Szukaj

Antyszczepionkowcy wzięli na cel restauracje. Ataki w sieci

Restauratorzy padają ofiarą zorganizowanego hejtu w sieci. Problem jest poważny, bo oceny w serwisach zbierających recenzje lokali jak Google czy Yelp dla klientów stają się podstawową wskazówką przy wyborze miejsca na lunch czy kolację, a po pandemii restauracje nie mogą pozwolić sobie na utratę dobrej opinii – oraz klientów. 

Niewiele branż musiało w ostatnich miesiącach wykazać się większą elastycznością w dostosowaniu się do nowych zasad i obostrzeń niż gastronomia. Restauracje na całym świecie stopniowo wracają do normalnego funkcjonowania, ale wiele z nich, w obawie przed powrotem pandemii, wymaga od swoich klientów certyfikatu zaszczepienia. Informacja o tym, że dany lokal obsługuje tylko zaszczepionych, może sprowadzić na niego falę negatywnych ocen w serwisach recenzenckich. Przekonuje się o tym coraz więcej restauracji z całego świata.

Czytaj też: Branża mody traci miliardy przez swoje strony internetowe. Co z nimi nie tak? Są zbyt wolne

Przykładem może być nowojorski bar Mother’s Ruin. Wystarczyło zdjęcie wykonane przed wejściem do lokalu, gdzie widniała informacja, że kw środku obsługiwani będą tylko osoby zaszczepione, a osoby bez szczepień mogą usiąść w restauracyjnym ogródku. Dość niewinny w sumie komunikat stał się powodem fali hejtu. Fotografia trafiła na serwis Reddit, a następnie profil baru w serwisie Yelp czy w recenzjach Google błyskawicznie zalała fala negatywnych komentarzy użytkowników, również tych, którzy mieszkają setki, a czasem nawet tysiące kilometrów od Nowego Jorku.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Sabine Latapie (@sabinelatapie)

To nie przekonało antyszczepionkowców, którzy stanowią dzisiaj zorganizowaną siłę, mogącą poważnie zaszkodzić reputacji podnoszących się po pandemii restauratorów. W ostatnim czasie publikowane w sieci opinie osób sprzeciwiających się szczepieniom stały się prawdziwą plagą – jak informuje Yelp, liczba „alertów podejrzanych aktywności” w serwisie wzrosła o 206%.

Odpowiedzią serwisu jest blokowanie poszczególnych profili lokali w okresie zorganizowanych akcji internautów, tak, by docelowo zostawić w recenzjach opinie prawdziwych klientów, a nie napędzany hejtem bojkot konsumencki. Jednocześnie Yelp unika wyjaśniania, jak działa stosowany przez tę firmę system „antyspamowy”.

Podobne działania to jednak broń obosieczna. Jak informuje serwis „Food and Wine”, jedna z australijskich restauracji musiała mierzyć się z podobnym napływem negatywnych recenzji po tym, jak pojawiła się informacja, że lokal regularnie odwiedzają osoby sprzeciwiające się szczepieniom przeciw Covid-19.  

Serwis MIT Technology Review, który jako pierwszy zwrócił uwagę na zjawisko, zauważa, że problem z fałszywymi recenzjami z pobudek ideologicznych w najbliższych latach będzie się nasilał. Zjawisko jest bardzo istotne. Specjaliści od marketingu przypominają o badaniach konsumenckich, takich jak ankieta LCR Survey z 2018 roku, z których wynika, że 91% osób w wieku 18-34 lata traktuje opinię wyrażoną w internecie na równi z osobistymi rekomendacjami osób zaufanych, a ponad połowa klientów przyznaje, że nie korzysta z usług firm, które mają w sieci oceny niższe niż 4 gwiazdki w pięciostopniowej skali.

Zamknij
Zamknij