Żółte kartki dla aroganckich gości. Nowy pomysł właścicieli restauracji

Właściciele restauracji w stolicy Danii, Kopenhadze, są przekonani, że znaleźli sposób na niegrzecznych gości. Od teraz klienci, którzy źle się zachowują, będą otrzymywać od obsługi ostrzeżenie w postaci żółtych kartek. Restauratorzy mają nadzieję, że nowy system utemperuje zachowanie niektórych gości.

Publikacja: 18.06.2024 15:13

Niektóre restauracje w Danii przy rezerwowaniu stolika wymagają od klientów złożenia deklaracji, że

Niektóre restauracje w Danii przy rezerwowaniu stolika wymagają od klientów złożenia deklaracji, że będą się oni odpowiednio zachowywać.

Foto: Nick Karvounis Unsplash

Wiele kopenhaskich restauracji wprowadziło innowacyjny, a zarazem niezwykły w swojej prostocie sposób na uporanie się ze swoimi niesfornymi gośćmi. Jeżeli klient będzie zachowywać się w nieodpowiedni sposób, kelner lub kelnerka umieści na jego stoliku symboliczną żółtą kartkę. To sygnał ostrzegawczy, jeśli zachowanie nie ulegnie poprawia, niesforny gość może zostać poproszony o opuszczenie lokalu.

Restauracje w Danii wprowadzają żółte kartki dla niegrzecznych gości

Słynny cytat z filmu „Miś” Stanisława Barei mówiący o tym, że „klient w krawacie jest mniej awanturujący się” w naszych czasach zupełnie stracił na aktualności. W praktyce bywa bowiem tak, że zarówno w sklepach, jak i w restauracjach nawet elegancko ubrani klienci mogą porządnie napsuć krwi personelowi – i innym gościom.

Wydaje się też, że do lamusa należy odłożyć popularne w wielu branżach stwierdzenie: „klient ma zawsze rację”. Coraz więcej restauracji dostrzega bowiem potrzebę zadbania nie tylko o komfort gości, ale również samych pracowników.

Czytaj więcej

Wysyp gwiazdek Michelin dla restauracji na Litwie. Wilno lepsze niż cała Polska

Ci ostatni spotykają się niekiedy z obcesowym zachowaniem ze strony gości, są przez nich obrażani, a nawet molestowani seksualnie. Menedżerowie restauracji zdają sobie sprawę, że wysoki poziom obsługi gości nie może odbywać się kosztem zdrowia psychicznego czy bezpieczeństwa kelnerów oraz kelnerek.

Z gośćmi, którzy zapomnieli o zasadach kulturalnego zachowania przy stole w restauracjach, mierzą się nie tylko pracownicy obsługi w polskich lokalach gastronomicznych. Z niegrzecznymi gośćmi mają do czynienia restauracje pod każdą szerokością geograficzną, ale te w Kopenhadze znalazły dość prosty sposób na to, jak ich skutecznie „spacyfikować”.

W restauracjach w stolicy Danii wprowadzono system żółtych kartek – podobnych do tych, których używają sędziowie w trakcie meczów piłki nożnej. Jeśli kelner lub kelnerka zauważy, że gość zachowuje się w nieodpowiedni sposób, ma prawo wręczyć mu żółtą kartkę.

Żółte kartki w restauracjach: jak działa nowy system

Na czym polega przyznawanie gościom żółtych kartek? Mając do czynienia z gościem, który zachowuje się niezgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami kultury, kelner lub kelnerka informuje o tym fakcie menedżera restauracji. Następnie na stoliku niegrzecznego gościa ląduje żółta kartka jako sygnał ostrzegawczy, że jego zachowanie jest niestosowne i powinien je zmienić.

Jeżeli gość nie reaguje na ten znak i w dalszym ciągu naprzykrza się obsłudze lub innym klientom restauracji, inicjatywę przejmuje menedżer lokalu. Podchodzi do stolika i prosi gościa o opuszczenie restauracji.

Jako pierwsza żółte kartki dla niegrzecznych gości wprowadziła kopenhaska sieć restauracji „fOOeels”. Celem tej inicjatywy było promowanie bardziej kulturalnego zachowania wśród gości, a także lepsze traktowanie pracowników obsługi.

Coraz większą popularność zyskuje w kopenhaskich lokalach gastronomicznych jeszcze inna metoda radzenia sobie z niesfornymi gośćmi. Cała procedura zaczyna się już na etapie rezerwacji stolika przez internet.

Niektóre restauracje w Kopenhadze wprowadziły do swoich systemów rezerwacji specjalny checkbox. Jego zaznaczenie oznacza obietnicę, że gość będzie zachowywał się kulturalnie przy stoliku. Nie ma przy tym możliwości dokończenia rezerwacji bez zaznaczenia tego checkboxa.

Wiele kopenhaskich restauracji wprowadziło innowacyjny, a zarazem niezwykły w swojej prostocie sposób na uporanie się ze swoimi niesfornymi gośćmi. Jeżeli klient będzie zachowywać się w nieodpowiedni sposób, kelner lub kelnerka umieści na jego stoliku symboliczną żółtą kartkę. To sygnał ostrzegawczy, jeśli zachowanie nie ulegnie poprawia, niesforny gość może zostać poproszony o opuszczenie lokalu.

Restauracje w Danii wprowadzają żółte kartki dla niegrzecznych gości

Pozostało 88% artykułu
Restauracje
Najlepsze na świecie restauracje przyjazne zwierzętom. Triumf lokalu z Gdańska
Restauracje
Pizzeria z Polski wśród 100 najlepszych na świecie. Mieści się pod Łodzią
Restauracje
Pierwsza gwiazdka Michelin dla Louis Vuitton. Zmiana strategii przynosi efekty
Restauracje
Raport: najdroższe restauracje w Europie. Jak w rankingu wypada Polska?
Restauracje
Trzy lokale z Polski wśród najpiękniejszych na świecie. Sukces małych kawiarni