Generacja Z daje się oszukiwać w sieci częściej niż emeryci. Zaskakujący raport

Generacja Z to najbardziej internetowe pokolenie w historii. Młodzi bardzo chętnie korzystają z rozwiązań online, okazuje się jednak, że znacznie częściej niż inne pokolenia padają ofiarą oszustw internetowych – pokazuje nowy raport Deloitte.

Publikacja: 28.09.2023 12:44

Przedstawiciele generacji Z trzykrotnie częściej padają ofiarą internetowych oszustw niż emeryci.

Przedstawiciele generacji Z trzykrotnie częściej padają ofiarą internetowych oszustw niż emeryci.

Foto: Courtney Clayton

O przedstawicielach generacji Z mówi się często, że są to osoby, które urodziły się ze smartfonem w dłoni. Mogłoby się więc wydawać, że to pokolenie będzie sobie w sieci radzić znacznie lepiej niż przedstawiciele innych pokoleń. W szczególności dotyczy to ataków hakerskich i oszustw internetowych. Najnowszy raport firmy Deloitte udowadnia jednak, że jest zupełnie inaczej.

Generacja Z oszukiwana w sieci bardziej niż inne 

Generacja Z, czyli osoby, które przyszły na świat w okresie od drugiej połowy lat 90. do roku 2010 (niektóry socjolodzy jako granicę podają rok 2012) nie znają świata bez internetu. Ich pierwszym telefonem była już nie komórka, ale smartfon. Osoby te wzrastały wraz z rozwojem kolejnych cyfrowych innowacji, które stały się dla nich naturalnym środowiskiem.

Czytaj więcej

Generacja Z ma już dość tostów z awokado. Woli nowy „hedonistyczny” przysmak

Przedstawiciele generacji Z doskonale orientują się w świecie nowych technologii, ułatwiając sobie życie przy pomocy wielu rozmaitych aplikacji. Okazuje się jednak, że znacznie gorzej jest z ich „cyfrowym instynktem samozachowawczym”, który uchroniłby młodych użytkowników przez padnięciem ofiarą internetowych oszustów.

Tak wynika z raportu pod tytułem „Connected consumer survey 2023”, który niedawno opublikowała firma doradczo-analityczna Deloitte. Z ankiety, którą eksperci Deloitte przeprowadzili w tym roku w gronie ponad dwóch tysięcy Amerykanów urodzonych po 1997 roku wynika, że młode pokolenie nie do końca radzi sobie z obroną przez atakami cyberprzestępców.

Wyniki badania pokazują, że Amerykanie z pokolenia Z są trzykrotnie bardziej narażeni na bycie ofiarą internetowych oszustw niż boomersi (czyli osoby urodzone w latach 1947–1965). Ryzyko to dotyczy 16 procent przedstawicieli pokolenia Z i jedynie pięciu procent „boomersów”, a więc emerytów. Z kolei na zhackowanie konta na jakiejś platformie społecznościowej narażonych jest osiem procent boomersów i aż 17 procent „Zetek” – czyli ponad dwa razy więcej.

Z raportu wynika również, że 14 procent przedstawicieli generacji Z stwierdziło, iż wykorzystano ich dane lokalizacyjne do niewłaściwych celów. To więcej niż w przypadku użytkowników ze wszystkich innych pokoleń.

Generacja Z bezradna w sieci bardziej niż emeryci

Wyniki raportu Deloitte są o tyle zaskakujące, że niska odporność na różnego rodzaju ataki cyberprzestępców – lub całkowity jej brak – od lat kojarzy się raczej z osobami starszymi. Regularnie słyszymy w mediach o przypadkach kradzieży dorobku życia jakiejś starszej pani lub pana, którzy przelali dziesiątki lub setki tysięcy dolarów, euro lub złotych nieznajomej osobie, z którą wdali się w internetowy romans.

Dlaczego młodzi użytkownicy częściej padają ofiarami cyberprzestępców niż starsi? Jednym z wyjaśnień tego zjawiska jest prosty fakt, że korzystają oni z aplikacji, stron internetowych i innych technologii częściej niż przedstawiciele starszych pokoleń.

W wypowiedzi dla magazynu „Vox” Tanneasha Gordon, szefowa działu badań nad bezpieczeństwem cyfrowym w Deloitte, komentuje wyniki badania: „Ponieważ pokolenie Z częściej korzysta z różnych technologii, na różnych urządzeniach i w większej liczbie aspektów swojego życia, pojawia się więcej okazji do trafienia na fałszywego e-maila czy podejrzany sklep”.

„Często kupują przez internet, gdzie działa bardzo wiele fałszywych stron internetowych i platform e-commerce. Są one doskonale dopasowane do tych użytkowników, dosłownie uszyte na miarę ich potrzeb – i ściągają ich do siebie poprzez fałszywą reklamę w social mediach” – dodaje Gordon.

O przedstawicielach generacji Z mówi się często, że są to osoby, które urodziły się ze smartfonem w dłoni. Mogłoby się więc wydawać, że to pokolenie będzie sobie w sieci radzić znacznie lepiej niż przedstawiciele innych pokoleń. W szczególności dotyczy to ataków hakerskich i oszustw internetowych. Najnowszy raport firmy Deloitte udowadnia jednak, że jest zupełnie inaczej.

Generacja Z oszukiwana w sieci bardziej niż inne 

Pozostało 88% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze