Największy na świecie sklep Zary otwarty. Mniejsze butiki tej marki będą znikać

W Rotterdamie ruszył największy na świecie sklep marki Zara – salon-gigant zajmuje pięć pięter. Mniejsze sklepy tej marki są stopniowo zamykane na całym świecie – informuje „Financial Times”. To ma być sposób na zmniejszenie kosztów, choć Inditex, do którego należy Zara, radzi sobie świetnie.

Publikacja: 29.11.2023 11:32

Największy na świecie sklep Zary w Rotterdamie zajmuje 5 pięter.

Największy na świecie sklep Zary w Rotterdamie zajmuje 5 pięter.

Foto: Redevco

Mimo problemów, z którymi w ostatnich latach mierzy się świat, Zara – najważniejszy ze sklepów należących do istniejącego od 1975 roku hiszpańskiego giganta odzieżowego Inditex stworzonego przez Amancio Ortegę – rozwija się doskonale. Dowodem na to jest między innymi otwarty w listopadzie sklep-gigant. To największym butkiem Zary na świecie. 

Zara: ruszył największy na świecie sklep tej marki

W centrum Rotterdamu, przy ulicy Coolsingel 17 listopada otwarty został największy sklep Zary na świecie. Nowy, pięciopiętrowy salon robi wrażenie – jego powierzchnia wynosi ponad 9 tysięcy metrów kwadratowych. Na tej przestrzeni znalazły się nie tylko stoiska z ubraniami, ale też pełna oferta marki – jest więc sekcja przeznaczona dla produktów do domu Zara Home i sekcje z kosmetykami czy odzieżą sportową. 

Dotychczas największym sklepem marki na świecie był otwarty w kwietniu tego roku, w budynku Plaza de España w Madrycie, salon o powierzchni ponad 7 tysięcy metrów kwadratowych. Butik w Rotterdamie jest aż o 2 tysiące metrów kwadratowych większy. 

Butik w Madrycie, do niedawna największy sklep Zary.

Butik w Madrycie, do niedawna największy sklep Zary.

Inditex

Decyzja o otwarciu gigantycznego sklepu w Rotterdamie wpisuje się w strategię koncernu Inditex, zakładającą redukcję kosztów poprzez zwiększanie wielkości sklepów i jednocześnie ograniczanie ich liczby – zauważa „Financial Times”. Obecnie na całym świecie marka ma 5745 butików – o 625 mniej niż rok temu. Podczas gdy jedne sklepy Zary się zamykają, inne się rozbudowują – we wrześniu Inditex poinformował między innymi, że już niebawem powiększone zostaną salony Zary w Paryżu oraz w Miami. Ich powierzchnia ma być dwa razy większa niż dotychczas.

„Podczas gdy wiele marek stawia na mniejsze sklepy z uwagi na koszty rosnące przez inflację, Inditex robi coś odwrotnego, korzystając z tego, że firma notuje wzrosty sprzedaży” – pisze „Financial Times”. Autor tekstu dodaje, że jednocześnie odbywa się równoległy proces zamykania mniejszych sklepów, które radzą sobie gorzej. „Pod koniec lipca łączna liczba sklepów na świecie wynosiła 5745 w stosunku do 6370 rok temu, likwidacje sklepów objęły wszystkie marki Inditeksu, od Zary po Pull&Bear, Bershkę, Massimo Dutti, Oysho czy Stradivariusa” – pisze „Financial Times”. 

Największy na świecie sklep Zary. Era megabutików 

Postawienie akcentu na wielkie sklepy to nie tylko kwestia cięcia kosztów. Megabutiki to zjawisko, które widać wśród gigantów rynku mody. Marki coraz częściej starają się otwierać nie sklepy, lecz całe budynki. Powód? Monumentalizm nowo otwartych salonów ma między innymi przekonać konsumentów, że mają oni do czynienia z czymś wartym swojej ceny. Sieciówki biorą w tym przykład z segmentu luksusowego, będącego wyznacznikiem trendów dla całej branży odzieżowej. Strategię zmniejszania liczby a powiększania powierzchni sklepów jakiś czas temu przyjął już między innymi Dior. Dom mody na swoje potrzeby zaadaptował między innymi historyczną paryską kamienicę nieopodal Pól Elizejskich.

Strategia ta najwyraźniej się sprawdza – Zara w ostatnim czasie radzi sobie bowiem świetnie. Dane opublikowane przez hiszpański Inditex wynika, że w przypadku marek Zara oraz Zara Home sprzedaż netto w pierwszym semestrze finansowym (luty-lipiec) wzrosła o 13,1 proc., osiągając 12,362 mld euro. Całkowita sprzedaż Inditeksu w pierwszym półroczu wzrosła zaś o 16,6 proc. w stałej walucie do 16,9 mld euro. Zysk brutto w okresie sześciu miesięcy zakończonym 31 lipca przekroczył zaś 9,8 mld euro, rosnąc o 14,1 proc. rok do roku. Dochód netto hiszpańskiego holdingu wyniósł natomiast 2,5 mld euro – koncern zyskał więc 40,1 proc. względem roku ubiegłego.

Mimo problemów, z którymi w ostatnich latach mierzy się świat, Zara – najważniejszy ze sklepów należących do istniejącego od 1975 roku hiszpańskiego giganta odzieżowego Inditex stworzonego przez Amancio Ortegę – rozwija się doskonale. Dowodem na to jest między innymi otwarty w listopadzie sklep-gigant. To największym butkiem Zary na świecie. 

Zara: ruszył największy na świecie sklep tej marki

Pozostało 89% artykułu
Moda
Popularna marka odzieżowa nie zniknie z rynku. Ratunek w ostatniej chwili
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Moda
Marki luksusowe tną ceny. Obniżki dla wybranych. Nadchodzi wojna cenowa?
Moda
Najmodniejszy trener na Euro 2024 zmienia styl. Koniec „efektu Southgate'a”?
Moda
Wyśmiewany trend w modzie powraca. Czy to wielki comeback maksymalizmu?
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Moda
Popularna europejska marka odzieżowa znów ma kłopoty. Upadłość rok po odrodzeniu
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży