazdów z napędem benzynowym.

Jest wiele elementów, które jednoznacznie kojarzą się z włoskim stylem życia. W tym zestawie nie może zabraknąć skuterów, bez nich trudno sobie wyobrazić jakiekolwiek włoskie miasto. Wśród nich szczególne miejsce zajmują skutery marki Vespa, które w ostatnich kilku dekadach stały się czymś więcej niż tylko popularnym środkiem transportu. To symbol Włoch i ikona włoskiego designu.

Właśnie dlatego pojawiają się głosy, by Vespy wpisać na listę elementów włoskiego dziedzictwa narodowego – obok pizzy czy włoskiej odzieży z metką Made in Italy. Najnowszą propozycję w tej sprawie przedstawiła Liga Północna, partia koalicyjna kierowana przez Matteo Salviniego.

Pozostało 83% artykułu
Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Społeczeństwo
Nagroda Jamesa Dysona. Innowacyjne projekty młodych inżynierów wyróżnione
Społeczeństwo
Generacja Z zmienia myślenie o luksusie. Na rynek wchodzi „pokolenie przekąsek”
Materiał promocyjny
Społeczność ludzi, których łączą pasje. Sekret sukcesu serwisu OLX
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Społeczeństwo
Spięcie między miliarderami: firma Elona Muska pozwana. Poszło o pieniądze