The Icon: niezwykła premiera BMW. Tak wygląda przyszłość morskich podróży

Luksusowa łódź, która wyznacza technologiczne standardy dotyczące bezemisyjności na wodzie – oto The Icon. Najnowsza premiera BMW miała miejsce przy okazji festiwalu filmowego w Cannes.

Publikacja: 25.05.2023 16:41

Prmiera BMW The Icon odbyła się podczas festiwalu filmowego w Cannes.

Prmiera BMW The Icon odbyła się podczas festiwalu filmowego w Cannes.

Foto: Materiały prasowe

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes to czas premier. Nie zawsze są to jednak premiery filmowe. W tym roku jedna z nich odbyła się nie w sali kinowej, ale w miejscowym porcie. BMW oraz producent łodzi Tyde zaprezentowali tam THE ICON, pierwszą luksusową łódź morską z napędem elektrycznym. Nowy pojazd to definicja świadomego luksusu. Z jednej strony – umożliwia podróż w niezwykle komfortowych warunkach, z drugiej – gwarantuje pływanie bez emisji spalin.

Nowy projekt BMW to pionierskie przedsięwzięcie w dziedzinie jednostek pływających z napędem elektrycznym Za stylistykę THE ICON odpowiedzialny był zespół kreatywny Designworks, spółki zależnej BMW Group, mający pracownie w Los Angeles, Monachium i Szanghaju. Opracowanie i wdrożenie koncepcji powierzono natomiast firmie Tyde, producentowi łodzi. Zasilanie napędu elektrycznego zapewniają z kolei akumulatory wysokonapięciowe BMW.

The Icon: przyszłość morskich podróży 

Do tej pory elektromobilność morska była ograniczona do mniejszych, wolniejszych jednostek o stosunkowo niewielkim zasięgu. W segmencie szybszych łodzi o większym zasięgu wciąż dominują modele z silnikami spalinowymi. The Icon to dowód, że tę branżę niebawem czeka rewolucja technologiczna.

Czytaj więcej

Najpiękniejsza willa w Europie stoi nad Narwią. „Oscar architektury” dla Polaków

Rozwiązania zastosowane w tym przypadku, zaczerpnięto z regat: podwodne płaty nośne, tak zwane hydrostabilizatory, zmniejszają zapotrzebowanie na energię nawet o 80 procent w porównaniu z konwencjonalnym kadłubem. Technika foilingu, przy której łódź opiera się na powierzchniach nośnych poniżej lustra wody, podczas gdy kadłub unosi się nad jej powierzchnią, zapewnia również wyższy komfort, a także większą prędkość.

Materiały prasowe

Dwa silniki elektryczne o mocy 100 kW każdy przetwarzają energię dostarczaną przez sześć akumulatorów z modelu BMW i3, zapewniając zasięg ponad 50 mil morskich (około 100 km), a prędkość maksymalna wynosi 30 węzłów (55 km/h). Dzięki innowacyjnemu napędowi i technice foilingu THE ICON może pływać niemal bezgłośnie, bez wibracji, wstrząsów i uderzeń fal.

Luksus na wodzie

The ICON ma długość 13,15 m. Plan pokładu o pryzmatycznym kształcie tworzy rufę o szerokości 4,5 m zapewniającą wyjątkowo szerokie wejście do salonu. Ponieważ technika foilingu umożliwia wyjątkowo ciche pływanie, projektanci wykorzystali to, aby zastąpić konwencjonalne burty dużymi przeszkleniami, co daje pasażerom niezwykły widok podczas unoszenia się nad wodą.

Materiały prasowe

Pochylone szklane drzwi zapewniają dostęp do salonu z designerskimi meblami ustawionymi na dywanie. Każdy element wyposażenia powstał z metalowych blach. Powierzchnia metalu sprawia, że światło słoneczne odbija się i pada na podłogę dając wrażenie migotania morskich fal.

Stanowisko sterowe znajduje się centralnie na pokładzie i wyposażone jest w koło sterowe i przyrządy w stylistyce dobrze znanej z samochodów BMW. Zamiast wielu przyrządów nawigacyjnych interfejs BMW w nowej interpretacji łączy wszystkie istotne funkcje w jednej cyfrowej jednostce sterującej.

Materiały prasowe

Łącznikiem między człowiekiem a maszyną jest 32-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 6 tysięcy pikseli z systemem obsługi BMW iDrive. W połączeniu z BMW Operating System 8 tworzy on nowy wymiar wizualizacji informacji i cyfrowej interakcji. Kluczowe funkcje, takie jak informacje o zasięgu i prognozę pogody, można wywołać za pomocą poleceń głosowych.

Teraz najciekawsze – łódź zaprezentowana po raz pierwszy w Cannes nie jest ani studium projektowym, ani koncepcją, ale produktem w pełni gotowym do produkcji seryjnej. THE ICON bazuje na koncepcji platformy, którą można dowolnie dostosować do indywidualnych życzeń i potrzeb w zakresie wrażeń emocjonalnych i stylistyki wnętrza.

Jachty
Nowy superjacht Jeff Bezosa: wysoki jak piramidy, kosztował pół miliarda dolarów
Jachty
Najbardziej luksusowa sieć hoteli rusza na morze. To pierwszy jacht Ritz Carlton
Jachty
Przejęte jachty oligarchów są drogie w utrzymaniu. Za chwilę staną się problemem
Jachty
Słynny projektant wymyśla wenecką gondolę od nowa. W środku turbiny i żyroskopy