Światowy potentat mody ślubnej na zakręcie. Fala zwolnień w centrali firmy

Marka sukien ślubnych Pronovias znalazła się w trudnej sytuacji. Zwolniono jedną czwartą pracowników w barcelońskiej siedzibie firmy. Co wpędziło giganta na rynku mody ślubnej w tarapaty?

Publikacja: 29.05.2024 16:37

Pronovias ma salony na całym świecie. Na zdjęciu salon w Bilbao.

Pronovias ma salony na całym świecie. Na zdjęciu salon w Bilbao.

Foto: Zarateman, CC0, Wikimedia Commons

Dobrze znana polskim klientkom hiszpańska marka sukien ślubnych Pronovias przechodzi trudny okres. Sytuacja, w której znalazła się świętująca właśnie sześćdziesięciolecie firma, zmusiła zarząd do zwolnienia 25 procent pracowników barcelońskiej siedziby firmy – informują hiszpańskie media. Z czego wynikają obecne problemy marki?

Pronovias w tarapatach: słynny producent sukien ślubnych zwalnia pracowników

Pronovias to jedna z najbardziej znanych marek sukien ślubnych. Założona w 1964 roku w Barcelonie firma sprawiła, że moda ślubna stała się częścią kategorii prêt-à-porter – i na przestrzeni sześciu dekad Pronovias wyrosło na globalną potęgę w modzie ślubnej.

Niestety, w ostatnim czasie sytuacja hiszpańskiej firmy nie przedstawia się najlepiej. W rezultacie od grudnia ubiegłego roku firma przechodzi restrukturyzację.

Przedstawiciele Pronovias zapowiedzieli, że częścią zmian będą zwolnienia pracowników firmy. Oficjalny komunikat prasowy marki na ten temat cytuje między innymi hiszpański dziennik „El País” oraz media branżowe.

Czytaj więcej

Nike może wykorzystywać motyw trzech pasków. Zwycięstwo w sporze z Adidasem

Zgodnie z komunikatem w ramach restrukturyzacji pracę ma stracić 85 pracowników siedziby firmy Pronovias w Barcelonie, w której dotychczas pracowały 332 osoby. Oznacza to, że personel w siedziby marki zostanie zredukowany aż o 25 procent.

Decyzję tę uzasadniono „niekorzystną sytuacją”, z jaką firma mierzy się od kilku lat. Jako bezpośrednią przyczynę problemów Pronovias podaje pandemię COVID i jej skutki.

Jak informuje „El País”, cytujący najnowsze sprawozdanie finansowe marki, pod koniec 2023 roku Pronovias zanotowało straty rzędu 98 milionów euro. Z kolei przychody spadły o dziewięć procent.

Jak informuje „El Pais” mna przestrzeni lat 2020-2023 łączna wartość strat wyniosła ponad 500 milionów euro.

„Te wyniki te nie zagrażają wypłacalności firmy” – uspokajają przedstawiciele Pronovias w oficjalnym komunikacie. Zapowiadają jednocześnie, że rok 2024 będzie stał pod znakiem niezbędnych zmian, mających na celu zapewnić dalszy rozwój firmy.

Pronovias: potentat na rynku mody ślubnej chce wyjść na prostą

Zapowiadana w komunikacie redukcja zatrudnienia w strukturach marki Pronovias jest częścią trzyletniego planu restrukturyzacji firmy, który ustalono na lata 2025-2027. W publikacji czytamy, że nadrzędnym celem jest poprawa wyników sprzedażowych marki.

Marka poinformowała też, że w najbliższym czasie planuje skupić się na trzech kluczowych aspektach. Są to: wzrost sprzedaży na najważniejszych dla marki rynkach (między innymi w Stanach Zjednoczonych), zmiany w portfolio projektów oraz opracowanie nowej strategii dystrybucji.

Misję tę powierzono Marco Calabii, którego w 2023 roku powołano na stanowisko prezesa marki Pronovias. W tym samym roku utworzono również nowy zarząd.

Aby ocalić markę od upadku, jej dotychczasowy właściciel, firma BC Partners, w grudniu 2022 roku sprzedała ją dwóm firmom inwestycyjnym – Bain Capital i MV Credit. Dzięki temu Pronovias otrzymał zastrzyk gotówki, który zredukował zadłużenie firmy o prawie 70 procent.

Historia marki Pronovias sięga 1922 roku, gdy Alberto Palatchi Bienveniste otworzył w Barcelonie sklep „El Suizo” specjalizujący się w koronkach, haftach i tkaninach jedwabnych. Okres wielkiego rozwoju firmy rozpoczął się w 1964 roku, gdy stery przejął syn założyciela, Alberto Palatchi. To pod jego rządami marka Pronovias stała się najpierw potęgą w skali europejskiej na rynku mody ślubnej, a potem także – graczem globalnym, dyktującym trendy, narzucającym stylistykę całej branży.

W latach 2000. Pronovias rozpoczęło współpracę ze znanymi domami mody, w ofercie firmy pojawiły się suknie projektu Emmanuela Ungaro, Elie Saab czy Valentino. Do dzisiaj Pronovias uchodzi za kluczowego gracza i punkt odniesienia jeśli chodzi o modę ślubną. 

Dobrze znana polskim klientkom hiszpańska marka sukien ślubnych Pronovias przechodzi trudny okres. Sytuacja, w której znalazła się świętująca właśnie sześćdziesięciolecie firma, zmusiła zarząd do zwolnienia 25 procent pracowników barcelońskiej siedziby firmy – informują hiszpańskie media. Z czego wynikają obecne problemy marki?

Pronovias w tarapatach: słynny producent sukien ślubnych zwalnia pracowników

Pozostało 90% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku