Jak branża higieniczno-kosmetyczna walczy ze zmianami klimatu?

Jednorazowe chusteczki nawilżane to popularne i wygodne rozwiązanie w pielęgnacji, zwłaszcza dziecięcej i przy sprzątaniu. Mało osób jednak zdaje sobie sprawę, że większość z nich stanowi zagrożenie dla środowiska, bo wykonane są z plastiku.

Publikacja: 23.11.2021 13:31

Jak branża higieniczno-kosmetyczna walczy ze zmianami klimatu?

Foto: Materiały prasowe

Skala użycia tego typu produktów powoduje, że chusteczki stanowią problem dla środowiska, rzadko uświadamiany. Rozwiązaniem są chusteczki biodegradowalne, które mają takie same cechy, ale są bezpieczne dla środowiska, a dzięki nowym technologiom tworzonym w Polsce stają się bardziej dostępne dla niemal każdego konsumenta.

Jak pomóc klientom dokonywać świadomych wyborów?

W myśl najnowszych regulacji Komisji Europejskiej każde opakowanie chusteczek nawilżanych, które mają w składzie plastik, powinno być oznaczone symbolem „żółwika”. Ma to wspomóc konsumentów w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów.

Tymczasem wielu z nich wciąż mylnie interpretuje oznaczenia na produktach. „Odpowiedzialnością nas, producentów, jest edukacja konsumentów, ale przede wszystkim dostarczanie coraz lepszych dla środowiska produktów” – uważa Gabriel Kermiche, prezes Ecowipes.

„Obserwujemy, że klienci coraz częściej poszukują produktów, które są eko, wykorzystują zrównoważone rozwiązania, a nawet weryfikują producentów pod kątem ich działań na rzecz środowiska. To dobrze, bo podejmując świadome wybory przy sklepowej półce mogą wywierać konkretny wpływ na wytwórców i dystrybutorów, a przez to wymuszać bardziej ekologiczną produkcję i ofertę handlową.”

Innowacyjność to podstawa 

Właśnie na to już od dekady stawia Ecowipes – firma, która istnieje w Polsce od 10 lat i od początku swojej działalności skupiła się na produkcji przyjaznych dla środowiska artykułów higieniczno-kosmetycznych. To polskie przedsiębiorstwo, które dostarcza na rynki całej Europy miliony produktów takich jak chusteczki, płatki, patyczki, włókniny itp. Na rynek polski produkuje ok. 40 mln chusteczek nawilżanych rocznie. 96% z nich jest biodegradowalnych.

Foto: Materiały prasowe

Ulegają one rozkładowi już po kilkunastu tygodniach, co pomaga zmniejszyć obciążenie środowiska i zarazem odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów na całym świecie. Także polskich, bo – mało kto o tym wie – za sprawą biodegradowalnych produktów Ecowipes sprzedawanych na masową skalę jako marki własne takich sieci jak Biedronka, czy Lidl nasz kraj jest dziś europejskim liderem, jeśli chodzi o odsetek używania chusteczek jednorazowych naprawdę przyjaznych środowisku.

„Producent powinien spojrzeć na swoje produkty, rozebrać je na czynniki pierwsze i znaleźć rozwiązanie technologiczne jak można je zmienić, by zminimalizować np. zużycie plastiku, nie tracąc walorów użytkowych wyrobu. Temu ma służyć innowacyjność, która - jak w Ecowipes - powinna być sercem każdej firmy, a bycie ekologicznym jest po prostu tego konsekwencją” – wyjaśnia Kermiche.

„Projektując na przykład chusteczki nawilżane dobieramy włókninę tak, aby zawierała w 100% włókna naturalne. Nasza najnowsza opatentowana technologia Tricell, którą wykorzystujemy w m.in. chusteczkach nawilżanych dla dzieci, ale też gospodarczych, jest mieszanką włókien celulozowych, a więc szeroko dostępnych i nisko przetworzonych, które w krótkim czasie są w pełni biodegradowalne. Tricell już pozwolił wyeliminować ze środowiska ok. 1700 ton plastiku rocznie.

Kiedy skończy się greenwashing?

Co ważne, dzięki polskiej technologii produkty biodegradowalne wcale nie są droższe od tych produkowanych tradycyjnymi metodami. A jest to dotąd główny problem nawet wielkich producentów światowych - eko oznacza wyższe koszty produkcji, a więc i samego produktu. Jak podkreśla Kermiche: „Prawdziwe eko kryje się w technologii i dostępności produktu”.

Wyrób ekologiczny może realnie zmienić naszą rzeczywistość na lepszą, kiedy jest masowo dostępny, a więc cenowo musi być przystępny dla przeciętnego Kowalskiego. Temu właśnie ma służyć technologia taka jak Tricell, która wyznaczyła nowe standardy światowe w swym sektorze.”

Gabriel Kermiche jednocześnie zwraca uwagę, że na rynku nadal jest sporo tzw. „greenwashingu”, a mniej realnych działań. „Eko” to bowiem w ostatnich lat modny temat wśród firm, ale chętniej wykorzystywany w kampaniach marketingowych, niż w technologiach produkcyjnych. Dlatego świadomość konsumencka przy sklepowej półce jest kluczowa w walce o nasze środowisko, jak i o całą planetę.

To jak z trendem czytania składu produktów spożywczych – warto sprawdzać także skład wyrobów higienicznych. Z pozoru drobna zmiana, jak wybór rzeczywiście biodegradowalnych chusteczek nawilżanych, płatków czy patyczków kosmetycznych może mieć ogromną wartość dla środowiska naturalnego i zmian klimatycznych. Warto o tym pamiętać robiąc zakupy.

Ekologia
Znane marki odzieżowe ukrywają nadprodukcję? Nowy raport pokazuje skalę problemu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekologia
Wygrali wojnę o futra. Teraz aktywiści z PETA na celownik biorą ubrania z wełny
Ekologia
Europa bez „szybkiej mody”. Miasto z Polski tworzy sojusz przeciw tanim ubraniom
Ekologia
Nowy raport: czołowe marki odzieżowe w 2022 roku zwiększyły emisję CO2
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekologia
Jak zmniejszyć ilość odpadów plastikowych? Nowatorska technologia polskiej firmy