Kim jest twórca giganta odzieżowego Shein? Miliarder ukrywa tożsamość i twarz

Choć jego imperium rośnie w siłę, on pozostaje w cieniu. Chris Xu, zagadkowy założyciel chińskiej marki odzieżowej Shein, która w kilka lat temu stała się rywalem dla największych na rynku, jak ognia unika mediów czy zdjęć. Kim jest twórca Shein?

Publikacja: 15.12.2023 10:33

Shein to sklep internetowy, ale otwiera też „pop-up store'y” – sklepy tymczasowe, będące metodą prom

Shein to sklep internetowy, ale otwiera też „pop-up store'y” – sklepy tymczasowe, będące metodą promocji marki.

Foto: Yuki Iwamura © 2023 Bloomberg Finance LP

Trudno znaleźć użytkownika internetu, który nie natknął się w sieci na nazwę „Shein”. Tymczasem Chris Xu, założyciel chińskiego giganta „szybkiej mody”, wciąż pozostaje w cieniu. Unika mediów, nigdy nie udziela wywiadów i publicznych wystąpień. Choć jest dzisiaj jednym z najbogatszych ludzi w Chinach, wciąż pozostaje w cieniu. Kim jest Chris Xu, twórca Shein?

Kim jest założyciel marki Shein?

Jeszcze niedawno to założyciel Amazona Jeff Bezos uchodził za jednego z najbardziej tajemniczych biznesmenów świata. Teraz amerykański miliarder, jeden z najbogatszych ludzi świata, chętnie pokazuje się w mediach. Miano  najbardziej skrytego przedsiębiorcy na świecie przejął po nim twórca chińskiej marki Shein, Chris Xu.

Czytaj więcej

Najbogatszy Europejczyk znów na zakupach. Skupuje luksusowe nieruchomości

O Xu krąży w mediach zaledwie garstka anegdot i trudno stwierdzić, która z nich jest najbliższa prawdzie. W ramach biznesowej komunikacji miliarder rzekomo publikuje lakoniczne komunikaty, mało który pracownik koncernu Shein choć raz widział go na żywo – nie mówiąc o osobistym poznaniu i rozmowie z szefem.

Niejednoznaczna jest też tożsamość biznesmena. Urodził się w Chiinach jako Yangtian Xu, jednak szerzej znany jest jako właśnie Chris Xu. W mediach funkcjonuje też pod imieniem Sky.

O jego aktualnym życiu wiadomo niewiele. Mieszka w Singapurze, tam też znajduje się siedziba Shein. Jak to się stało, że tak skryty i podobno nieśmiały 40-latek stał się jednym z najbogatszych ludzi w Chinach – i na świecie?

Chris Xu: „Cichy miliarder”, który stworzył potęgę Shein

Yangtian Xu urodził się w 1984 roku w prowincji Szantung na wschodnim wybrzeżu Chin. Studiował handel międzynarodowy na Uniwersytecie w Qingdao, choć niektóre źródła mówią również o Uniwersytecie Jerzego Waszyngtona w USA.

Po studiach wraz z dwoma wspólnikami Xu założył sklep internetowy. Sprzedawali wszystko: od elektroniki po naczynia. Ich innowacyjny model biznesowy, który później nazwano „fast fashion 2.0”, opierał się na analizie trendów oraz błyskawicznych reakcjach i krótkich łańcuchach dostaw – i stał się podwaliną późniejszego sukcesu marki Shein.

W 2011 Xu postanowił działać sam i rozstał się ze swoimi wspólnikami. Stworzył internetowy sklep z sukniami ślubnymi o nazwie SheInside. Rok później przekształcił go w markę Shein, która w ciągu zaledwie kilku lat zawojowała zachodnie rynki.

Do sukcesu Xu miała przyczynić się jego matka, która pracowała w fabryce odzieży. Pomogła synowi zebrać odpowiednie kontakty w branży oraz zbudować sieć dostawców i podwykonawców. W międzyczasie też Chiny dołączyły do Światowej Organizacji Handlu, otwierając się na międzynarodowe rynki – i stwarzając firmie Chrisa Xu praktycznie nieograniczone możliwości działania.

Media biznesowe informują, że z wyceną sięgającą 90 miliardów dolarów Shein chce zadebiutować w przyszłym roku na nowojorskiej giełdzie. Być może dzięki temu świat nieco lepiej pozna założyciela giganta fast fashion. Przedstawiciele przedsiębiorstw notowanych na giełdzie mają bowiem obowiązek regularnie brać udział w konferencjach prasowych, a także publikować sprawozdania i inne komunikaty dotyczące swojej działalności. Na razie jednak pozostaje jednym z najbardziej skrytych przedsiębiorców-miliarderów. 

Ludzie
Jak zarobić pierwszy miliard? Upadek mitu o karierze „od zera do milionera”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Ludzie
Bernard Arnault zbił majątek dzięki biznesowi w Polsce. Rzucił wyzwanie Szwedom
Ludzie
Franz von Holzhausen: wizjoner, który unika mediów. Szara eminencja w Tesli
Ludzie
AVA: marka kosmetyczna, która powstała z zamiłowania do natury
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Ludzie
„Diuna” zrobiła z niego megagwiazdę. Timothée Chalamet: aktor, który łamie zasdy