Generacja Z pokochała modę „piłkarską”. Trend „blokette” i wielki powrót dresów

Połączenie koszulki jakiegoś klubu piłkarskiego i plisowanej spódnicy? Tak właśnie ubierają się fanki estetyki o nazwie „blokette”.

Publikacja: 11.01.2024 04:14

Określenie „blokette” to zbitek słów „bloke” i „coquette”, jest to więc stylistyczna hybryda stylu k

Określenie „blokette” to zbitek słów „bloke” i „coquette”, jest to więc stylistyczna hybryda stylu kibica piłkarskiego i kokietki – dwóch całkowicie opozycyjnych wobec siebie stylów ubierania się.

Foto: Koke Mayayo TheVisualKiller Unsplash

Trudno zliczyć mikrotrendy, które w ostatnich sezonach pojawiły się w mediach społecznościowych, a krótko potem – również na najważniejszych światowych wybiegach. Jedną z najnowszych modowych osobliwości jest blokecore, czyli sportowy styl rodem z blokowisk. Jego bardziej kobiecą wersją stała się natomiast estetyka blokette – połączenie blokersa i dziewczęcej kokietki.

Blokettecore: moda inspirowana futbolem

Kobiety i dziewczyny lubiące modowe eksperymenty, wciąż poszukują nowych estetyk, które pozwoliłyby im jakoś wyróżnić się w tłumie. Media społecznościowe – zwłaszcza TikTok – obfitują w zdjęcia i filmiki, na których kreatywne domorosłe stylistki chwalą się swoimi kreacjami.

W serwisach społecznościowych zaczęło przybywać treści nawiązujących do estetyki o nazwie „blokette”. Aby wytłumaczyć, na czym ona polega, należałoby cofnąć się w czasie o kilka miesięcy, kiedy światło dzienne ujrzał specyficzny trend, który stał się źródłem dla „blokette”.

Czytaj więcej

Nowa stolica Egiptu rośnie jak na drożdżach. Na pustyni powstaje megamiasto

Chodzi o „blokecore”. Nazwa ta wywodzi się z angielskiego słowa „bloke”. Luźno tłumacząc to określenie, można powiedzieć, że angielski „bloke” to po prostu polski „koleś”.

Blokecore oznacza styl sportowy, którego nieodłącznym elementem jest koszulka ulubionej drużyny piłkarskiej.

Trend blokecore narodził się w 2021 roku. Szybko okazało się, że identyfikują się z nim ogromne rzesze młodych internatów a nawet internautek. Ani się obejrzeliśmy, a już w następnym roku estetyka trafiła na światowe wybiegi, również te największe.

Przykładem niech będzie wspólna kolekcja Balenciagi i Adidasa z 2023 roku. Projekty wprost nawiązywały do typowego „blokerskiego” stylu. Wpływy „blokecore” pojawiły się też w tegorocznych kolekcjach Etro czy 3.Paradis.

Trend „blokette”: pomiędzy kibicem a kokietką

Wkrótce typowo męski styl blokecore doczekał się swojej kobiecej, a raczej dziewczęcej wariacji, którą nazwano „blokette”. Nazwa stanowi zbitek słów „bloke” i „coquette”, jest to więc stylistyczna hybryda blokersa i kokietki – dwóch całkowicie opozycyjnych wobec siebie stylów ubierania się.

W gronie fanek styli blokette znalazły się też influencerki na czele z Bellą Hadid, Chiarą Ferragni, Julią Fox, Rihanną Kim Kardashian. Śmiało zestawiają one na zasadzie kontrastu sportowe ubrania z typowo kobiecymi elementami garderoby. Do piłkarskiej koszulki czy bluzy zakładają plisowaną, kraciastą lub delikatną bieliźnianą spódnicę i sneakersy.

Ważnym kobiecym rodzajem obuwia wpisującym się w estetykę blokette są baletki, które dziewczyny i kobiety chętnie noszą razem z piłkarskimi skarpetami i nagolennikami. We włosach bardzo często pojawiają się dziewczęce wstążki.

Pierwszym zwiastunem nadchodzącego trendu była głośna, jesienno-zimowa kolekcja marki Miu Miu z 2022 roku. Miuccia Prada w jednej stylizacji łączyła sportowy top z plisowanymi spódniczkami mini i baletkami. Estetykę blokecore zaadaptowały również takie marki jak Nike, David Koma, Koché czy Wales Bonner.

Ta ostatnia marka weszła zresztą zresztą we współpracę z Adidasem, czego efektem była nowa wersja klasycznych sneakersów Adidas Samba. Okazały się one jednym z najbardziej pożądanych modeli butów wśród przedstawicieli i przedstsawicielek pokolenia Z.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?