Pochwały w pracy przynoszą niepożądany skutek. Zaskakujący wynik badań

Pochwały od przełożonego może wpływać negatywnie na zachowanie pracownika – to wniosek z badań naukowców niemieckiego Kühne Logistics University.

Publikacja: 07.02.2024 04:57

Pracownicy mają tendencję do porównywania się do innych, mogą więc interpretować pochwały ze strony

Pracownicy mają tendencję do porównywania się do innych, mogą więc interpretować pochwały ze strony przełożonego jako podniesienie ich „rangi”.

Foto: Austin Distel Unsplash

Naukowcy Kühne Logistics University (KLU), uczelni z siedzibą w Hamburgu, w swoim badaniu sprawdzili, jak interakcje pomiędzy przełożonymi a pracownikami wpływają na zachowania w miejscu pracy. 
Wnioski badaczy to dowód, że pochwały od przełożonego, choć z reguły mają pozytywny wpływ na postawę pracownika, mogą mieć również negatywne skutki. 

Badanie: pochwały w pracy mogą prowadzić do zachowań aroganckich

W ramach badania naukowcy z Kühne Logistics University (KLU) przeprowadzili trzy ankiety internetowe, które wypełniło kilkuset respondentów. Eksperci dzięki temu mogli sprawdzić, czy wyróżnianie pracownika może mieć nie tylko pozytywne, ale i negatywne skutki. 

Czytaj więcej

Wypalona generacja Z: dwudziestolatkowie są zmęczeni i chcą zmienić pracę

W pierwszym etapie badania naukowcy przeprowadzili dwa eksperymenty. Naukowcy poprosili uczestników badania o przeczytanie krótkiej, fikcyjnej historii związanej z ich pracą w zespole.

W jednym wariancie pracownicy byli traktowani przez swoich przełożonych lepiej niż inni, a w drugim – dokładnie tak samo jak ich koledzy z zespołu. Uczestnikom badania zadano następnie pytania dotyczące tego, na ile czują się z siebie dumni oraz tego, jak w takiej sytuacji zachowaliby się wobec swoich współpracowników.

W drugim eksperymencie badani zostali poproszeni zaś o opisanie okresu, w którym czuli się lepsi od innych bądź byli dumni ze swoich osiągnięć, jednocześnie mając poczucie, że są na równi z innymi. W tym eksperymencie także zadano pytania dotyczące postępowania wobec kolegów z pracy.

Wnioski badaczy są zaskakujące – naukowcy uważają bowiem, że osoby, które lepiej traktowane są przez swoich przełożonych, nierzadko są niemiłe dla swoich współpracowników. „Jak sugerują nasze ustalenia, pracownicy lepiej traktowani przez przełożonych, często zachowują się arogancko w stosunku do swoich kolegów z zespołu” – zaznacza w raporcie dr Benjamin Korman, jeden z autorów badania. 
„Sprawdza się to szczególnie w sytuacji, gdy uprzywilejowani pracownicy już i tak dominują w grupie i chcą utrzymać swój wyższy status” – dodaje.

Pochwały w pracy przynoszą niepożądany skutek? 

Eksperci zauważają, że ze względu na to, iż pracownicy generalnie mają tendencję do porównywania się do innych, mogą interpretować pochwały ze strony przełożonego jako coś, co równoznaczne jest z posiadaniem „wyższej rangi”. „Menedżerowie muszą pamiętać, że sposób, w jaki traktują swoich pracowników, ma wpływ na to, jak pracownicy traktują siebie nawzajem” – czytamy w badaniu.

Co przełożony może zrobić, aby zapobiec tego rodzaju problemom w swoim zespole? Zdaniem badaczy, musi przede wszystkim doceniać wszystkich swoich pracowników i chwalić ich, gdy widzi, że są zaangażowani i ciężko pracują” – zauważa Christian Tröster, profesor z KLU.

Czytaj więcej

Generacja Z ma dość życia w stresie i presji. „Snail Girl” to nowy wzorzec

Naukowcy podkreślają jednocześnie, że niezwykle istotny jest sposób komunikacji – wiele zależy bowiem od tego, w jakiej formie chwaleni są pracownicy. Zdaniem ekspertów przełożeni powinni doceniać swoich pracowników przede wszystkim za zaangażowanie i pracę na rzecz grupy – zespołu bądź firmy. 
Autorzy badania twierdzą, że takie podejście sprawia, że pracownicy są dumni ze swojego działania, a jednocześnie motywuje ich to do osiągania lepszych wyników bez żadnych negatywnych skutków ubocznych.

Aby sprawdzić, czy wyniki badania się potwierdzą, przez dwa tygodnie respondenci raportowali, jak byli traktowani przez swojego przełożonego, jak czuli się w wyniku tego traktowania oraz jak traktowali swoich współpracowników – między innymi, czy krytykowali ich za plecami bądź ukrywali przed nimi ważne informacje. Badanie to, opublikowane w czasopiśmie „Journal of Management Studies", potwierdziło ustalenia naukowców. 

Naukowcy Kühne Logistics University (KLU), uczelni z siedzibą w Hamburgu, w swoim badaniu sprawdzili, jak interakcje pomiędzy przełożonymi a pracownikami wpływają na zachowania w miejscu pracy. 
Wnioski badaczy to dowód, że pochwały od przełożonego, choć z reguły mają pozytywny wpływ na postawę pracownika, mogą mieć również negatywne skutki. 

Badanie: pochwały w pracy mogą prowadzić do zachowań aroganckich

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Pieniądze szczęścia nie dają? Autorzy nowego badania znaleźli odpowiedź
Społeczeństwo
Dobre drogi, niezbyt mili ludzie. Jak Polskę widzą pracujący u nas cudzoziemcy?
Społeczeństwo
Raport: Polacy pokochali używane produkty luksusowe. Kupujemy na potęgę
Społeczeństwo
Chronoworking czyli praca, kiedy chcesz. Nowy trend to sposób na efektywność
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Społeczeństwo
Jak używanie sztucznej inteligencji wpływa na pracowników? Stres i samotność