Młodzi pokochali luksus. Producenci dóbr luksusowych nie mają powodów do obaw

Mimo sytuacji gospodarczej, rynek dóbr luksusowych na świecie ma się dobrze. Zdaniem ekspertów z firmy Bain & Company popyt na tego rodzaju towary będzie rósł. Wzrost zapewnią osoby młode, przedstawiciele generacji Z oraz milenialsi.

Publikacja: 23.01.2023 15:19

Młodzi konsumenci uwielbiają luksus – zgodnie twierdzą analitycy rynku.

Młodzi konsumenci uwielbiają luksus – zgodnie twierdzą analitycy rynku.

Foto: Simon Launay

Choć sytuacja ekonomiczna na całym świecie stale się pogarsza, okazuje się, że wartość globalnego rynku dóbr luksusowych w 2022 roku wzrosła. Mimo zawirowań gospodarczych, oczekuje się, że wartość segmentu będzie się zwiększać aż do końca dekady – podkreślają eksperci Bain & Company w swoim corocznym raporcie. 

Co ciekawe, okazuje się, że wzrost sprzedaży to w dużej mierze efekt zakupów dokonywanych przez dwudziestoletnich przedstawicieli generacji Z i nieco starszych od nich milenialsów. Według badań, te dwie grupy to przyszłość branży produktów luksusowych – z raportu wynika bowiem, że do końca 2030 roku młodzi odpowiadać będą za 30 proc. wartości tego rynku.

Rynek dóbr luksusowych ma się dobrze

Jak wynika z analiz ekspertów Bain & Company, którzy wraz z mediolańską Fondazione Altagamma przeanalizowali trendy w branży, pomimo pogarszających się wskaźników makroekonomicznych w skali globalnej, w minionym roku sprzedaż dóbr luksusowych takich jak kosmetyki, odzież, czy biżuteria wzrosła w stosunku do roku 2021 o 22 proc., osiągając poziom 353 mld euro.

Czytaj więcej

Mieszkają u rodziców, nie martwią się kredytami, kochają zakupy. Oto zillenialsi

W raporcie podkreślono, iż w 2022 roku aż 95 procent marek w tym segmencie odnotowało wzrost sprzedaży. W opinii ekspertów, do końca 2030 roku wartość rynku zwiększyć ma się do 540-580 miliardów euro.

Specjaliści wskazują, że wpływ ewentualnej globalnej recesji na branżę w 2023 roku może być inny niż ten, który miał miejsce podczas kryzysu finansowego z lat 2008-2009. Rynek dóbr luksusowych obecnie wydaje się bowiem lepiej przygotowany do radzenia sobie z zawirowaniami gospodarczymi.

Raport wskazuje, że w roku bieżącym możemy mieć do czynienia z dwoma scenariuszami. Pierwszy z nich mówi o wzroście sprzedaży na poziomie od 3 do 5 proc. W przypadku, który zakłada jeszcze bardziej pozytywny przebieg zdarzeń, miałoby to być od 6 do 8 proc. To, który z nich się ziści, zależy od ożywienia gospodarczego w Chinach i zdolności USA oraz Europy do radzenia sobie z niekorzystnymi warunkami gospodarczymi. 

Generacja Z uwielbia luksus

Silnym czynnikiem wzrostu sektora w tej dekadzie będą trendy pokoleniowe. Rynek dóbr luksusowych ma i będzie miał się dobrze między innymi dzięki wyjątkowej bazie konsumenckiej – przedstawicielom generacji Z i milenialsom.

„Milenialsi i pokolenie Z odpowiadają za cały wzrost rynku w 2022 roku” – czytamy w raporcie. Według szacunków, wydatki pokolenia Z i jeszcze młodszego pokolenia Alpha w tym segmencie będą rosły do 2030 roku trzykrotnie szybciej niż w innych pokoleniach, stanowiąc jedną trzecią rynku. „Odzwierciedla to podejście młodych do luksusu" – stwierdzili eksperci. "Konsumenci z pokolenia Z zaczynają kupować ekskluzywne przedmioty już w wieku 15 lat, czyli około trzy do pięciu lat wcześniej niż Millenialsi, którzy decydują się na takie zakupy, mając 18-20 lat. Co więcej, oczekuje się, że pokolenie Alpha będzie zachowywać się w podobny sposób" – dodano.

Dodatkowy wzrost sprzedaży napędzą także nowego rodzaju aktywności, związane z technologią. Wskazano tu między innymi na Metaverse. Szacuje się, że do 2030 roku będzie to około 60-120 mld euro.

Zdaniem ekspertów, już w 2025 roku przedstawiciele generacji Y i Z, czyli osoby przed 40-tym rokiem życia, będą stanowiły 70 proc. klientów. „To bardzo zróżnicowana grupa, która ma inne potrzeby niż pokolenie ich rodziców oraz odmienne oczekiwania wobec marek luksusowych. Dlatego już teraz widać dużą zmianę w podejściu marek do komunikacji z klientami i strategii sprzedaży” – zaznaczono w raporcie.

Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem