Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze

Choć lojalność to cecha niezwykle ceniona u pracowników, okazuje się, że w pracy może być ona mało opłacalna. Badanie przeprowadzone przez naukowców z USA wykazało, że osoby pracujące na wysokich stanowiskach postrzegają swoich najbardziej lojalnych pracowników jako tych, których częściej i łatwiej niż innych da się wykorzystywać.

Publikacja: 10.04.2024 04:29

Zdaniem badaczy przełożeni uważają, że lojalni pracownicy bardziej niż inni skłonni są do poświęceń

Zdaniem badaczy przełożeni uważają, że lojalni pracownicy bardziej niż inni skłonni są do poświęceń dla swojej firmy – także kosztem swojego prywatnego życia.

Foto: Miguel Ángel Hernández Unsplash

Wyniki serii badań opublikowanych w czasopiśmie naukowym „Journal of Experimental Social Psychology”, które przeprowadzone zostały w internecie, wykazała, że osoby pracujące na wysokich stanowiskach, zamiast chronić i nagradzać najbardziej lojalnych pracowników, wykorzystują ich.

Najczęściej wiąże się to z przydzielaniem im dodatkowej nieodpłatnej pracy bądź obciążaniem ich niewygodnymi zadaniami. Dlaczego tak dzieje? Zdaniem badaczy przełożeni uważają, że lojalni pracownicy bardziej niż inni skłonni są do poświęceń dla swojej firmy – także kosztem swojego prywatnego życia.

Badanie: Lojalni pracownicy częściej wykorzystywani przez przełożonych

Podczas gdy lojalność jest jedną z cech, które najbardziej powinny być doceniane w pracowniku, okazuje się, że nierzadko w środowisku pracy się ona zwyczajnie nie opłaca – często jest bowiem nie tylko nie nagradzana, ale także wykorzystywana.

Czytaj więcej

Pracodawcy mają problem. „Shift shock”: nowe zjawisko wśród młodych pracowników

Naukowcy z amerykańskich uczelni Duke University, West Virginia University oraz Arizona State University, którym przewodził Matthew L. Stanley, postanowili w tym kontekście zbadać relacje między pracownikami oraz ich przełożonymi.

Pod lupę eksperci wzięli szczególnie to, jak w środowisku pracy traktowani są podwładni, którzy są lojalni wobec swojego szefostwa oraz wyjątkowo angażują się w pracę w swojej firmie. Łącznie przeprowadzono cztery badania. W każdym z nich udział wzięło od 211 do 510 osób zajmujących w swoich firmach stanowiska kierownicze. 

Głównym wnioskiem z badania jest to, że osoby pracujące na wysokich stanowiskach postrzegają swoich najbardziej lojalnych pracowników jako tych, których częściej i łatwiej niż innych da się wykorzystywać. Jak czytamy, badanie wykazało, że przełożeni są bardziej skłonni przydzielać bezpłatne dodatkowe zadania pracownikom, którzy są przedstawiani jako lojalni – zwłaszcza, jeśli chodzi o pracę w nadgodzinach. „Model statystyczny sugerował, że przełożeni postrzegają lojalnych pracowników jako bardziej skłonnych do poświęceń dla firmy, co prowadzi do ich wyzysku” – podkreślono. 

Jedno z przeprowadzonych badań potwierdziło, że osoby na wyższych stanowiskach wolą wykorzystywać lojalnych pracowników bardziej od innych, niezależnie od tego, czy są oni określani jako uczciwi, czy też nie. Co ciekawe, okazało się także, że jednocześnie badani postrzegają swoich pracowników jako bardziej lojalnych, jeśli zgadzają się oni na realizowanie nieodpłatnych zadań. „Im bardziej badani postrzegali zadania jako wyzyskowe, tym bardziej za lojalnych uważali pracowników, którzy je przyjmowali” – zaznaczono. 

Czytaj więcej

„Hiperwyczerpanie”: epidemia wiecznie zmęczonych. Ludzkość ogarnia nowe zjawisko

Badanie: Lojalni pracownicy są skłonni do poświęceń. Ich szefowie to wykorzystują 

„Społeczeństwo poczyniło pewne postępy, formalnie zakazując rażących form wyzysku, ale te bardziej subtelne rodzaje wyzysku są nadal zbyt powszechne” – oceniają autorzy badania. „Tak długo, jak takie praktyki będą się utrzymywać, tak długo pracownicy będą celem wyzysku. Chociaż lojalność jest zazwyczaj postrzegana jako cnota moralna warta przykładu, nasze badania wskazują, że lojalni pracownicy są postrzegani jako osoby, które nadają się do wyzysku w większym stopniu niż inni pracownicy, ze względu na powszechne założenie, że są oni skłonni do osobistych poświęceń” – dodano. 

Autorzy badania podkreślają, że w związku z tym, iż pracownicy, którzy pozwalają się wyzyskiwać, zyskują lepszą reputację dzięki swojej lojalności, tworzy się „błędne koło cierpienia” niektórych pracowników. 

Naukowcy zaznaczają, że choć ich badanie rzuca światło na istotny problem, to należy zauważyć, że przeprowadzono je na krótkich, hipotetycznych scenariuszach jednorazowych. Eksperci są zdania, że wyniki mogą być bardziej zróżnicowane lub zupełnie inne, jeśli badanie przeprowadzi się w normalnym środowisku, a nie za pośrednictwem Internetu. 

Wyniki serii badań opublikowanych w czasopiśmie naukowym „Journal of Experimental Social Psychology”, które przeprowadzone zostały w internecie, wykazała, że osoby pracujące na wysokich stanowiskach, zamiast chronić i nagradzać najbardziej lojalnych pracowników, wykorzystują ich.

Najczęściej wiąże się to z przydzielaniem im dodatkowej nieodpłatnej pracy bądź obciążaniem ich niewygodnymi zadaniami. Dlaczego tak dzieje? Zdaniem badaczy przełożeni uważają, że lojalni pracownicy bardziej niż inni skłonni są do poświęceń dla swojej firmy – także kosztem swojego prywatnego życia.

Pozostało 87% artykułu
Społeczeństwo
Początek końca ery megainfluencerów. Generacja Z przestała im ufać
Społeczeństwo
Badanie: co Europejczycy myślą o milionerach? Polacy wyjątkiem na tle Europy
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy