Król „mody dla milionerów” rozbił bank. Końca cichego luksusu nie widać

Spowolnienie dotknęło branżę dóbr luksusowych, ale nie wszystkie marki narzekają na spadek sprzedaży. Niektóre notują rekordowe wyniki. Wśród nich jest włoska marka Brunello Cucinelli. Na czym polega sekret króla segmentu rynku określanego mianem „mody dla milionerów”?

Publikacja: 12.07.2024 18:25

Logo marki Brunello Cucinelli na drzwiach salonu w Mediolanie.

Logo marki Brunello Cucinelli na drzwiach salonu w Mediolanie.

Foto: Chris Ratcliffe: Bloomberg Finance LP.

Po latach wzrostów sprzedaży branżę luksusową dotknęło spowolnienie. Nie objęło ono jednak wszystkich. Niektórzy producenci wciąż bowiem notują wzrosty.

Jedną z tych marek jest Brunello Cucinelli. Włoski producent ubrań nieustannie znajduje się na fali wznoszącej. Zarząd marki opublikował właśnie świetne wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2024 roku. Jak marka Brunello Cucinelli poradziła sobie w niełatwej sytuacji na rynku?

Brunello Cucinelli: świetne wyniki sprzedaży

Projektant Brunello Cucinelli słynie z projektowania niekrzykliwej, minimalistycznej i doskonale skrojonej odzieży w nowoczesnej odsłonie włoskiego stylu, z najwyższej jakości materiałów. Choć niektórzy wróżyli powolny odwrót mody na „cichy luksus”, w który wpisuje się odzież marki Brunello Cucinelli, jej twórca i prezes może świętować kolejny sukces.

Z opublikowanego przez markę sprawozdania finansowego za pierwszą połowę 2024 roku wynika, że zanotowała ona wzrost zysku na poziomie 14,7 procent przy stałych kursach wymiany. W pierwszej połowie 2024 roku wartość sprzedaży sięgnęła 620,7 milionów euro. Dla porównania, na dzień 30. czerwca 2023 roku wynosiła ona 544 miliony euro.

Czytaj więcej

Dobre drogi, niezbyt mili ludzie. Jak Polskę widzą pracujący u nas cudzoziemcy?

Na wynik ten zapracował przede wszystkim wzrost sprzedaży na półkuli zachodniej i w Azji, gdzie zanotowano wzrost zysków o odpowiednio 36 i 28 procent.

Swój wkład miał również rynek europejski, który przyniósł marce ponad 21 milionów euro zysku. Jednak – jak zauważają eksperci z branżowego WWD – wynik ten Brunello Cucinelli zawdzięcza przede wszystkim amerykańskim i azjatyckim turystom, którzy w 2023 odwiedzili Europę.

Brunello Cucinelli.

Brunello Cucinelli.

Francesca Volpi: Bloomberg Finance LP

„Czujemy, że marka ma teraz bardzo dobry okres, jeżeli chodzi o jej globalny wizerunek” – pisze Brunello Cucinelli w oficjalnym komunikacie, które cytuje agencja Reuters. „Skłania nas to do potwierdzenia spodziewanego wzrostu sprzedaży w 2024 roku na poziomie 10 procent oraz adekwatnych zysków” – dodaje projektant.

Doskonała passa Brunello Cucinellego trwa co najmniej od 2023 roku. Jego marka zanotowała wtedy rekordowy wzrost dochodu – o prawie 24 procent w porównaniu z rokiem 2022. Sprzedaż osiągnęła zawrotne 1,14 miliarda euro.

Świetne wyniki marka ogłosiła również w kwietniowym sprawozdaniu za pierwszy kwartał 2024 roku. Jej zysk wzrósł w tym okresie do 309,1 milionów euro, czyli o 16,5 procenta przy bieżących kursach wymiany oraz o 17,9 procenta przy stałych kursach wymiany.

„Cichy luksus”: trend, który świetnie się sprzedaje

Analitycy branży luksusowej nie mają wątpliwości, że sukces marki Brunello Cucinelli wynika z konsekwentnie prowadzonej strategii, którą obrał jej twórca. Brunello Cucinelli skupił się na elitarnym gronie swoich klientów, dysponujących najgrubszymi portfelami – i postawił na wsparcie sprzedaży swoich najdroższych wyrobów.

Tą samą drogą poszło wiele innych marek, którym udało się wyjść obronną ręką z niełatwej sytuacji w branży wyrobów luksusowych. Jedną z nich jest dom mody Hermès – obok marki Brunello Cucinelli to jeden z największych wygranych ostatnich miesięcy. W 2023 roku francuska marka zanotowała gigantyczny zysk w wysokości 4,3 miliarda euro – aż o 28 procent wyższy niż rok wcześniej.

Marce Brunello Cucinelli z pewnością pomogło również to, że na przestrzeni ostatnich kilku sezonów furorę robił serial „Sukcesja”. Jego bohaterowie często mieli na sobie wpisujące się w tę estetykę ubrania różnych marek – między innymi właśnie Brunello Cucinelli.

Obserwując tak znakomite wyniki finansowe, zarząd włoskiej marki pozytywnie patrzy w przyszłość. Zapowiedział duże inwestycje w latach 2024 i 2025 – między innymi w kolejne fabryki.

Po latach wzrostów sprzedaży branżę luksusową dotknęło spowolnienie. Nie objęło ono jednak wszystkich. Niektórzy producenci wciąż bowiem notują wzrosty.

Jedną z tych marek jest Brunello Cucinelli. Włoski producent ubrań nieustannie znajduje się na fali wznoszącej. Zarząd marki opublikował właśnie świetne wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2024 roku. Jak marka Brunello Cucinelli poradziła sobie w niełatwej sytuacji na rynku?

Pozostało 89% artykułu
Ludzie
Stworzyła polską markę luksusową. „Projektantką zostałam trochę przez przypadek”
Ludzie
Polska architektka w Dubaju: nie dostaję próśb od klientów o złote żyrandole
Ludzie
Najbogatsza kobieta na świecie zdetronizowana. Triumf słynnej rodziny z USA
Ludzie
Wśród generacji Z rośnie nowy typ milionerów. Błyskawiczna kariera w ciągu roku
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie
Pokolenie „małych sukcesów”: dlaczego generacja Z nie chce iść w ślady rodziców?